یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
دیدگاه‌های نظریه‌پرداز قانون اساسی درباره همه‌پرسی

کتاب جدید دانشگاه کمبریج، نوشته‌های آلبرت ون دایسی، نظریه‌پرداز قانون اساسی بریتانیا را درباره همه‌پرسی و دموکراسی، جمع‌آوری و منتشر کرده و قصد دارد بازتابی امروزی از اندیشه‌های وی درباره این مفاهیم باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات کمبریج، حدود قدرت مجلس چیست؟ چه زمانی مردم باید بتوانند به طور مستقیم درباره مسائل رای بدهند؟

آلبرت ون دایسی (1835-1922) حقوقدان و استاد دانشکده حقوق لندن، نظریه‌پرداز قانون اساسی بریتانیا و از مدافعان قاطع همه‌پرسی بود. در حالی که اشتیاق او به نهاد مجلس در زمان خودش به طور گسترده مورد تأیید قرار گرفت، از آن به بعد، این جنبه از فعالیت حرفه‌ای او تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

این ابهام تا حدودی با این واقعیت توضیح داده می‌شود که دایسی هرگز نوشته‌های خود درباره همه‌پرسی را در یک مجلد جمع‌آوری نکرده بود. در نتیجه، در طول بحران طولانی‌مدت برگزیت، دستاوردهای اندیشه دایسی، با وجود جایگاه او به عنوان یک شخصیت بنیادی در قانون اساسی بریتانیا، نامشخص بود. «درآمدی بر حقوق اساسی» (1885) معروف‌ترین اثر دایسی است که در آن به بیان اصول قانون اساسی بریتانیا پرداخته است. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.

کتاب «آلبرت ون دایسی: نوشته‌هایی درباره دموکراسی و همه‌پرسی» با ویرایش جورج کانتی، ویرایشی مدرن و متناسب با زمان است که نوشته‌های پیچیده و سخت دایسی درباره رفراندوم را گرد هم می‌آورد و تلاش‌های او را برای ساختن نظریه‌ای معتبر از دموکراسی بر مبنای فکری و نهادی جدید پوشش می‌دهد. در این کتاب، یک مقدمه علمی اصلی، اندیشه دایسی را در پرتو زمینه امروزی آن تحلیل می‌کند.

جورج کانتی، استاد علوم سیاسی دانشگاه پرینستون و پژوهشگر تاریخ اندیشه سیاسی است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «پارلمان، آینه ملت: نمایندگی، مشورت و دموکراسی در بریتانیای عصر ویکتوریا» (2019) اشاره کرد.

کتاب «آلبرت ون دایسی: نوشته‌هایی درباره دموکراسی و همه‌پرسی» با ویرایش جورج کانتی، به تازگی در 274 صفحه، به زبان انگلیسی از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها