سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
ادبیات جنایی با فلسفه بیگانه است/ نگاهی متفاوت به ادبیات جنایی در سومین رمان

عباس مهیاد در سومین رمان خود به نام «عشق علیه عشق» شکلی متفاوت از ادبیات جنایی را با استفاده از رویکردهای فلسفی ارایه کرده است. به اعقاد او در کشور ما ادبیات جنایی با فلسفه بیگانه است.

عباس مهیاد، نویسنده «عشق علیه عشق یا پنجاه کلمه‌ای که دنیا را تغییر داد» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: این اثر به روایت یک داستان جنایی فلسفی اختصاص دارد؛ تم پلیسی آن خلاف جریان عادی پیش می‌رود به گونه‌ای که با یک جرم مشخص که از ابتدا پلیس وارد جریان شود و در کشف قاتل حضور یابد، مواجه نیستیم. این داستان به رابطه پدر، دختر و نوه اشاره می‌کند و رابطه سه نسل از یک خانواده را نشان می‌دهد.

وی افزود: داستان از زبان حمید که مدرس هنر است روایت می‌شود که به بیان شرح زندگی دختر و نوه خود می‌پردازد. این خانواده با یک جنایت و عواقب آن به زوال می‌رسند.

مهیاد تاکید کرد: با وجود علاقه‌مندی ایرانیان به موضوعات فلسفی در کشور ما هنور ادبیات جنایی با فلسفه بیگانه است و بیشتر داستان‌های جنایی به صورت پاورقی‌وار روایت می‌شوند. در عشق علیه عشق تلاش کردم که ذهنیت شخصیت‌ها و زوایای پنهان ذهن و درون آنها را بیان کنم تا مخاطب تنها بر ماجرا تمرکز نکند بلکه بتواند خود به یک بررسی از حقیقت و کنکاش ذهنی در قضاوت افراد داستان برسد.

وی با اشاره عنوان کتاب «عشق علیه عشق» به پنجاه کلمه‌ای که دنیا را تغییر داد پرداخت و توضیح داد: این عنوان بازی با کلمات است؛ چراکه تغییر دنیا فقط در یک حالت امکان‌پذیر است این که هرکسی من خود را با چنگ و دندان حفظ کند، کوزه‌گر کوزه‌اش را بسازد، بنا خانه‌اش را آجر بر آجر بچیند. مارکس هم با آن نثر زیبایش «نقد فلسفه حق هگل» بکند.

مهیاد گفت: خواننده در این اثر که بخش‌های «من»، «من لیلی»، «عشق علیه عشق»، «آموزش جنون» و «من (یادداشت‌های مهم)» را شامل می‌شود، با یک ازدواج، خیانت، جنایت و سرگذشت انسان‌هایی روبه هزوال برخورد می‌کند، آدم‌هایی که سیاه و سفید نیستند و درگیری ذهنی و تناقضات خاص خود را دارند. لیلی عاشق است ولی جنون هم دارد. «لیلی مدام می‌خواند. درس و مشقش را گاه رها می‌کند و رمان و شعر می‌خواند. هیچ محدودیتی برایش قایل نمی‌شوم. می‌دانم که پدر خوبی نیستم. نمی‌توانم او را از چیزی منع کنم که خودم نیز بیمارش بوده‌ام. خواندن مانند موج دریاست که در وجودت جلو می‌آید و ردش را برجای می‌گذارد. و سپس موجی دیگر و ردی دیگر. تفاوت انسان با شن آن است که شن مانند انسان جنون به خاطر سپردن ندارد. فقط انسان است که می‌خواند و سپس با تلخ‌ترین موضوعاتی که ذهنش را مانند یک لغت فرا گرفته به بلوغ می‌رسد.»

از عباس مهیاد پیش از این رمان‌های «زنان وقتی خفته‌اند» و «ضد اعترافات» و دو مجموعه داستان کوتاه با نام‌های «از جنین تا مسیح» و «داستان‌های کوتاه درباره عشق‌های کوتاه» و نیز هفت مجموعه شعر منتشر شده است.

««عشق علیه عشق» اخیرا در 240 صفحه و بهای 65 هزار تومان توسط گروه انتشاراتی ققنوس عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها