سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
برخورد و حیات

سیمون مارچی، دانشمند تحقیقاتی ارشد در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در بولدر، کلرادو است. او بیش‌ترین فعالیت را در زمینه سیارات زمینی و تکامل برخورد سیارک‌ها دارد. او در چندین ماموریت فضایی شرکت کرده مانند معاون دانشمند پروژه برای ماموریت لوسی ناسا، محقق ماموریت سایکو ناسا، محقق مشترک ماموریت سپیده دم ناسا، و همکار خارجی گروه رشته زمین‌شناسی ناسا مسنجر. کتاب تازه او در مورد هم‌چنان در مودر برخوردهای کیهانی است: «جهان‌های در حال برخورد: برخوردهای کیهانی چگونه سیارات و حیات را شکل دادند» از انتشارات دانشگاه آکسفورد.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- نویسنده: ربهکا فاستر/ مترجم: الهه پورعلی: سیمون مارکی در «جهان‌های در حال برخورد» می‌نویسد: «سیاره‌ها از آشفتگی برخوردهای بی‌شمار متولد می‌شوند» و همه چیز از دهانه‌های روی ماه گرفته تا رگه‌های طلا را به عنوان شواهدی از برخوردهای میان‌سیاره‌ای ذکر می‌کند.
 
مارچی می‌گوید که سنگ‌های فضایی از ابتدا وجود نداشته‌اند، اما به خاطر برخورد بین اجرام کوچک‌تر پدید آمده‌اند. این سنگ‌ها به نوبه خود مسئول دهانه‌های متعدد قابل مشاهده در روی سطح زمین و ماه هستند. سیارکی که حدود 65 میلیون سال پیش دایناسورها را از بین برد، راه را برای زندگی انسان هموار کرد، در حالی که اثرات اولیه فلزات گران‌بها را بر جا گذاشت؛ او می‌نویسد که حوادث مشابه در سیارات دیگر نیز می‌تواند شرایط لازم برای حیات را ایجاد کند. و در سال‌های آینده، برساخته‌های برخوردهای فضایی ممکن است به جست‌وجوی حیات فرازمینی کمک کند: نشانه‌هایی از آب‌ قدیمی در مریخ به‌ترین نشانه‌ای است که ممکن است او زمانی میزبان حیات بوده باشد، بنابراین مأموریت مریخ 2020 به این جست‌وجو ادامه می‌دهد.
 
مارچی، که در نزدیکی زادگاه گالیله بزرگ شده، از یافته‌های اخیر تلسکوپ‌ها و عملیات فضایی گزارش می‌دهد، در حالی که از درگیری‌های خود در مأموریت سپیده‌دم ناسا به سیارک وستا، که در سال 2007 پرتاب شد، طراحی‌هایی را به دست می‌دهد. صفحات رنگی کتاب و تصاویر درون متنی، از جمله شبیه‌سازی‌ها، نقشه‌ها و عکس‌های دهانه‌ها، کیهان را به خانه نزدیک‌تر می‌کند.
 
جدیدترین تحقیقات هنوز بر پایه دانش اولیه اخترشناسان استوار است، بنابراین مارچی اطلاعات پس‌زمینه‌ای را در مورد سازمان‌دهی سلسله مراتبی سیارات کپلر ارائه می‌دهد - مانند مدل خورشیدمرکز کوپرنیکی. روایت‌های جایگزین در میان تاریخ و حدس و گمان ارایه شده و همیشه متناسب با درک و علاقه افراد عادی است. استعاره‌های تخیلی گاه به گاه نیز باعث سبک‌روحی مخاطب می‌شود، مانند زمانی که مارچی سیاره‌های کوچک را مانند «خرده‌های رها شده روی میز پس از یک جشن پرزرق‌وبرق» توصیف می‌کند.
 
از شکل‌گیری منظومه خورشیدی تا چشم‌انداز اکتشافات آینده در فضا، «جهان‌های در حال برخورد» حرکت چشم‌گیر رویدادهای کیهانی را به تصویر می‌کشد .
 
 
شناسنامه کتاب
COLLIDING WORLDS
HOW COSMIC ENCOUNTERS SHAPED PLANETS AND LIFE
Simone Marchi
Oxford University Press (Sep 1, 2021)
Hardcover $25.95 (224pp)
978-0-19-884540-9
 
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها