دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
تاريخ هر ملت، هويت آن ملت است

حبیب‌الله محمودیان، مولف مجموعه 10 جلدی «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» هدف از تدوین این مجموعه را تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به تاريخ، جغرافيای تاريخی و آثار و بناهای باستانی استان اعلام کرد.

حبیب‌الله محمودیان، باستان‌شناس و پژوهشگر ایلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در ایلام، از انتشار جدید‌ترین اثر پژوهشی مجموعه 10جلدی «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» خبر داد و گفت: این مجموعه به تفکیک شهرستان‌های استان و با هدف سهولت دسترسي انديشمندان، محققان و فرهيختگان و علاقه‌مندان به تاريخ، جغرافيایی تاريخی و آثار و بناهای باستانی به‌عنوان هویت فرهنگی و تاریخی منطقه چاپ و منتشر شده است.
 
وی ادامه داد: هر ملت، تاريخی دارد و تاريخ هر ملت هويت آن ملت است. فرهنگ و تمدن هر کشور، زیربنا و عصاره‌ تفکر، اندیشه و هویت تمام‌نمای مردم آن کشور به شمار می‌رود که ‌طی هزاران ‌سال با تلاش‌ و فعالیت هنرمندان و فرهنگ‌سازان شکل گرفته است. آثار و بناهای باستانی، نماد غیرقابل انکار مجموعه‌ فرهنگ و تمدن است که به‌عنوان میراث با‌ارزش دوران زندگی انسان در بُعد ملی و جهانی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردارند؛ از این رو، برای تقویت هویت ملی و آشنایی با تاریخ، تمدن و فرهنگ بومی این آثار تدوین، تالیف و منتشر شده‌ است. بررسی مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی نشان می‌دهد كه استان ایلام گنجینه‌های با ارزشی از تاریخ و تمدن گذشته را داراست که در قالب مکان‌ها و محوطه‌های تاریخی و باستانی در مناطق مختلف استان واقع شده‌اند.
 
این پژوهشگر پیشکسوت ایلامی درباره ضرورت انتشار مجموعه «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» گفت: در این کتاب‌ها تلاش شده، براساس اسناد تاریخی و یافته‌های حاصل از کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی، بخشی ‌از مهمترین سکونتگاه‌های انسان معرفی شود. برخی از شهرها و مراکز جمعیتی که در مسیر ارتباطی کاروان‌ها و یا معابر، جاده‌ها و ایل‌راه‌های باستانی بوده و تاکنون معرفی شده‌اند، اما این ضرورت احساس می‌شد برای تدوین جامع تاریخ، فرهنگ و باستان‌شناسی این منطقه از زاگرس، یافته‌های جدید در این عرصه هم اضافه شود و این اقدام حرکت جدیدی در معرفی این  تحولات تاریخی و باستان‌شناختی منطقه قلمداد می‌شود.
 
وی به نقش و اهمیت کتاب‌های تاریخی و باستان‌شناسی در معرفی و واکاوی بخش‌هایی از تاریخ گذشته انسان اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز هم انسان‌ها و هم کشورها و جوامع مختلف به دنبال هویت هستند. خیلی از کشورها با وجود ضعف در تاریخ گذشته خود، این سیاست را دنبال می کنند تا در لابه لای تاریخ برای خود هویت کسب نمایند که در این عرصه مصادیق زیادی وجوددارد.مطالعه تاریخ عمومی کشورهای جهان می تواند این حقایق را بازگو کند؛ از این رو، این حرکت می‌تواند برای مردم جالب باشد. خوشبختانه گرایش به تاریخ و مطالعه تحولات تاریخی کشور و منطقه، روز‌به‌روز افزایش پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: این مجموعه می‌تواند برای ادارات و سازمان های اجرایی و برنامه ریزان بسیار با اهمیت باشد،زیرا اطلاعات و پیشینه مطالعات، مدخل ورود به برنامه های توسعه قلمداد می شود. در این مجموعه، اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، باستان شناسی، صنعت و معدن و توانمندی های اقتصادی بر اساس تقسیمات کشوری شهرستان های استان ایلام مورد توجه قرار گرفته که الفبای تلاش برنامه‌ریزان محسوب می شود.
 
پژوهشگر برگزیده‌ میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ادامه دادبه نظر می رسد مطالعه تاریخ گذشته هر کشور می تواند عامل وحدت و یکپارچگی  قلمداد شود. در دنیای امروز توجه به هویت ملی  اهمیت وجایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
 
مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی با اشاره به اهمیت تالیف این گونه کتاب ها برای جوامع هدف و همچنین هزینه های بالای نشر در چاپ و انتشار گفت: با وجود اهمیت تولید علم و چاپ و نشر یافته های علمی با چالش عمده ای هم رو به رو هستیم و آن هزینه زیاد در عرصه تولید کتاب و امور چاپ و نشر هستیم و در بسیاری موارد منجر به کاهش آثار علمی شده است. رسالت سازمان های متولی چاپ و نشر در این برهه از زمان بسیار مهم و کلیدی خواهد بود. اميدوارم این مطالعات بتواند یافته‌های جدیدی در عرصه ی فرهنگ، تمدن و هویت تاریخی این منطقه از سرزمین بزرگ ایران، در اختیار خوانندگان عزیز و مردمان فرهیختة این دیار قرار دهد.
 
به گزارش ایبنا؛ مجموعه 10 جلدی تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام شهرستان‌‌های‌(آبدانان، ایلام، ایوان، بدره، چرداول، دره‌شهر، دهلران، سیروان، ملکشاهی‌ و مهران) به همت حبیب‌الله محمودیان؛ و ویراستاری نعمت‌الله داودیان در انتشارات زاگرو ایلام منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها