شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
«بیوفیلیک برای قرن شهری»؛ شهرهای سبزی که آب را با زندگی بشر عجین می‌کند

حسین حاتمی‌نژاد استاد رشته جغرافیای دانشگاه تهران گفت: چند کتاب درباره بحث‌های جغرافیا و شهرهای بیوفیلیک تدوین کردیم. بیوفیلیک شهرهایی هستند که بیش از حد به طبیعت علاقه‌مند هستند و همسان با طبیعت طراحی و ساخته شده‌اند. کتاب «شهرهای بیوفیلیک برای قرن شهری» نوشته رابرت مک دونالد و تیموتی بیتلی با ترجمه من و دکتر رسول جعفری‌زاده چاپ و راهی بازار نشر شد.

دکتر حسین حاتمی‌نژاد، دانشیار دانشگاه تهران و پرتیراژترین نویسنده کتاب‌های جغرافیا در ایران با 75 عنوان کتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: تیمی از دانشجویان کوشا و بااستعداد دوره دکتری دانشگاه تهران تشکیل داده‌ام و با نظارت و سرپرستی من این تیم به کار تحقیق، پژوهش و ترجمه مشغول است.

وی افزود: درباره شهر هوشمند چهار کتاب چاپ کردم. کتاب «شهرهای هوشمند برای نوآوری فناوری و اجتماعی» نوشته هیونگ مین کیم و دکتر سهیل صبری در استرالیا است. این کتاب حاصل ترجمه من و عبدالمطلب برات‌نیا است که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه در سال 1400 به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه شده است.

استاد جغرافیای دانشگاه تهران بیان کرد: کتاب دیگری در زمینه نظریه‌ها و فلسفه‌های جغرافیا دارم با عنوان «مقدمه بر اندیشه‌های جغرافیایی، نظریه‌ها، فلسفه، روش‌شناسی» تالیف پائولین کوپر که با ترجمه من و عبدالمطلب برات‌نیا از سوی انتشارات ویان چاپ و راهی بازار نشر شده است.

حاتمی‌نژاد در ادامه گفت: چند کتاب درباره بحث‌های جغرافیا و بحث‌ شهرهای بیوفیلیک تدوین کردیم. بیوفیلیک شهرهایی هستند که بیش از حد به طبیعت علاقه‌مند هستند و همسان با طبیعت طراحی و ساخته شده‌اند.  کتاب «شهرهای بیوفیلیک برای قرن شهری» نوشته رابرت مک دونالد و تیموتی بیتلی با ترجمه من و دکتر رسول جعفری‌زاده از سوی انتشارات ویان در سال 1401 چاپ و راهی بازار نشر شد و در سی‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

وی افزود: در سال 1356 یک کار علمی و پژوهشی انجام دادم با عنوان «زاغه‌نشینی در مشهد» و بعد از گذشت چهل سال همان پژوهش را در تهران تکرار کردم. حاصل پژوهشم شد کتاب «بدمسکنی در تهران» تالیف خودم با همکاری مرضیه سلطانی و حسین مولایی که از سوی انتشارات ویان در سال 1400 به چاپ رسید. کتاب «فضای شهری و هنرهای نمایشی» تالیف من و الناز قایحجو نیز از سوی انتشارات ویان چاپ و راهی بازار نشر شده است.

حاتمی‌نژاد در ادامه گفت: کتاب «برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با فقر» تالیف ژان کلود اولای با ترجمه من و سیدحسن رسولی و مریم کیایی از سوی انتشارات کیان در سال 1400 چاپ و راهی بازار نشر شد. کتاب «برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری شهری» نوشته النا پِد با ترجمه من و دکتر نوشا همقدم و دکتر رضا کانونی از سوی انتشارات ویان در سال 1400 چاپ و راهی بازار نشر شد.

وی افزود: کتاب «شهرهای بیوفیلیک آبی» نوشته بیتلی با ترجمه من و دکتر رسول جعفری‌زاده از سوی انتشارات ویان در سال 1400 به چاپ رسید. با توجه به اینکه شهرهای بیوفیلیک بیشتر سبز هستند و می‌کوشد که آب را با زندگی بشر عجین کند. از شهرهای نمونه به این سبک می‌توان به ونیز اشاره کرد.

استاد جغرافیای دانشگاه تهران بیان کرد: کتاب دیگر «ناگفته‌های شهری» تالیف من و مرضیه سلطانی و حسین مولایی است که از سوی انتشارات آراد به چاپ رسیده است. کتاب «کوره‌نشینی در تهران» تالیف من و مرضیه سلطانی و حسین مولایی است که از سوی انتشارات پاپلی در سال 1399 به چاپ رسیده است. کتاب «بشر و محیط‌زیست» نوشته پاسکال براوون و همکاران است که با ترجمه من و دکتر طیبه قائمی‌راد و دکتر حیدری از سوی انتشارات پاپولی در سال 1399 به چاپ رسیده است.

حسین حاتمی‌نژاد در پایان گفت: به قول فردوسی شاعر زادگاه من «نمیرم از این پس که من زنده‌ام/ که تخم سخن را پراکنده‌ام» و همین‌طور یک ضرب‌المثل انگلیسی است که می‌گوید؛ منتشر کن، نابود مشو. یعنی اگر می‌خواهی باقی بمانی باید چیزی از خودت باقی بگذاری.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنیست» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها