سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
سومین جشنواره «صدای سکوت» برگزار می‌شود

سومین جشنواره «صدای سکوت» در دو بخش داستان کوتاه و داستان کودک ویژه کم‌شنوایان و ناشنوایان برگزار می‌شود.

زهره عارفی دبیر جشنواره «صدای سکوت» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره این جشنواره گفت: سال ۹۶ به کمک انجمن داستان جمعه جشنواره «صدای سکوت» را آغاز کردیم و اختتامیه آن را سال ۹۷ برگزار کردیم. آن زمان آقای هادی بهداد معاونت امور فرهنگی بهزیستی و آقای مجید جلیسه از خانه کتاب برای اختتامیه و اهدای جوایز کمک کردند.
 
وی ادامه داد: اختتامیه دومین جشنواره را هم سال ۹۸ با همکاری سازمان بهزیستی همراه با دو روز کارگاه‌های آموزشی به نحو شایسته‌ای توانستیم برگزار کنیم.
 
عارفی افزود: سال گذشته سازمان بهزیستی اعلام کرد برای برگزاری این جشنواره نیاز به ارائه نتیجه پروژه «آموزش ناشنوایان از طریق داستان» است. بنده هم پروپزال، مقاله، اپلیکیشن و کتابم را همراه با پاورپوینتی از دوره مبتدی، مقدماتی و پیشرفته اسفند ۹۹ به سازمان ارائه دادم اما بعد از پیگیری پاسخ‌شان منفی بود و گفتند سازمان بودجه لازم برای این کار را ندارد.
 
دبیر جشنواره «صدای سکوت» اضافه کرد: به همه مشکلات و موانع تصمیم گرفتم امسال با کمک انجمن داستان جمعه این جشنواره را برگزار کنم، فعلا انجمن «امواج سکوت» همدان و نهاد کتابخانه‌های شیراز قول همکاری داده‌اند و امیدوارم تا قبل از اختتامیه سازمان‌ها و انجمن‌ها و نهاد‌های بیشتر در برگزاری این جشنواره یاری‌مان دهند.
 
این فعال فرهنگی یادآور شد: اگر بودجه هدایای ما را یکی از سازمان‌های ذی‌ربط به ناشنوایان قبول می‌کردند ما می‌توانستیم برای رشد و ارتقای این قشر، جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم.  متاسفانه قابلیت‌ها و پتانسیل‌های جامعه ناشنوایان مغفول مانده و کمتر توجهی به خواست و نیازهای آموزشی آن‌ها شده است.
 
زهره عارفی گفت: این جشنواره قابلیت وسعت بخشیدن به بخش‌های دیگری چون خاطره‌نگاری،  مستندنگاری،  جستار و ناداستان، داستان کوتاه‌کوتاه، داستان بلند و رمان، مقاله و آنچه مربوط به نوشتن است را دارد. در همین زمینه، امسال علاوه بر بخش داستان کوتاه، داستان کودک را نیز به جشنواره اضافه کردیم و نیاز به حمایت بیشتری داریم.
 
وی تصریح کرد: ناشنوایان ثابت کرده‌اند از نظر درک و استعداد فرقی با شنوایان ندارند و لازم است طرح‌های جدید در خصوص آموزش آن‌ها به کار گرفته شود. بررسی سه کتاب چاپ شده و خروجی دو جشنواره قبل، گویای ارتقای نوشتار و درک مفاهیم انتزاعی و تولید محتوا مناسب با جامعه توسط ناشنوایان است.
 
نویسنده کتاب «فرمان یازدهم» داوران این دوره را معرفی کرد و گفت: در بخش داستان کوتاه داوری بر عهده آقایان ابوتراب خسروی، کامران رحیمی و معصومه میرابوطالبی است و داوری بحش داستان کودک را مصطفی خرمان، جعفر توزنده ‌جانی و احمد اکبرپور برعهده گرفته‌اند.
 
وی توضیح داد: سومین جشنواره سراسری داستان‌نویسی «صدای سکوت» در دو بخش داستان کوتاه و داستان کودک برگزار خواهد شد و  در هر بخش جشنواره به  نفر اول 10 میلیون ریال،  نفر دوم 8 میلیون ریال و نفر سوم 7 میلیون ریال اعطا خواهد شد.
 
عارفی در پایان به نحوه شرکت در این جشنواره اشاره کرد و گفت: هر شرکت‌کننده می‌تواند در هر بخش سه اثر ارسال کند.  آثار ارسالی نباید پیش از این در کتاب، نشریه یا مجموعه‌ای منتشر شده و یا در مسابقه‌ای شرکت داده شده باشند.  آثار ارسالی عودت نخواهد شد و دبیرخانه جشنواره درباره نحوه انتشار آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. جشنواره ویژه کم‌شنوایان و ناشنوایان است و هرگونه تخطی از قوانین آن منجر به حذف اثر و نویسنده می‌شود و پیگرد قانونی خواهد داشت. مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق نرم‌افزارهای تلگرام و‌ واتساپ برای شماره ۰۹۳۶۷۸۱۸۱۴۹ ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها