سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
حضور مرکز نشر دانشگاهی با بیش از 100 عنوان اثر در نمایشگاه کتاب

رئیس مرکز نشر دانشگاهی از حضور این مرکز با بیش از 100 عنوان کتاب در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و افزود: چهار نشست و برنامه نیز در سرای اهل قلم از سوی این مرکز برگزار خواهد شد.

حسن سودمند‌افشار، رئیس مرکز نشر دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با اشاره به جایگاه درخور توجه مرکز نشر دانشگاهی در بین ناشران دانشگاهی و توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مرکز بیان کرد: مقام عالی وزارت، انصافا حمایت‌های درخور توجهی از مرکز به‌ عمل آوردند؛ بنابراین امید‌واریم مرکز علاوه‌بر تجدید جایگاه سابق، ارتقا پیدا کند. 

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز نشر دانشگاهی به‌مناسبت نمایشگاه کتاب 1402 ادامه داد: سال 1401 در مجموع 32 عنوان کتاب در مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده است. 72 عنوان کتاب پُرمخاطب نیز سال گذشته تجدید چاپ شده است؛ بنابراین با این عناوین در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهیم داشت.
 
وی به استانداردهای بالای نشر دانشگاهی در پذیرش کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: سال 1401 در مجموع 336 تقاضا برای چاپ کتاب به مرکز ارسال شد، از این تعداد کمتر از 10 درصد یعنی 32 عنوان کتاب پذیرش نهایی و منتشر شد. مرکز نشر دانشگاهی، در موضوعات مختلفی از‌جمله کشاورزی، مهندسی و علوم پایه، کتاب منتشر می‌کند؛ همچنین از ابتدای تأسیس این مرکز 33 عنوان فرهنگنامه‌ در رشته‌های محتلف علوم منتشر شده است.
 
رئیس مرکز نشر دانشگاهی به‌ویژه‌برنامه‌های این مرکز در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: چهار نشست در سرای اهل قلم در نمایشگاه برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: رونمایی از کتاب «دانش تولید کلزا» با مشارکت 70 نفر از اعضای صاحب‌نام هیئت علمی کشور که در دو جلد به رشته تحریر درآمده است، معرفی کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» تألیف محمدحسن ابریشمی که در چهلمین دوره جایزه کتاب سال ایران در در بخش کلیات و تاریخ علم شایسته تقدیر شناخته شد، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور چهار استاد صاحب‌نام و منتقدان ازجمله برنامه‌های مرکز نشر دانشگاهی خواهند بود.
 
سودمند یکی از رسالت‌های این مرکز را حفظ و پاسداشت زبان فارسی عنوان کرد و افزود: 27 اردیبهشت‌ماه در قالب برنامه سخنرانی به ویژگی‌های گونه زبان فارسی ازسوی این مرکز پرداخته خواهد شد و سلسله نشست‌های این مرکز در حوزه زبان فارسی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز نشر دانشگاهی یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز معرفی ساینیتو بوک، پلتفرم ارائه کتاب‌های الکترونیکی مرکز نشر دانشگاهی عنوان کرد و افزود: امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و استقبال جوانان از این فضا به دنبال این هستیم که ذائقه نسل جوان را نیز بیشتر مد نظر قرار دهیم بنابراین این پلتفرم که امکانات مالتی‌مدیا دارد در روز پنج شنبه 28 اردیبهشت در یک نشست معرفی خواهد شد.

سودمند با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از سوی دست‌اندرکاران گفت: برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی مثبت ارزیابی می‌شود اما لازم است مسئولان نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشند و با نظرسنجی از مخاطبان و ناشران در سال‌های آینده از این آسیب‌ها درس بگیریم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
 
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز دولتی دانشگاه‌ها در دیگر استان‌های کشور گفت: تعامل با دیگر دانشگاه‌ها در کشور شروع شده تا بتوانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و از کتاب‌های مراکز دانشگاهی بهره‌مند شویم.
 
به گزارش ایبنا؛ مرکز نشر دانشگاهی سال 1359 تأسیس شد و دو دهه زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. این مرکز در سال 1382 به وزارت علوم ملحق شد و یکی از پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تحقیقات  و فناوری است که بیش از 1700 عنوان کتاب طی چهاردهه فعالیت تا کنون منتشر کرده است. آثار منتشر شده در این مرکز عمدتا منابع درسی هستند و تا کنون ده‌ها عنوان کتاب سال و شایسته تقدیر از این میان آثار مرکز انتخاب شده است. مرکز نشر دانشگاهی در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حیاط شبستان رواق غربی طبقه اول سالن ناشران دانشگاهی غرفه 188 حضور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها