یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
«آمازون» مجلات را از قفسه‌های دیجیتال خود خارج می‌کند

شرکت آمازون،. با اعلام توقف اشتراک‌ مجلات خود این پرسش را تقویت کرده است که آیا یک قدم به پایان یک میراث چاپی نزدیکتر شده‌ایم؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از وبسایت اینسایدهوک; آیا مجله در نهایت منسوخ می‌شود؟ زمانی که کتاب‌های چاپی و کتابفروشی‌های فیزیکی، شاهد رشد شگفت‌آوری بودند، آمازون اخیرا اعلام کرده است که ارائه اشتراک‌های چاپی از طریق Kindle Newsstand را در سال جاری متوقف می‌کند.

Kindle Newsstand به مردم این امکان را می‌دهد نسخه‌های انتشارات مخصوص Kindle را مستقیما در دستگاه خود بخوانند و این تغییر احتمالا برای افرادی که عادت داشتند اشتراک‌های خود را از این طریق دریافت کنند، ناامیدکننده خواهد بود.

در هفته‌های اخیر سفارش کتاب‌های تک‌موضوعی متوقف شده است و به مشترکان توصیه شده اگر اشتراک چاپی دارند، تا اوایل ژوئن فرصت دارند از آمازون برای مدیریت آن عناوین استفاده کنند؛ تمام اشتراک‌های مجلات تا 4 سپتامبر متوقف می‌شود. طبق گفته این شرکت، مشتریان همچنان می‌توانند از طریق سفارش‌ها ی خود به نسخه‌های دیجیتال قدیمی‌تر دسترسی داشته باشند و آمازون پس از آن تاریخ، مبلغی را برای شماره‌های تحویل‌نشده بازپرداخت خواهد کرد.

جولیا لی، سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای به The Verge گفت: «به عنوان بخشی از فرآیند بررسی برنامه‌ریزی عملیاتی سالانه خود، همیشه به هر یک از مشاغل خود و آنچه که معتقدیم باید تغییر دهیم، توجه می‌کنیم. به دنبال ارزیابی اشتراک مجلات و روزنامه‌ها و فروش تک‌شماره‌هایمان، تصمیم دشواری برای قطع این خدمات گرفته‌ایم. این تصمیمات به سادگی گرفته نمی‌شود و این پیشنهادات را به صورت مرحله‌ای طی چند ماه کاهش می‌دهیم. در این مدت به حمایت از مشتریان، فروشندگان و ناشران ادامه خواهیم داد.»

مجله اینترنتی Engadget معتقد است که این حرکت آمازون مربوط به بحث هزینه است، زیرا این شرکت هزاران شغل را کاهش داده، ساخت و ساز دفتر مرکزی دوم را در آرلینگتون ویرجینیا متوقف کرده و برخی از فروشگاه‌های Amazon Go را در چند ماه گذشته تعطیل کرده است. سال گذشته، این شرکت تمام کتابفروشی‌های خود را که نسخه فیزیکی می‌فروختند، تعطیل کرد.

با توجه به حضور همه‌جانبه آمازون در زندگی روزمره مردم جهان، از دست دادن علاقه این شرکت به مجلات احتمالا عواقبی برای صنعت نشر در پی خواهد داشت. اگرچه این موضوع یک واقعیت تجاری محسوب می‌شود اما غم‌انگیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها