یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
سفرنامه‌ نویسی اربعین در سطح استانی هنوز با جدیت مورد توجه قرار نگرفته است

ایلام-ناشر و مؤلف ایلامی گفت: سفرنامه‌ نویسی اربعین، در سطح محلی و استانی هنوز با جدیت مورد توجه قرار نگرفته و آفرینش آثار ادبی در این قالب، جای کار بسیار دارد.

یوسف گوهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)در ایلام گفت: راه‌های مختلفی برای ترغیب زائران اربعین برای نوشتن سفرنامه وجود دارد. در سطح کلان و در سطح ملی این کار به خوبی در حال انجام است، اما در سطح محلی و استانی، هنوز سفرنامه نویسی اربعین با جدیت مورد توجه قرار نگرفته و آفرینش آثار ادبی در این قالب، جای کار بسیار دارد.
 
مولف کتاب «پنج ضلعی موفقیت» ادامه داد: راهپیمایی اربعین علاوه بر دستاوردهای معنوی که برای مردم استان دارد، به شکل مناسب در معرفی این استان به عنوان یک قطب فرهنگی نقش مهمی دارد.
 
وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر علاوه بر دستاوردهای معنوی به عنوان یک فرصت برای رهایی استان ایلام از بن بست و ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی سایر جاذبه‌های استان به حساب می‌آید.
 
مولف کتاب انتخاب ادامه داد: اربعین علاوه بر جنبه‌های دینی برای استان ایلام یک فرصت استثنایی نیز هست. راهپیمایی اربعین از سال 61 به بعد همیشه به عنوان یک حرکت مذهبی در میان شیعیان مرسوم بوده و در سال‌های اخیر، به عنوان حرکتی نمادین برای اعلام همبستگی با نهضت امام حسین (ع) مطرح و یکی از راه‌های اعلام تنفر از کفر جهانی و ظلم و استبداد شده است.
 
مدیر نشر چامه سرا ادامه داد: نه تنها اربعین بلکه هر اقدامی اگر توسط نویسندگان و فرهیختگان ثبت و ضبط نشود، در همان زمان باقی می‌ماند و بدون آن که دستاوردی برای نسل‌های بعدی در بر داشته باشد.
 
وی ادامه داد داد: مردم ایلام مردمی سخت‌کوش، مؤمن و عموماً شیعه هستند. زندگی آنها سرشار از باور به اهل بیت و دوستدار و شیفته امام حسین(ع) است، بنابراین ناشران و مولفان ایلامی وظیفه خطیری در معرفی ایلام به راهپیمایان اربعین بر عهده دارند.
 
وی تصریح کرد: معرفی آثار و نوشته‌های نویسندگان ایلامی یکی از راه‌های معرفی استان به زائران است. برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های کتاب،همکاری موثر با موکب‌داران و نوشتن زندگی نامه‌های آنان تشویق مردم به نوشتن، یکی از رسالت‌هایی است که ناشران در این برهه از زمان بر عهده دارند.
 
وی ادامه داد: مولفان و ناشران باید به این نکته توجه داشته باشند که از فرصت به دست آمده اربعین، علاوه بر برخورداری از جنبه‌های معنوی آن برای معرفی استان به عنوان یک مکان مذهبی و مؤثر تلاش و از راه‌های مختلف از زائران درخواست شود تا خاطرات شان را از این سفر معنوی مکتوب کنند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر آن ناشران و اصحاب رسانه می‌توانند در مبادی ورودی و خروجی مرز و در مسیرهای منتهی به مرز بین‌المللی مهران با زائران اربعین مصاحبه‌های کوتاه و تفصیلی داشته باشند و گفته‌ها و تجارب و یافته‌ها و برداشت‌های آنان را در این سفر معنوی در قالب کتاب و نشریه به چاپ برسانند.
 
به گزارش ایبنا یوسف گوهری‌(واصل) اول فروردین‌‌ماه سال 1339 در روستای اَرَمُو از توابع دره‌شهر استان ایلام متولد شد. وی تا پنجاه سالگی نه شعر سروده و نه داستانی نوشته بود، اما با اراده و عشق به نوشتن و سرودن، موفق شد ‏کتاب‌های موفقیت، زنگ زمان، راه وصل،‏‫ پنج‌ ضلعی موفقیت، نیکنامان، انتخاب، کلبه‌ای در غبار، فن نویسندگی و مکاتبات اداری، 10 راز افراد موفق، الان موفقیت و... را  تالیف و منتشر کند و چند عنوان دیگر هم زیرچاپ دارد. وی هم اکنون مدیر نشر چامه‌سراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها