دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
پیاده‌روی اربعین بر دو اصل ظلم‌ستیزی و امید ظهور استوار است

معصومه مرادی، شاعر کودک و نوجوان درباره مفاهیمی که اربعین حسینی به مخاطب انتقال می‌دهد گفت: این دو مفهوم بزرگ یعنی ظلم‌ستیزی و امید ظهور که اصلی‌ترین مفاهیم شیعه را می‌سازند، در پیاده‌روی اربعین تلفیق شده‌اند و این مسئله عامل محرکی برای توجه ویژه به آن است. ظلم‌ستیزی در سایه‌ی امید و پویایی و انتظاری اثرگذار، با همراهی و همدلی و اتحاد می‌تواند از مهم‌ترین مفاهیمی باشد که در پیاده‌روی اربعین به کودکان و نوجوانان منتقل کرد.

معصومه مرادی، شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کمبود آثار اربعینی و توجه شاعران و نویسندگان به این موضوع گفت: با اینکه از دیرباز، اربعین به صورت ویژه در مراسم مذهبی ما وجود داشته است؛ اما چندسالی‌ است که راه‌پیمایی اربعین به صورت شکوهمند در حال برگزاری است. طبیعی است توجه شاعران و نویسندگان کودک نیز به این موضوع به تبع شرایط و فرهنگ جامعه کمتر بوده؛ اگرچه در ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان حضور داشته است. با این حال از زمانی که این رویداد بزرگ مذهبی به صورت خودجوش و خانواده‌محور در حال برگزاری است و حضور کودکان و نوجوانان در این راهپیمایی زیاد و قابل توجه شده، این موضوع نیز درونمایه آثار جدید ادبی‌مان شده است.

این شاعر درباره ارتباط کودکان با پیاده‌روی اربعین بیان کرد: قطعا پیاده‌روی اربعین، سفری دشوار است؛ اما دوستی‌های فراوان، آشنا شدن با کودکان و نوجوانان ملل مختلف و فرهنگ‌های متفاوت، تجربه‌اندوزی‌های شیرین و امید به رسیدن به نقطه پایانی و تلاش برای رسیدن به هدف از جاذبه‌‌های این رویداد است که البته برای کودکان و نوجوانان هم جذاب است. توصیف این ویژگی‌ها در کنار بیان حس معنوی این سفر و نیز هم‌حسی با فرزندان امام حسین علیه‌السلام در مسیر اسارت‌شان و تحمل سختی‌های آن دوره، می‌تواند کودک و نوجوان را با این پیاده‌روی مرتبط کند.

مرادی درخصوص شعار‌زدگی در ادبیات مذهبی کودک و نوجوان و جذب مخاطب اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در بعضی از آثار مذهبی ویژه کودک و نوجوان دیده می‌شود، شعارزدگی است. به گونه‌ای که برخی آثار قدرت دافعه بیشتری نسبت به جاذبه دارند. خداوند متعال در قرآن کریم گاهی از زبان قصه استفاده می‌کند تا مضامین بلند مذهبی را بیان فرماید؛ در حالی که در بسیاری از مواقع و بدون هیچ دلیل توجیه‌پذیری ما شاعران و نویسندگان، به جای روی آوردن به قصه‌پردازی و آموزش غیرمستقیم، از بکن و نکن‌های فراوانی در کارهایمان استفاده می‌کنیم. منِ بزرگسال هم از نصیحت شدن خوشم نمی‌آید چه برسد به کودک و نوجوان. به نظر می‌رسد بهتر است برای جذب مخاطبان کودک و نوجوان به مضامین مذهبی، به جای تکرار مکررات و شعارزدگی‌های فراوان، به لطافت‌های دین، بخش‌های جذاب کمتر پرداخته شده و مضامین مورد نیاز و مرتبط با کودک و نوجوان توجه کرد. تغییر زاویه دید، استفاده از روایت‌های جذاب، پرداختن به مسائل روز نوجوان با رویکرد دینی، پایبندی به اصول اصلی مذهب و پرهیز از تفسیر به رأی آیات و روایات، توجه به مهربانی‌ها و دست‌گیری‌های خداوند، خصایص ائمه اطهار و در مجموع توجه به اصول دین بیشتر از فروع دین می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد.

این شاعر درباره مفاهیمی که اربعین حسینی را به مخاطب انتقال می‌دهند گفت: پیاده‌روی اربعین بر دو اصل دینی مهم استوار است؛ قیام امام حسین (ع) و ظلم‌ستیزی و انتظار و امید ظهور. این دو مفهوم بزرگ که اصلی‌ترین مفاهیم شیعه را می‌سازند، در پیاده‌روی اربعین تلفیق شده‌اند و این مسئله عامل محرکی برای توجه ویژه به آن است. ظلم‌ستیزی در سایه‌ی امید و پویایی و انتظاری اثرگذار، با همراهی و همدلی و اتحاد می‌تواند از مهم‌ترین مفاهیمی باشد که در پیاده‌روی اربعین به کودکان و نوجوانان منتقل کرد.

مرادی درباره شتاب‌زدگی در تولید اثر با موضوع اربعین بیان کرد: در همین چندسالی که پیاده‌روی اربعین در حال برگزاری است، عده‌ای از بزرگواران دغدغه‌مند کوشیده‌اند آثاری برای توجیه این حرکت و جذب مخاطب کودک و نوجوان خلق کنند. تولید شتاب‌زده‌ی برخی از این آثار به جای آنکه اثری مثبت داشته باشد گاه در درازمدت مخرب است. اگر دغدغه تولید آثار دینی برای کودکان و نوجوانان داریم باید بکوشیم هم بنیادهای علمی-مذهبی خود را تقویت کنیم و هم شناختی شایسته و بایسته از مخاطب و دنیای او داشته باشیم تا خدای نکرده، به جای اثرگذاری خوب، ناخواسته تاثیری منفی بر مخاطب نگذاریم و تصویری نامناسب از دین عرضه نکنیم. امیدوارم نگاه حضرت اباعبدلله به همه کودکان و نوجوانان سرزمینم باشد و این بزرگوار همه ما را در کشتی نجات خودشان و زیر سایه‌ی رفیع‌شان در مسیر عزت و سربلندی قرار دهند.

معصومه مرادی شعری نیز به مناسبت اربعین حسینی در اختیار ایبنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید: 

«قطره قطره می‌رویم
سمت دریایی بزرگ
در مسیری سبز و سرخ
رو به دنیایی بزرگ

می‌رویم و می‌کشیم
نقشه‌ی پیوند را
روی خاک بی‌قرار
غنچه‌ی لبخند را

در پناه آفتاب
یک به یک جا می‌شویم
با نسیم یا حسین
مثل گل وا می‌شویم

رودها و نخل‌ها
آسمان‌ها و زمین 
پا به پامان می‌دوند
در مسیر اربعین

گوشه گوشه جاری است
رد پای انتظار
می‌رسد از جاده‌ها
عطر زیبای بهار»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها