سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
بیان لایه‌های پنهان فرهنگ غربی در سفرنامه «دماوند از برج‌های منهتن»

علی حسن‌زاده، نویسنده «دماوند از برج‌های منهتن» با بیان اینکه بعد از گذشت چند ماه زندگی در آمریکا لایه‌های جدیدی از فرهنگ آمریکا را کشف کرده است، تاکید دارد که در این سفرنامه تجربه زیستی و مشاهده‌های واقعی خود را در اختیار مخاطبان ایرانی قرار داده است.

علی حسن‌زاده که اخیرا سفرنامه آمریکای وی با نام «دماوند از برج‌های منهتن» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده،  در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب، خاطرات سفر من به عنوان یک دانشجوی رشته رسانه‌های دیجیتال از ایران به کشور آمریکا را نقل می‌کند. تلاش کرده‌ام در خاطراتم هم به نقد نظام سرمایه‌داری و تشریح ویژگی‌های سیستم آموزشی این کشور بپردازم و نیز مشاهدات خواندنی و دست اول خود را از جلوه‌های فرهنگی این کشور شرح دهم.
 
وی درباره هدف خود از تالیف این اثر گفت: در خانواده‌ای مذهبی و انقلابی بزرگ شده‌ام و از طرفی، در اوایل جوانی حرفه من تبلیغات بود و از روزهای ورود اینترنت به ایران ساعت‌های زیادی از روز را مشغول سیر در رسانه‌های غربی بودم. بدون تعارف بگویم هر آنچه در منابر در‌باره جامعه ایده‌آل مسلمانان می‌شنیدم، آن را در غرب می‌دیدم. روزگار به‌صورتی چرخید که من خودم را به‌عنوان دانشجو در آمریکا دیدم و با توجه به سابقه نویسندگی که داشتم و واحدهای مردم‌نگاری که در آنجا گذراندم، سعی کردم تجربه خودم را منتقل کنم.
 
حسن‌زاده در تبیین تجربه زیستی خود در سفر به آمریکا توضیح داد: ما ‌آمریکا را دشمن خود می‌دانیم ولی تقریبا هیچ‌چیز دقیقی از این دشمن نمی‌دانیم.‌ سه چهار کتاب درباره آمریکا توسط نویسندگان ما منتشر شده ولی هیچ‌کدام تجربه شهروند آمریکا بودن را منتقل نمی‌کند. برخی از سفرنامه‌ها دید توریستی دارد و برخی ویکی‌پدیایی، برخی هم مثل جلال، دست‌نوشته است که تمرکزی ندارد. من با خروارها پرسش از سیستم متناقضی به نام آمریکا به آنجا رفته بودم. وقتی برای سیاحت به جایی می‌روید همه‌چیز جذاب است ولی بعد از گذشت چند ماه زندگی در مقصد است که لایه‌های جدیدی از نظام و سیستم برای شما کشف می‌شود و پرسش‌ها بیشتر و دقیق‌تر جواب خودش را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: من تلاش کردم این تجربه متفاوت را کلمه و منتقل کنم. به ایران برگشتم و بعد از چند سال ایمیلی دریافت کردم که جشنواره خاطره‌نویسی دانشجویان خارج از کشور برگزار می‌شود. یکی از فصول را ارسال کردم و در کمال ناباوری به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. سال بعد کتاب را تمام و ارسال کردم  و خوشبختانه با وجود رقبای قابل، باز هم مقام اول را کسب کرد. آنجا بود که فهمیدم تجربیات شخصی من ظاهرا برای مخاطبان جذاب است.

این نویسنده با اشاره به اینکه «دماوند ازبرج‌های منهتن» مستندی داستانی در 280 صفحه است، تاکید کرد: در این کتاب تلاش کردن تمام مشاهداتم از لحظه خروج از مشهد تا انجام تمام مراحل ثبت‌نام در دانشگاه، گرفتن خانه در فیلادلفیا، تحصیل و نحوه برگزاری کلاس‌ها، هزینه‌های زندگی و تدریس و مشکلاتی که یک دانشجو شهروند امریکایی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، را روایت کنم و حتی خواستگاری رفتن خود را هم ثبت کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها