پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
روایت کاملی از چرایی بروز جنگ و سیر تحولات دفاع مردم ایران در برابر ارتش متجاوز عراق

کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» به بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد و برای عموم علاقه‌مندان به اطلاع از حماسه‌آفرینی‌های مردم ایران در مقابل ارتش متجاوز بعثی و به خصوص برای دانشجویان و اساتید و معلمان تاریخ، علوم نظامی و مدیریت جذاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جمهوری اسلامی از بدو تاسیس و تثبیت آن تاکنون همواره با خطرها و توطئه‌های متعدد داخلی و خارجی روبه‌رو بوده است. برخی از این توطئه‌ها مانند جنگ تحمیلی عراق که تا پایان با پشتیبانی فراگیر همه قدرت‌های جهانی توام بود، به تنهایی برای به زانو درآوردن هر نظام تازه تاسیس کفایت می‌کرد. با وجود همه خطرها و بحران‌های گوناگون، نظام جمهوری اسلامی ایران به یمن رهبری و مدیریت هوشمندانه امام خمینی(ره) و همراهی و پشتیبانی ملتی دلیر و انقلابی و حماسه‌آفرینی‌ها و ایثارگری‌های تحسین‌برانگیز آنان در همه عرصه‌ها، به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، از کوران حوادث سهمگین سربلند بیرون آمد. جنگ بین ایران و عراق از 31 شهریور 1359 با حمله عراق علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این جنگ هشت سال به طول انجامید که از آن با عنوان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس یاد می‌‌شود.
 
سرگذشت پندآموز جنگ نابرابر رژیم بعثی صدام با ایران و دفاع جانانه و غیرتمندانه ملت مبارز ایران و نیز آثار و پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن، موضوعی است که بررسی و تبیین ابعاد گوناگون آن بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. بی‌شک در این عرصه، اندیشمندان و پژوهشگران داخلی دینی خاص بر عهده دارند تا در حد وسع و توان خود گوشه‌ای از این حماسه بزرگ را برای عموم به ویژه محققان و علاقه‌مندان و برای ثبت در تاریخ بیان کنند. بدیهی است کسانی که در جریان حوادث این جنگ و ابعاد گوناگون آن حضوری فعال و موثر داشته‌اند، این مسوولیت مضاعف و حاصل کار آنان نیز قابل اتکا و از اعتماد بیشتر برخوردار خواهد بود. این جنگ از زوایای متفاوت در کتاب‌های زیادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
 
کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» حاصل دانش و تجربه دکتر حسین علایی، سردار و فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران از دوران هشت سال جنگ تحمیلی و پس از آن است که در آن، حوادث و رویدادهای جنگ ایران و عراق از دیدگاه یک فرمانده و پژوهشگر دفاع مقدس بررسی و تحلیل شده است. وی یکی از فرماندهان دوره دفاع مقدس بوده است. کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» در دو‌ جلد منتشر شده و تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده است.
 
حسین علایی در شرح این کتاب گفت: این کتاب در 10 فصل سازماندهی شده است و موضوع جنگ عراق با ایران را از ابعاد مختلف به ویژه در حوزه‌های راهبردی، نظامی، سیاسی، دیپلماسی و فرهنگی بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است. در این کتاب به تمامی وقایع رخ داده در دوره جنگ تحمیلی پرداخته شده است و روایت کاملی از چرایی بروز جنگ و سیر تحولات دفاع مردم ایران در برابر ارتش متجاوز عراق تا چگونگی خاتمه یافتن جنگ در آن ارائه شده است. همچنین در لا‌به‌لای مطالب کتاب به حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان عزیز نیز پرداخته شده است.

 

وی با بیان اینکه چاپ جدید کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» دارای حدود یکصد صفحه مطالب بیشتر و اضافه‌تر نسبت به چاپ قبلی است و اطلاعات درج شده در آن کامل‌تر است، گفت: مطالعه این کتاب برای تمامی علاقه‌مندان به آگاهی از مسایل مربوط به رویدادهای جنگ تحمیلی و تحولات رخ داده در دوره دفاع مقدس مفید است. از طرفی این کتاب به بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد و برای عموم علاقه‌مندان به اطلاع از حماسه‌آفرینی‌های مردم ایران در مقابل ارتش متجاوز بعثی و به خصوص برای دانشجویان و اساتید و معلمان تاریخ، علوم نظامی و مدیریت جذاب است.

نویسنده کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» افزود: جلد اول کتاب شامل 5 فصل و 712 صفحه است و جلد دوم نیز فصل ششم تا فصل دهم را دربردارد که در 606 صفحه انتشار یافته است. این کتاب توسط انتشارات مرز و بوم و از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منتشر و در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز عرضه و ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها