چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عاملی برای ترغیب مردم به کتابخوانی

حسین امیرجهانی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انگیزه‌ای ایجاد کرده و مردم به کتابخوانی ترغیب می‌شوند، عنوان کرد: فکر می‌کنم برای بسیاری از مردم اصل حضور در فضای نمایشگاه کتاب، مشاهده آن همه کتاب و تازه‌های نشر هیجان‌انگیز باشد.

حسین امیرجهانی، طراح، نویسنده و فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره علاقه‌مندی‌اش به کتاب اظهار کرد: از دوران کودکی و نوجوانی به کتاب علاقه داشتم و همواره به دنبال تهیه کتاب و مطالعه بودم. خاطرم هست در دوران نوجوانی مسیر خانه تا مدرسه را در مسافتی طولانی پیاده می‌رفتم تا پولی را که پدرم برای کرایه تاکسی به من می‌داد، جمع کنم و بتوانم کتاب بخرم. همیشه با هیجان و کنجکاوی کتاب‌های پدرم را هم مطالعه می‌کردم. بیشتر اوقات هم متوجه مباحث پیچیده آن کتاب‌ها نمی‌شدم اما از این پیچیدگی و گنگی لذت می‌بردم.
 
وی ادامه داد: این روزها تمام زندگی من به عنوان یک نویسنده در سه بخش خلاصه می‌شود؛ می‌بینم، می‌خوانم و می‌نویسم. حداقل روزانه بیش از یک ساعت مطالعه می‌کنم. وقتی می‌پرسند یک نویسنده باید در چه حوزه‌ای مطالعه کند، می‌گویم یک نویسنده از روزنامه تا کتاب‌های جدیدی را که در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود، باید ببیند و بخواند.
 
وی درباره زمینه علاقه‌مندی‌های شخصی خود گفت: موضوع علم سینما و ادبیات، انسان و زندگی است؛ بنابراین هر آنچه که به زندگی انسان مرتبط است در دایره مطالعاتی یک نویسنده قرار می‌گیرد. فیلمنامه‌نویس باید ادبیات و جامعه‌شناسی بداند، روانشناسی بخواند و کلی چیزهای دیگر.

امیرجهانی، افزود: برای نوشتن فیلمنامه یک سریال، 17 عنوان کتاب درباره موضوعات مختلف از جمله جنگ تحمیلی، آداب و رسوم، گویش‌ و اصطلاحات عامیانه، خاطرات پرستاران، امدادگران و رزمندگان و حتی کتاب‌های حوزه ادبیات داستانی که مربوط به آن اقلیم خاص بود را مطالعه کردم.
 
این نویسنده درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده است، اظهار کرد: این روزها کتاب «مرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» از یوناس یوناسن را می‌خوانم. در حوزه کاری خودم نیز همیشه پیگیر کتاب‌های جدید هستم و اکنون کتاب «فیلمنامه‌نویسی برانگیختن احساس است» را نیز مطالعه می‌کنم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت خود در حوزه ادبیات داستانی بیان کرد: «نخلستانی از فانوس» رمانی است به قلم من و مدتی پیش روانه بازار شده و اکنون به چاپ چهارم رسیده است. سال گذشته نیز این رمان در کشور بیروت به زبان عربی ترجمه شد و در بازار کتاب کشورهای عربی به فروش خوبی رسید. اکنون نیز این کتاب در حال ترجمه به زبان انگلیسی است. «نخلستانی از فانوس» یک عاشقانه تاریخی است و چند قصه موازی در کنار خط اصلی داستان روایت می‌شود. قصه‌هایی پر از گره و کشمکش و هیجان که نهایتا قصه‌ها در جایی به هم گره خورده و پیش می‌روند. به جز این اثر یک کتاب دیگر در حوزه ادبیات داستانی در دست دارم که مدت‌هاست سعی می‌کنم آن را به اتمام برسانم اما نگارش سریال‌های تلویزیونی باعث شد تا نتوانم آن را ادامه دهم.
 
او که سابقه نگارش فیلمنامه سریال کودک و نوجوان را هم در کارنامه‌اش دارد، افزود: اساسا شیفته دنیا کودکان و روابط بین آنها هستم. به فضای کار کودک و نوجوان علاقه‌مندم و دوست دارم به‌عنوان فیلمنامه‌نویس در این فضا بیشتر کار کنم. به گمانم در حوزه کودک و نوجوان به شدت نیازمند کارهای جذاب و قدرتمندیم. البته نوشتن و کار ساختن برای کودکان بسیار بسیار سخت‌تر از رده‌های سنی دیگر است. برای درک این فضا باید نویسنده خودش نیز کودک شود، آنقدر که فضای ذهنی بچه‌های امروز را درک و لمس کند. به شدت در این حوزه فقر کتاب خوب حس می‌شود و احتیاج داریم که برای بچه‌ها در داستان‌هایشان قهرمان خلق کنیم.
 
امیرجهانی در پایان درباره برپایی مجدد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از یک وقفه دو ساله گفت: خوشحالم که نمایشگاه کتاب به صورت حضوری برگزار می‌شود. این نمایشگاه همیشه برای من حس و حال خوبی داشته و جذاب بوده  است؛ فکر می‌کنم برای خیلی از مردم هم اصل حضور در فضای نمایشگاه کتاب، مشاهده آن همه کتاب و تازه‌های نشر هیجان‌انگیز باشد. کتاب و کتابخوانی در کشور مغفول مانده‌ است و برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انگیزه‌ای ایجاد کرده و مردم به کتابخوانی ترغیب می‌شوند. متاسفانه در دوره پساکرونا وضعیت سرانه کتابخوانی بدتر نیز خواهد شد. چون اکنون صرفا بزرگسالان و جوانان نیستند که درگیر تلفن‌های همراه و فضای مجازی هستند؛ کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده کشور در این دو سال و اندی به دلیل مجازی بودن کلاس‌های آموزشی عملا بیشتر از هر چیزی با گوشی‌های موبایل عجین بودند و این یک هشدار و زنگ خطر بزرگ است که باید فکری به حال آن شود.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها