پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
تغییر جلد نیازمند دانش در مورد عقبه انتشارات است/ طراح باید نقطه تغییر و وفاداری به هویت را پیدا کند

محمد روح‌الامین طراح و گرافیست گفت: ناشر باید برای تغییر جلد از کسی کمک بگیرد که عقبه انتشارات را بداند. بتواند در نقطه‌ای بایستد که هم گذشته اهمیت داشته باشد و هم تغییر معنا داشته باشد. باید به هویت انتشارات قدیمی و بزرگ وفادار باشد.

محمد روح‌الامین، طراح و گرافیست در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هرچه که در محتوای کتاب‌ها دقیق‌تر و عمیق‌تر شده همچنین تسلط در حوزه گرافیک خوب باشد حتماً کار شاخصی انجام می‌شود و به‌جهت ویترین و کاور دیده می‌شود و در بین این همه آثاری که وجود دارد می‌تواند کشش داشته باشد.

وی افزود: گرافیک چیزی نیست که فقط در حوزه نرم‌افزار و گیفت و تصویر ببینیم؛ بلکه گرافیک یک محتوا یا اثر هنری است که در کتاب، فیلم‌نامه و... هم استفاده می‌شود. همان طور که رهبری هم تأکید کردند هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند باید کتاب بخوانند و افزوده‌های فکری و ذهنی خود را ارتقا دهند تا در کارشان هم مشهود باشد. فهم و درک و تسلط بر کتاب و طراحی خوب باید با هم توأمان باشد.
 
روح‌الامین گفت: ناشری که طراحی خوب دارد به‌جای اینکه التماس مخاطب را بکند، مخاطب و علاقه‌مند به کتاب مشتاقانه به‌سمت کتابش خواهد آمد. امروز بیشتر از گذشته کاورها اهمیت دارند و کتاب هم به‌عنوان محصول فرهنگی پرمغز این توقع را از ناشر دارد که طرح جذابی داشته باشد.
 
این طراح و گرافیست در خصوص تغییر جلد و نگرانی تغییر هویت گفت: ناشر باید برای این کار از کسی کمک بگیرد که عقبه انتشارات را بداند. اینکه در نقطه‌ای بایستد که هم گذشته اهمیت داشته باشد و هم تغییر، معنا داشته باشد. اگر مثلاً به جوانی بسپارد که فقط در فکر تغییر باشد به مشکل خواهد خورد؛ یا اگر آدمی باشد که خیلی در نوستالژی مانده باشد تغییر و پیشرفت حاصل نمی‌شود. باید آدمی باشد که به هویت انتشارات قدیمی و بزرگ وفادار باشد و باید با آزمون‌وخطا نقطه تغییر را پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها