سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
فضای مجازی ارتباط با کتاب را کمرنگ کرده است/ برای ساختن فردا باید اکنون را درک کنیم

حسن‌رضا رفیعی، مولف و نویسنده گفت: برای ساختن فردا باید بفهمیم اکنون کجا هستیم و چه رسالتی نسبت به آینده و آیندگان داریم و سپس عملکرد درست را اتخاذ کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ولی مستور؛ حاج آخوند شیخ بی‌خانقاه» تألیف حسن‌رضا رفیعی، مؤلف و پژوهشگر در نمایشگاه کتاب 1402  در غرفه انتشارات سفیر اردهال رونمایی شد. مؤلف این کتاب در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایبنا گفت: نگارش کتاب «ولی مستور؛ حاج آخوند شیخ بی‌خانقاه» نه یک داستان که داستان‌ها دارد.

وی افزود: توصیه می‌کنم که خوانندگان کتاب از حاج ملامحمود صالحانی (معروف به حاج آخوند) که از آیت‌الله‌های دیروز و امروز چیزی کم نداشت، پیروی کنند. این اثر از سه کتاب «حاج آخوند»، «شیخ بی خانقاه» و «جرعه‌ای از جام عاشورا» تالیف سیدعطاء‌الله مهاجرانی اقتباس شده است. مهاجرانی در این سه کتاب نقش مولانا در مقابل شمس تبریزی را در قبال حاج آخوند برعهده گرفته و هر آموزه‌ای را که درست و مفید به نظرش می‌رسیده است، به نام استاد خویش به خواننده منتقل می‌کند.

وی در ادامه گفت: حاج آخوند سبب جذب بسیاری از ارامنه به دین اسلام شد. آن‌گونه که ارامنه به دلیل ارادتی که به او داشتند در مراسم سوگ امام حسین (ع) شرکت می‌کردند. او از کنار قبرستان ارامنه که رد می‌شد، فاتحه برای اموات آن قبرستان می‌خواند و به تمام معنا انسان و یک مسلمان واقعی بود. به قول عرفی شیرازی که می‌گوید: چنان با نیک و بد خو کن که بعد از مردنت عرفی/ مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند.

رفیعی با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب 1402 «آینده خواندنی است» بیان کرد: برای ساختن فردا باید بفهمیم اکنون کجا هستیم و چه رسالتی نسبت به آینده و آیندگان داریم و سپس عملکرد درست را اتخاذ کنیم.

وی افزود: بحث فضای مجازی علی‌رغم اینکه بسیاری به عنوان فرصت به آن نگاه می‌کنند اما من از آن به عنوان یک تهدید یاد می‌کنم که باید مدیریت شود. این فضا سبب شده تا ارتباط با کتاب کم شود. در گذشته نه چندان دور شمارگان کتاب 10 هزار جلد بود اما اکنون ناشران بزرگ نیز در حد 200 یا 300 جلد چاپ می‌کنند. صنعت نشر نیازمند برنامه و چشم‌انداز روشن است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها