دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
ویژه‌برنامه «از تبار قلم» همزمان با روز قلم برگزار می‌شود

حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از برگزاری ویژه برنامه «از تبار قلم» به‌مناسبت 14 تیرماه، روز قلم در استان بوشهر خبر داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: ویژه‌برنامه «از تبار قلم» یکی از برنامه‌های شاخصی است که همزمان با روز قلم با رويكرد تجليل و قدردانی از فعالان قلم متعهد با موضوعات انقلاب اسلامی، دين و سبک زندگی برگزار می‌شود.

حیدر راهب ادامه داد: این ویژه‌برنامه با دعوت از مقامات، دستگاه‌ها و متوليان فرهنگي استان برگزار می‌شود. فرآیند انتخاب نويسنده برتر در این رویداد فرهنگی براساس مولفه‌هایی مانند تعداد تاليفات ارزشمند و تاثيرگذار، مقبولیت وی در حوزه موضوعی، قابل اعتماد بودن، دغدغه‌مند و متعهد بودن به انقلاب و همچنین استقبال عموم از تألیفات او صورت می‌گیرد.

وی افزود: اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در روز قلم سال گذشته از تلاش‌ و مجاهدت‌های علمی آقای عبدالکریم مشایخی تجلیل به عمل آورد و در سال جاری نیز با توجه به شاخص‌ها و معیارهای یاد شده از چهره برجسته دیگری تکریم خواهد کرد.

راهب یادآور شد: افزون بر برگزاری ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در مرکز استان، در سایر کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها نیز همزمان با روز قلم برنامه‌های متعددی اجرا خواهد شد؛ البته در این مراکز فرهنگی برنامه‌های مختلفی در طول سال به‌طور مستمر و روزانه با هدف ترویج تولیدات و زایش‌های گرانبهای برآمده از این عنصر برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر درباره  اهمیت روز قلم تاکید کرد: اهمیت روز قلم از ذات و تاثیر قلم برآمده است. بی‌تردید به قلم به صرف ابزار نوشتن و کتابت معمول نمی‌توانیم نگاه کنیم. چه از منظر تاریخی و چه مذهبی، جایگاه قلم با جایگاه عقل در انسان مرتبط است. اگر از منظر دین نیز به این عنصر نگاه کنیم، جایگاه قلم همین بس که قرآن و ارتباط پیامبر با عالم وحی با کلمه «اقرا» که مرتبط با کتابت و عقلانیت است، شروع می‌شود و جایگاه قلم بدان‌گونه است که خداوند بدان قسم یاد می‌کند.

وی در ادامه به اهمیت قلم از منظر تاریخی اشاره و تصریح کرد: بدیهی است با قلم و خط و ثبت تجربه، تمدن‌های بشری شروع شدند و پیشرفت‌های کنونی همه بر راس‌القلم شکل گرفته‌اند. طبیعی است چه در مکتب دینی و اسلامی و چه از منظر تمدنی و جایگاهمان در ارتقاء تمدن بشری به‌عنوان پیش‌قراولان تمدن ایرانی- اسلامی باید جایگاه قلم را ارج نهیم؛ چراکه مکتب اسلام برآمده از قلم است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پاسداشت مقام اهالی قلم در جامعه گفت: همواره تقدیر از اهالی قلم و کتاب یکی از راه‌های معرفی الگوها به جامعه است که آثار ارزشمندی تالیف کرده‌اند؛ زیرا اهل قلم روان و روح جامعه را می‌سازند و سپهر فکری و روان جامعه از فکر و قلم آن‌ها ساخته می‌شود؛ بنابراین وقتی نویسندگان مورد حمایت و پاسداشت قرار می‌گیرند، قطعا در تولید فضای امیدبخش در جامعه موثرتر ظاهر می‌شوند.

راهب تاکید کرد: گرامیداشت سرمایه‌های انسانی و فکری جامعه در واقع گرامیداشت کل جامعه است و بی‌مهری به آن‌ها قطعا زیان‌بار خواهد بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر و به‌ویژه دوره حاضر رویکرد مثبتی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به تجلیل از بزرگان و اهل قلم ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به نقش نویسندگان بومی در توسعه فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر خوشبختانه شاهد افزایش تالیفات نویسندگان بومی به‌ویژه در زمینه مفاهیم ارزشی بودیم که این موضوع قطعا در معرفی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی نقش بسزایی دارد. نویسندگان استان در این چند سال اقدام به معرفی شخصیت‌ها و مفاخر استان ازجمله شهدا و برخی علما کرده که این اقدام، فرصت و بستری عالی در معرفی گنجینه‌های انسانی و اخلاقی استان است. معرفی شخصیت‌های بزرگی چون علامه بلادی، شهید ماهینی و نادر مهدوی نمونه‌های از این الگوها هستند که با همت اهل قلم استان صورت گرفته است.

وی یادآور شد: شاید کمتر شاعر، نویسنده و اهل قلمی باشد که سالانه مهمان کتابخانه‌ها نباشد. خوشبختانه نشست‌های کتابخوان برآمده از اراده و نگاه کلی کتابخانه‌ها برای شکل‌گیری شخصیت‌هایی است که بتوانند در مسیر قلم حرکت کنند و نویسنده شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پایان تاکید کرد: خوشحال هستیم که زیر سایه قلم زندگی و کار می‌کنیم. در واقع رهگذر و مسیر تمام نویسندگان از مسیر کتاب و کتابخانه گذشته و خواهد گذشت. زمینه لازم را برای عموم مردم و اهل تحقیق فراهم می‌کنیم تا بتوانند از ثمره قلم بهره ببرند و خود تولیدی نو در افکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها