جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
نمایشگاه کتاب رویدادی فاخر برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است

الهه غریب‌زاده گفت: سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رویدادی است فاخر برای همه علاقه‌مندان به تاریخ، علم، فرهنگ و هنر ایران. من نیز مفتخرم که سهمی کوچک در این مسیر هدفمند و موثر داشته باشم. علاوه بر «نخستین دانشنامه تاریخ زنان بوشهر» تصمیم دارم نخستین اثر پژوهشی حوزه لباس بوشهر «تاریخ لباس بوشهر» را در این نمایشگاه عرضه کنم.

دکتر الهه غریب‌زاده، پژوهشگر تاریخ و مؤلف کتاب «زنان بوشهر» درباره تازه‌ترین کتا‌ب‌هایش که در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه می‌شود به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رویدادی است فاخر برای همه علاقه‌مندان به تاریخ، علم، فرهنگ و هنر ایران. من نیز مفتخرم که سهمی کوچک در این مسیر هدفمند و موثر داشته باشم. علاوه بر «نخستین دانشنامه تاریخ زنان بوشهر» نخستین اثر پژوهشی حوزه لباس بوشهر «تاریخ لباس بوشهر» را در نمایشگاه عرضه کرده‌ام.

این نویسنده بوشهری بیان کرد: «میراث ناملموس معنوی» کتاب دیگری است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است. این کتاب در مجموعه فصول خود که هم محققانه و هم خواندنی است، مفهوم و اهمیت گنجینه ارزشمند میراث معنوی (ناملموس) ایران را عرضه و به خواننده کمک می‌کند که فرهنگ و آداب و رسوم و سنت‌های ناب ایران را بهتر بشناسد. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات موجود در مورد این آثار در کتب پیشین جسته و گریخته بوده است، در فصل پایانی این مجموعه نزدیک دو هزار اثر  ناملموس ایران به تفکیک استانی در حدود هزار صفحه گردآوری شده است.

وی افزود: در اوایل دهه ۹۰، برای نخستین بار بود که واحد درسی (میراث معنوی) در عناوین درسی رشته امور فرهنگی دانشگاه‌ها  قرار گرفت. با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام دادم، حوزه میراث ناملموس، حوزه‌ گسترده‌ای بود که مطالعات و تألیفات زیادی را می‌طلبید، بنابراین با توجه به گستردگی بحث میراث معنوی (میراث ناملموس) و ارتباط آن با تاریخ، فرهنگ، هنر، صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری  و همچنین به دلیل شرایط تحصیلی دانشجویانم در این رشته سه طرح میراث ناملموس در حوزه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مسیر پژوهشم را ترسیم کردم.

غریب‌زاده بیان کرد: کتاب دیگر «میراث جلوه‌ای از تاریخ» نام دارد که نسخه تکمیل شده این کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد. این کتاب در مجموعه فصول خود، خلاصه‌ای روشن و سنجیده  از تاریخ چند هزار ساله ایران را از ابعاد گوناگون اساطیری، تاریخی و زبانی  عرضه و به خواننده کمک می‌کند که میراث‌ها و دستاورد‌های هنری، معنوی و باستانی ایران به خصوص(میراث معنوی فرهنگی) را بهتر بشناسد. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات موجود در مورد این آثار در کتب پیشین جسته و گریخته بوده است در فصل پایانی این مجموعه کلیه آثار تاریخی ایران به طور استان به استان همراه با ذکر  قدمت تاریخی آن در جدول‌هایی مجزا  گردآوری شده است.

وی افزود: در پژوهش موجود (میراث جلوه‌ای از تاریخ) با بررسی مختصر، مصور و جدول‌گونه، مجموعه نسبتا کامل تمدن ایرانی از نخستین دوره‌های زندگی بشری هم از لحاظ  اساطیری  و هم از لحاظ تاریخی، شامل سلسله‌ها و مذاهب و اندیشه‌ها از آغاز تاکنون را پوشش می‌دهد. کتاب حاضر، که برای نخستین بار در سال 1393 منتشر  و رونمایی شد (حدود 500 ص ) و سال‌ها در دانشگاه تدریس شد. اما به دلایلی ،گستره‌ انتشار آن فراتر از اقلیم جنوب نبود. خداوند را شاکرم که فرصتی دوباره به من داد تا شکل تکمیل شده آن را مجدد به چاپ برسانم.

وی در ادامه گفت: نخستین «دانشنامه تاریخ زنان بوشهر» پژوهش دیگری به کوشش من است که با مقدمه‌ای از پروفسور کتایون وحدت به چاپ رسیده است. در این کتاب به تلاش زنان در پیشبرد و حمایت از نهضت مشروطه و خیزش رئیسعلی دلواری و شرکت در این مبارزات تا تلاش برای حمایت از خانواده و آینده کشور اشاره شده است. همچنین پس از استقرار نظام جدید، حضور زنان به شکل عضویت در سازمان‌های گوناگون نظیر شوراهای شهر، مجلس و صحنه‌های سیاسی که نشان‌دهنده تلاش آنان برای بهبود و تغییر جایگاه خود در مناسبات مختلف کشور نشان داده شده است. در این کتاب فراز شگفت‌انگیز زنان ایرانی در عرصه ورزش نیز از قلم نیفتاده و به سهم بزرگ و شورانگیز آنان در وقایع ورزشی با جزئیات وصف‌ناپذیری اشاره شده است.

این نویسنده بوشهری به عنوان پیشنهاد خرید برای علاقه‌مندان حوزه تاریخ در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: تعدادی از ناشران کشور در حوزه تاریخ آثاری در خور توجه به تاریخ و فرهنگ ایران اهدا کرده‌اند که در اکثر موارد از تکنیک‌های جذب مخاطب در مقوله کتاب و کتابخوانی نیز بهره برده‌اند.

غریب‌زاده افزود: البته بنا به مطالعات مکتوب گسترده من در حوزه ورزش به ویژه ورزش پرطمطراق فوتبال نیز من با آثاری مواجه شدم از انتشارات «حتمی» که در حوزه کتب ورزشی مسیری روشن را پیش چشمان مخاطب ترسیم کرده است یا نشر «کوله‌پشتی» که در حوزه ترجمه کتب آتوبیوگرافی‌های مربیان فوتبال در سطح بین‌المللی، گام‌های ارزشمندی برداشته است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها