شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
تعادل و تناسبی بین زحمت تصویرگر و دستمزد او نیست

سحر فرهادروش، تصویرگر حوزه کودک و نوجوان معتقد است که مسئله مالی باعث می‌شود خیلی‌ها به تصویرگری به عنوان تفریح نگاه ‌کنند؛ چرا که تعادل و تناسبی بین زحمت تصویرگر و دستمزد او نیست.

سحر فرهادروش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آینده تصویرگری در حوزه کودک و نوجوان گفت: به عقیده من تصویرسازی در حوزه کودک و نوجوان در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. نسلی که در حال ورود به این رشته‌اند، یک نسل جست‌وجوگر و به دنبال کسب تجربه نو هستند. در بعضی از مواقع و در بعضی از آثار، تصویرگران ایرانی بسیار قوی‌تر از تصویرگران خارجی عمل کرده‌اند.
 
وی درباره فواید برگزاری کارگاه‌های تصویرسازی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ توضیح داد: این مدل کارگاه‌ها و نشست‌ها فرصت خیلی ارزشمندی هم برای تصویرگر و هم برای کسی که به عنوان مخاطب در این جلسات حضور دارد، فراهم می‌کند. مخاطب در این کارگاه‌ها روند تولید کار را می‌بیند، علاقه خودش را پیدا می‌کند و اگر سؤالی در ذهنش باشد آن را می‌پرسد. استعدادهای خیلی زیادی داریم که در همین نشست‌ها کشف می‌شوند. به نظر من این کارگاه‌ها فرصت مناسبی است برای ارتباط بین ناشر و مخاطب و راهنمای خوبی است برای کسانی که به این رشته علاقه‌مندند؛ البته بهتر است که این کارگاه‌ها تنها در زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب برپا نشوند و در طول سال ادامه برگزار شوند.
 
تصویرگر حوزه کودک و نوجوان درباره مشکلات و مصائب دنیای تصویرسازی صحبت کرد: متاسفانه شرایط حرفه‌ای تصویرگران به گونه‌ای است که برایشان زندگی از نظر تأمین مالی بسیار سخت است؛ چرا که تأمین مالی باعث دلگرمی تصویرگر به کار می‌شود و یک تصویرگر برای تأمین هزینه‌های زندگی باید شغل دوم داشته باشد. بنابراین نمی‌تواند به تصویرگری به عنوان شغل اصلی نگاه کند و تمرکز کامل داشته باشد؛ البته کسی که عاشق کودک و تصویرسازی کتاب کودک است با تمام این سختی‌ها کنار می‌آید و کارش را ادامه می‌دهد.
 
فرهادروش در ادامه گفت: مسئله مالی باعث می‌شود خیلی‌ها به این حرفه به عنوان تفریح نگاه ‌کنند؛ چرا که تعادل و تناسبی بین زحمت تصویرگر و دستمزد او نیست. به عنوان مثال تصویرگران برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی نسبتا مرفهی دارند؛ اما تصویرگران در ایران مجبورند برای تأمین نیازهای مالی‌شان شغل دیگری هم داشته باشند. علاوه‌بر این، بیشترین دغدغه من، کمبود فضاهای تخصصی در حوزه تصویرگری است. متاسفانه ما باید تا سال آینده و برگزاری نمایشگاه کتاب منتظر چنین کارگاه‌هایی باشیم؛ چون به هیچ عنوان چنین کارگاه‌های تخصصی طی سال برگزار نمی‌شود.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها