چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
«رهایی از اهمال‌کاری» کتابی برای دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی کتاب «رهایی از اهمال‌کاری» اثر محمد فرهوش و عماد رحیمی از سوی نشر معارف منتشر شد.

محمد فرهوش، از نویسندگان  کتاب «رهایی از اهمال‌کاری» درباره انتشار این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: این کتاب در قالب علمی - ترویجی است و دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان دبیرستانی مخاطبان کتاب و جامعه هدف آن هستند.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع موفقیت، اهمال‌کاری است. اهمال‌كاری يعنی فرد به دنبال تفريح و كارهای لذّت‌بخش و هيجان‌انگيز باشد و تكاليف و وظايفش را تأخير بيندازد. این کتاب راهکارهای رهایی از اهمال‌کاری را ارائه کرده و راهکارها با رویکرد اسلامی تدوین شده است.
 
این نویسنده بیان کرد: در این کتاب ابتدا به انواع اهمال‌کاری،‌ مؤلفه‌ها و عوامل اهمال‌کاری پرداخته شده است. در ادامه راهکارهای افزایش تلاش و پشتکار در سطوح زیستی، شناختی،‌ هیجانی، رفتاری، نگرشی،‌ روابط بین فردی و سبک زندگی ارائه شده است. در پایان کتاب، دو مقیاس اهمال‌کاری و گزیده‌ای از راهکارها آمده است.
 
وی بیان کرد: افراد اهمال‌کار بیش از حد، به اهداف و برنامه‌ها می‌اندیشند و درباره‌ی آن‌ها به‌طور افراطی فکر می‌کنند. فکر کردن، انرژی زیادی مصرف می‌کند. در نتیجه، هنگام اقدام عملی، انرژی کافی نداریم. باید مراقب باشیم. انرژی ما محدود است؛ پس خودمان را اسیر افکار و تخیّلات نکنیم تا از عمل باز بمانیم. برای اینکه فکر ما تعدیل شود، بایستی به فکر زیاد برچسب بزنیم؛ مثلا بگوییم: «فکر زیاد در واقع فکر نیست، نوعی خیال‌پردازی است»، «فکر زیاد، کار افراد تنبل است.»، «افرادی که حال کار کردن ندارند، زیاد فکر می‌کنند.»، «فکر زیاد کار افراد اضطرابی است. افراد مضطرب دائم فکر می‌کنند، چون جرأت و جسارت اقدام را ندارند». پابه‌پای برنامه‌ریزی، عمل را شروع کنیم، کار را ادامه دهیم و در حین کار، آن را تکمیل و اصلاح نماییم. 
 
فرهوش تاکید کرد: در آموزه‌های اسلامی به اهمال‌کاری توجّه شده است. امام علی (ع)، تنبلی و اهمال‌کاری را آفت موفقیت دانسته است. پدیده‌ی اهمال‌کاری به ‌خصوص در میان دانش آموزان و دانشجویان رایج است و می‌تواند موجب احساسات منفی، اضطراب و افسردگی شود. افراد اهمال‌کار برای به تأخیر انداختن کارهایشان بیشتر از جمله‌هایی مثل «الآن حال و حوصله‌اش را ندارم.»، «الآن وقت خوبی نیست، بعدا انجامش می‌دهم.»، «لازم است بیشتر فکر کنم» و «آمادگی کافی برای شروع ندارم.» استفاده می‌کنند. تفاوت افراد موفق و ناموفق این است که افراد ناموفق در هنگام کسالت، منتظر می‌شوند که انرژی و نشاط لازم را کسب کنند و کار را شروع کنند، اما افراد موفق حتی در هنگام کسالت، کار را شروع می‌کنند و منتظر نمی‌مانند، کار را که شروع کردند، به مرور انرژی و نشاط نیز می‌آید.
 
وی در پایان گفت: کتاب‌های متعددی با هدف اصلاح اهمال‌کاری، مانند «راهنمای درمان اهمال‌کاری» اثر مونیکا رامیرز باسکو و «چگونه کار امروز را به فردا نیندازیم» اثر برونو کولتز تألیف یا ترجمه شده‌اند؛ اما اغلب آن‌ها بعد معنوی انسان را مورد توجه قرار نداده‌اند؛ در حالی‌که تحقیقات نشان داده‌اند با آمیخته کردن آموزه‌های دینی و معنوی در درمان‌های فراتشخیصی می‌توان اصلاحات و درمان‌های موثرتری ارائه نمود. 
 
به گزارش ایبنا؛ این کتاب همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها