ابراهیم صالح رامسری تعداد 11 هزار کتاب‌فروشی در امریکا را عامل مهم توزیع گسترده کتاب در آمریکا می‌‌داند و در عین‌حال معتقد است مشابه دیگر کشور‌ها فعالیت این فروشگاه‌های مجازی حیات کتاب‌فروشی‌های سنتی را تهدید می‌کند.
فروشگاه‌های آنلاین؛ عامل تهدید 11000 کتاب‌فروشی‌ سنتی آمریکا
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌فروشی‌ها، به‌خصوص کتاب‌فروشی‌های محلی با افزایش تمایل مردم به خرید سریع و صرف وقت کمتر برای خرید، در خطر تعطیلی بودند. این روند با همه‌گیری بیماری کووید19 سرعت گرفت، زیرا در زمان همه‌گیری کتاب‌فروشی‌های آنلاین مخاطبان بیشتری پیدا کردند و تعداد و امکانات آن‌ها افزایش پیدا کرد. این مساله حتی برای امریکا که حدود 11 هزار کتاب‌فروشی دارد، می‌تواند زنگ خطری باشد، برای حفظ کتاب‌فروشی‌های سنتی. 
 
ابراهیم صالح‌رامسری، در انتشارات لوگانبری در امریکا مسئولیت مدیریت، نظارت و ثبت را برعهده دارد. وی معتقد است، هرچند فروشگاه‌های آنلاین، دسترسی به کتاب را آسان‌ کرده است اما نباید، از تاثیر آن‌ها به‌عنوان عامل تهدید برای حیات کتاب‌‌فروشی‌های سنتی غافل شد.  




نشر کتاب در آمریکا، در یک تصویر کلی چگونه است؟ از نظر تعداد ناشر، شمارگان کتاب، کپی‌رایت و... .
حدود 3000 ناشر در امریكا فعال می‌کنند، اما قلب بازار نشر امریكا دست ٦‌هفت ناشر است؛ ناشرانی مثل پنگوئن، هارپركولین و هچت. شمارگان کتاب‌ در این کشور به‌طورمیانگین، حدود ٣٠٠٠ نسخه است. كپی‌رایت در امریكا بسیار سفت و سخت رعایت می‌شود؛ البته همچنان سایت‌هایی هستند كه با انتشارغیر‌قانونی فایل‌ كتاب‌ها فعالیت می‌کنند و اغلب ان‌ها در خارج از امریكا اداره می‌شوند. می‌دانیم برخی ناشران به‌عنوان مثال ایران که عضو معاهده برن نیست، به چاپ غیر‌قانونی کتاب‌های پرفروش دست می‌زنند؛ اما در امریكا مطلقا امكان چنین روندی وجود ندارد.
 
سرانه مطالعه در این کشور چند دقیقه است و اینکه استفاده از کتابخانه‌های عمومی در بین مردم چه جایگاهی دارد؟  
مطالعات اخیر نشان می‌دهد، هر امریكایی به‌طور متوسط ٣٥ دقیقه در روز كتاب می‌خواند. نوع جغرافیای كشور طوری است كه بیشتر افراد خانه‌های وسیع و طبیعتا كتابخانه‌های بزرگی دارند؛ در عین حال استفاده از كتابخانه‌های عمومی هم رایج است.
 
تخفیف چه نقشی در گردش مالی بازار کتاب آمریکا دارد؟ می‌دانیم که گاه تخفیف به‌عنوان یک معضل شناخته می‌شود به‌طوری که روز‌های بدون تخفیف، موجب افت شدید تقاضا می‌شود، چراکه انتظار برای بازه زمانی تخفیف بازار به‌عنوان یک عادت تبدیل می‌شود.

در آمریکا هم کتاب‌فروشان به مشتری‌ها تخفیف می‌دهند؛ اما برای كتاب‌های جدید، هیچ تخفیفی اعمال نمی‌شود. تخفیف زمانی تعیین می‌شود که با گذشت زمان، تمایل مردم برای خرید آن کتاب کاهش پیدا کند؛ به‌عبارت دیگر به‌عنوان یک ابراز تشویقی برای فروش كتاب باقیمانده در انبار برنامه تخفیف در نظر گرفته می‌شود.
 
میزان دسترسی مردم به کتاب در شهر‌های مختلف آمریکا، چگونه است؟
براساس آخرین آمار، حدود 11 هزار كتابفروشی در آمریكا وجود دارد؛ علاوه‌براین نباید از سهم عظیم كتاب‌فروشی‌های آنلاین در ایحاد دسترسی مردم به کتاب غافل شد. البته فروش آنلاین مشابه دیگر کشور‌های جهان، تهدیدی جدی برای كتاب‌فروش‌های سنتی است. مردم در شهرها و روستاها نیز می‌توانند كتاب مورد نظر را آنلاین خریداری كرده و ظرف یک روز در منزل تحویل بگیرند.

مشکلات و آسیب‌هایی که ناشران و کتاب‌فروشان در امریکا با آن مواجه هستند، چه مواردی است؟
تغییر عادات كتاب‌خوانی مردم، ظهور كتاب‌های صوتی و الكترونیكی، رقابت شدید، ازجمله چالش‌های پیش رو هستند.
کد مطلب : ۳۰۹۸۱۶
https://www.ibna.ir/vdcezo8xpjh87vi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پرونده ویژه تحول در صنعت نشر
تاثیر تخفیف بر بازار کتاب
ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری نشر