پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
جمشید کیانفر: درک درست مسائل امروز و آینده در گرو شناخت تاریخ و گذشته است

جمشید کیانفر گفت: تا تاریخ و گذشته خودمان را نشناسیم و با تاریخ و گذشته کشورمان آشنا نباشیم، چگونه می‌توانیم درک درستی از مسائل امروز و آینده داشته باشیم. بنابراین مطالعه کتاب‌های تاریخی و اطلاع از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم چراغ راه فردای ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مغتنمی است تا علاقه‌مندان به کتاب با حضور در این فضای فرهنگی کتاب‌های مورد نیاز خویش در زمینه‌های گوناگون را یک جا و در کنار هم ببینند و انتخاب کنند و به آسانی خریداری کنند. این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.»

آنچه بازگو شد بخشی از سخنان جمشید کیان‌فر، مورخ و نسخه‌شناس بود. مصحح کتاب‌هایی چون «ناسخ التواریخ» اثر محمدتقی لسان‌الملک سپهر، «تاریخ روضه‌الصفای ناصری: در سلطنت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار» و «سفارت‌نامه خوارزم» هر دو اثر رضا قلی خان هدایت گفت: امروز قیمت چاپ و توزیع کتاب سر به فلک می‌زند، در چنین شرایطی یا باید ناشر از جایی حمایت شود و یا خیلی دل و جرئت داشته باشد که کتاب تاریخی چاپ و انبار کند تا زمانی به فروش برسد. من با این اوضاع و شرایط چند سالی است که کتاب جدیدی برای چاپ و نشر ندارم. 

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب 1402 به عنوان پیشنهاد خرید برای علاقه‌مندان به حوزه تاریخ گفت: اگر تاریخ و گذشته خودمان را نشناسیم و با تاریخ و گذشته کشورمان آشنا نباشیم، چگونه می‌توانیم درک درستی از مسائل امروز و آینده داشته باشیم. بنابراین مطالعه کتاب‌های تاریخی و اطلاع از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم چراغ راه فردای ماست.

کیانفر افزود: هر شخصی در بدو ورود به نمایشگاه به قصد خرید کتاب‌های تخصصی موردنیاز خویش می‌آید. به عنوان مثال یک پزشک ابتدا کتاب‌های تخصصی مورد نیازش را خریداری می‌کند اما برای خرید کتا‌ب‌های غیرتخصصی توصیه من این است که کتاب‌های تاریخی و ادبی بخرند.

وی بیان کرد: البته کتاب‌ها در این حوزه دو بخش را شامل می‌شود، بخشی شامل متون تاریخی است و بخشی دیگر متون تألیفی-تحلیلی امروزی را دربرمی‌گیرد. اگر می‌خواهند با ادبیات و ادب گذشته کشورمان آشنا شوند، متون ادبی و متون تاریخی بهترین راهگشاست و اگر می‌خواهند تجزیه و تحلیلی از حال و گذشته داشته باشند بهتر است کتاب‌های تحلیلی امروز یا یک‌صد سده اخیر را مطالعه کنند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها