جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
نویسندگان باید از دنیای نوجوان امروز بنویسد نه نوجوانی خودشان!

رضوان خرمیان، نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان معتقد است که نویسندگان ایرانی تلاش زیادی برای شناخت نوجوان امروز نکرده‌اند؛ گویی دارند برای نوجوانی خودشان در دهه چهل و پنجاه می‌نویسند؛ بنابراین بهتر است آنها از لاک خودشان بیرون بیایند و با نوجوان امروز ارتباط واقعی برقرار کند.

رضوان خرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از مهم‌ترین چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان را موضوع شناختن یا نشناختن نوجوانان و دنیای آنها دانست و گفت: نویسنده ایرانی از نوجوان امروز و دنیای نوجوانی‌اش شناخت کافی ندارد. مفهوم نوجوانی در گذر زمان تغییر کرده و حتی بازۀ سنی این طیف هم گسترده‌تر شده است.

او در این‌باره افزود: در گذشته نوجوانی دوران کوتاه‌تری بود. دختران پس از سپری‌کردن دوران کودکی خیلی زود نقش همسری و مادری می‌پذیرفتند و پسران به سرعت وارد فضای کسب‌وکار می‌شدند؛ اما در دنیای امروز تعاریف ما از کودکی، نوجوانی، میان‌سالی و حتی کهن‌سالی تغییر کرده است. امروز دوران نوجوانی از یازده‌سالگی شروع می‌شود و در خیلی از فرهنگ‌ها تا ۲۴سالگی ادامه می‌یابد.

خرمیان ضمن اشاره به نقش دنیای دیجیتال در شکل‌گیری دنیای نوجوانان امروز بیان کرد: از طرف دیگر نوجوان امروز در عصر دیجیتال زندگی می‌کند و رسانه‌های مختلف از هر سو احاطه‌اش کرده‌اند؛ انگار در معرض بمباران اطلاعات قرار گرفته است و طبیعتا دنیای این نوجوان با نوجوان دهۀ پنجاه و شصت که تنها رسانه‌اش مجلات کاغذی و رادیو و تلویزیون خودمان بوده از زمین تا آسمان فرق دارد.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان راه برون‌رفت از این شرایط را این‌طور توضیح داد: متأسفانه نویسندگان ایرانی تلاش زیادی برای شناخت نوجوان امروز نکرده‌اند؛ گویی دارند برای نوجوانی خودشان در دهه چهل و پنجاه می‌نویسند و عجیب نیست که این آثار توسط نوجوان‌ها پذیرفته نمی‌شود و اقبالی ندارد. نویسنده امروز ابتدا باید از لاک خودش بیرون بیاید و با نوجوان امروز ارتباط واقعی برقرار کند؛ موسیقی دلخواه‌شان را بشنود، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و مانگاهای پسندیده‌شان را ببیند، با آنها درباره دغدغه‌ها و چالش‌هایشان صحبت کند و در نهایت اگر می‌خواهد برای نوجوان امروز بنویسد با آغوش باز پذیرای آنها و تفاوت‌هایشان باشد.

شماره اول پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره دوم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره سوم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره چهارم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره پنجم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها