یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کتابخانه‌های « هدهد سفید» در زنجان و خرمدره راه‌اندازی می‌شود

معاون امور کتابخانه‌های اداره کل‌کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان به نام «هدهد سفید» در شهرستان‌های زنجان و خرمدره راه‌اندازی می‌شود.

حسین رحمانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان با اشاره به فعالیت 100 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان اظهار کرد: از سال گذشته تبدیل کتابخانه‌های عمومی به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار بوده و اقدامات متعددی برای نیل به این هدف انجام شده است.

وی با اشاره به تعریف 60 خدمت جدید قابل ارائه در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بیان کرد: ایجاد کتابخانه‌های تخصصی کتاب، ایجاد مرکزخلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم پیک کتاب، خدمات اشاعه گزینشی کتاب، قصه‌گویی مادران و کودکان از برنامه‌هایی است که با رویکرد جدید در کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود.

رحمانی‌زاده همچنین از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: این جلسات با حضور نویسندگان و منتقدان ادبی برگزار می‌شود که مخاطبان خاص خود را دارد.

رحمانی‌زاده از برگزاری جشنواره رضوی و طرح کتابخانه‌گردی به عنوان دیگر فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان خبر داد و افزود: برگزاری نشست کتابخوان به صورت هفتگی، اهدای کتاب، برگزاری محافل شعر در سطح کتابخانه‌ها و اجرای طرح‌های کوی کتاب نیز از دیگر برنامه‌های شهرستان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

معاون امور کتابخانه‌های اداره کل‌کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ترویج فرهنگ مطالعه و انس با کتاب از دوران کودکی است، اضافه کرد: در همین راستا به دنبال ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان هستیم.

وی از ایجاد کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان با عنوان « هدهد سفید» خبر داد و افزود: فعلا برنامه‌ریزی بر این است که این کتابخانه‌ها در شهرستان زنجان و خرمدره با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند ایجاد شود.

رحمانی‌زاده با اشاره به اینکه کتابخانه‌های ویژه کودک به صورت تخصصی در قالب آموزش کودکان بر پایه کتاب فعالیت خواهند کرد، گفت: همچنین در این کتابخانه‌ها برنامه‌های ویژه مادران نیز اجرایی خواهد شد.

معاون امور کتابخانه‌های اداره کل‌کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر در اکثر کتابخانه‌های استان بخش ویژه کودک وجود دارد، اضافه کرد: تجهیزات طراحی‌شده شامل مبلمان قصه‌گویی، قفسه‌ها و میز و صندلی‌های آموزشی و مطالعه طرح دار، استفاده از کارکترهای کارتونی و ایرانی اسلامی در این بخش، امکان کتاب‌خوانی را در کنار آموزش و بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم کرده است.

 وی با اشاره به یک طرح جدید برای استفاده بیشتر از ظرفیت کتابخانه های عمومی استان، گفت:مرکزی به عنوان کلینیک خواندن در کتابخانه‌های عمومی استان برای مشاوره در زمینه خواندن، کتاب‌درمانی و سیر مطالعاتی با حضور روانشناسان راه‌اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها