پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
اشتراک زیادی بین کتابخانه، موزه و مرکز اسناد وجود دارد/ موزه کندلوس و دو مهر از ناصرالدین‌شاه

رضا فراستی، پژوهشگر اسناد گفت: به نظر می‌رسد چنانچه موزه‌های موجود اطلاع‌رسانی دقیقی از اسناد داشته باشند، قطعا در پژوهش‌های پژوهشگران تأثیرگذار خواهد بود و نتایج آن را گسترده بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

دکتر رضا فراستی، پژوهشگر اسناد در نمایشگاه کتاب 1402 با اشاره به 28 اردیبهشت و روز جهانی موزه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در مراکز اسناد ما مدارکی وجود دارد که هر کدام از این‌ها از ویژگی‌ خاصی برخوردارند. ما در موزه‌های خودمان اسناد قابل توجهی داریم که قاب شده است یا در ویترین خاصی به نمایش گذاشته می‌شود. 

وی افزود: به نظر می‌رسد چنانچه موزه‌های موجود اطلاع‌رسانی دقیقی از اسناد داشته باشند، قطعا در پژوهش‌های پژوهشگران تأثیرگذار خواهد بود و پژوهش را گسترده می‌کند. خاطرم هست که وقتی به موزه کندلوس که یک موزه خصوصی است؛ رفته بودم، دو مُهر از ناصرالدین‌شاه دیدم که در جای دیگر ندیده بودم.

این محقق حوزه اسناد بیان کرد: این روزها اشتراک زیادی بین کتابخانه، موزه و مرکز اسناد وجود دارد. به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی باید به اینها پرداخته شود. اینکه فکر کنیم یک شی وجود دارد و فارغ از اطلاعات مکتوب دیگر است، این‌طور نیست و این‌ها با هم ربط دارند. امیدوارم بهای بیشتری به این ارتباط داده شود و مراکز اسناد، کتابخانه‌ها و موزه‌ها به هم نزدیک شوند و کار اطلاع‌رسانی درست و دقیقی انجام شود. 

رضا فراستی در ادامه گفت: مُهرها در گذشته مکتوم بوده است. این‌ها را در موزه ایران باستان پشت ویترین‌ها نمی‌دیدیم اما محمدجواد جدی، نویسنده کتاب‌های «مُهرهای سلطنتی در مجموعه موزه کاخ گلستان» و «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران» این مهرها را پیدا کرده و در قالب کتاب‌هایی به چاپ رسیده که کار ارزشمندی است. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها