شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر در هفته نخست اسفند ماه/ ضرورت توجه هرچه بیشتر به شعر نوجوان و پژوهش‌های ادبی

قربان ولیئی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره از یکم دی‌ماه کلید خورده است، از پایان خوانش و داوری آثار و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اختتامیه در هفته نخست اسفند ماه خبر داد.

قربان ولیئی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: داوران جشنواره طی روزهای گذشته خوانش و بررسی آثار را در سه گروه کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و درباره شعر (پژوهش‌هایی که درباره شعر وجود دارد) به پایان رساندند.

دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر افزود: از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، داوران به بررسی و خوانش دقیق 2106 اثر بزرگسال (شامل 924 اثر کلاسیک، 1096 اثر شعر نو و 86 کتاب محاوره)، 364 اثر حوزه کودک و نوجوان و 139 کتاب درباره شعر (پژوهش‌های مرتبط با شعر) پرداختند.

ولیئی در بیان نتیجه بررسی آثار شعری منتشر شده در سال 99 که در دبیرخانه بررسی شده است، عنوان کرد: به اذعان داوران حوزه شعر کودک و نوجوان در این بخش با ضعف شدید کیفی مواجه بوده‌ایم. تکراری بودن موضوع و نبود خلاقیت‌های زبانی و تصویری و نیز کم بودن تعداد آثار مساله مورد اشاره داوران بوده است. در حوزه نوجوان شرایط سخت‌تر بوده چراکه آثار کمی در این حوزه داشته‌ایم که این مساله هشداری است که شاعران توجه کمی به گروه سنی نوجوانان دارند.

دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به وضعیت دو بخش دیگر جشنواره گفت: در حوزه درباره شعر (پژوهش و نقد شعر) جز دو اثر شاخص مابقی کتاب‌ها فاصله زیادی از نظر محتوایی با کیفیت مورد انتظار داشته‌اند و در حوزه شعر بزرگسال نیز متاسفانه آثار چندان چشم‌گیری نداشتیم. نبود فردیت و اندیشه خلاق مشکل آثار این بخش در حیطه زبان و تکراری بودن موضوع نیز ضعف مشهود در حوزه محتوا بود. بیشتر اشعار بزرگسالان به موضوعات عاطفی، به ویژه عشق مجازی اختصاص داشتند و البته استثناهایی را نیز شاهد بودیم که دغدغه‌های انسانی‌تری را مطرح کرده بودند.

وی ادامه داد: بخش ویژه این دوره از جشنواره به شاعران فارسی‌زبان که در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، هند، پاکستان و غیره هستند، اختصاص خواهد داشت.

دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر در پایان از تلاش و ممارست داوران و هیات اجرایی جشنواره برای برپایی مراسم اختتامیه در هفته نخست اسفند ماه خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها