دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کتاب‌های فلسفی را جدی‌تر دنبال کنیم/ آثار بارکلی را بخوانید!

فریدون رحیم‌زاده مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب، کتاب «زنده‌ام که روایت کنم» گابریل گارسیا مارکز را برای مطالعه در ایام نوروز به خوانندگان ایبنا پیشنهاد کرد. او همچنین آثار جورج بارکلی فیلسوف و کشیش ایرلندی را نیز یکی از نیازهای مطالعاتی جامعه امروز معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «زنده‌ام که روایت کنم» زندگینامه «گابریل گارسیا مارکز» است که به قلم خودش نوشته شده است. این کتاب بر موضوعاتی مانند خانواده، مدرسه و شغل مارکز به عنوان روزنامه‌نگار و نویسنده داستان کوتاه تمرکز دارد و اشاراتی به واقعیت‌هایی از زندگی واقعی او دارد که در رمان‌هایش به شکل‌های متعددی آمده است.
 

رحیم‌زاده علاوه بر معرفی کتاب مارکز، به عنوان مهم‌ترین کتابی که در سال 1401 مطالعه کرده گفت: «مکتب رواقی» کتابی است که به تازگی مشغول مطالعه‌اش شدم. این کتاب به آراء و نظرات لوکیوس سِنِکا می‌پردازد و کتابی بسیار دوست‌داشتنی است که به درد زمانه ما می‌خورد.
 
کتاب «مکتب رواقی» یکی از کتاب‌های مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» است. کتاب‌های این مجموعه حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیده‌ای از مدخل‌های این دانشنامه است که با هدف گستردن دامنه تأثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسی‌زبان به این مقالات نگاشته شده‌اند. در این کتاب بیان می‌شود که مکتب رواقی یکی از جنبش‌های فلسفی جدید عصر یونانی‌مآبی بود. نام مکتب رواقی برگرفته از رواق منقش است.
 
رحیم‌زاده همچنین به کتاب‌های حوزه اندیشه اشاره کرد و گفت: ما نیاز داریم که کارهای اندیشه به‌ویژه آثار نویسندگان کلاسیک را بخوانیم. برای نمونه کارهای افرادی همانند جورج بارکلی (فیلسوف و کشیش ایرلندی). رساله‌ای از او موجود است که در فهم انسانی نوشته شده و بحث‌های او بسیار مفید است به‌خصوص بحث‌های تجربی‌اش. مطالعه آثار او به درد زمانه ما نیز می‌خورد. ما باید بحث‌های عمیق فلسفی را جدی‌تر دنبال کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها