سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
عکاس قُمی مجموعه عکس «خواهر خورشید» را روانه بازار کتاب کرد

امیر حسامی‌نژاد عکاس و خبرنگار قُمی مجموعه عکسی را تحت عنوان «خواهر خورشید» که به آستان حضرت معصومه می‌پردازد را روانه بازار کتاب کرد.

امیر حسامی‌نژاد عکاس و خبرنگار قُمی درباره چاپ کتاب «خواهر خورشید» که در قالب عکس به حرم حضرت معصومه (س) پرداخته است، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: من بیش ‌از بیست سال است عکاسی می‌کنم و توفیق شده حرم و مضجع یازده امام همام را عکاسی کنم. خیلی دوست داشتم به‌عنوان یک عکاس قُمی برای شهرم مجموعه‌ای تولید کنم که مهمانان این شهر بتوانند به‌عنوان یک هدیه با خودشان ببرند.
 
وی اضافه کرد: در همین قم مثلاً داخل هتل‌ها یک عکس مناسب از حرم روی دیوار، نصب نشده است و نمی‌دانم کم‌کاری از طرف چه کسی است اما کلیت کار این است که عکسِ خوب نیست یا اگر وجود دارد، کیفیت مناسبی ندارند. به‌خاطر همین یکی از پروژه‌های عکاسی‌ام از حرم مطهر بوده‌ است.
 
حسامی‌نژاد تصریح کرد: تاکنون 500 هزار قطعه عکس از حرم چاپ و در قالب‌های مختلف همچون پوستر، نمایشگاه و هدایای فرهنگی منتشر کرده‌ام. در نمایشگاهی که در لبنان برگزار شد، همین اتفاق افتاد و عکس‌های بنده را به‌عنوان هدیه به مراجعین اهدا می‌دادند.
 
این فعال حوزه عکس به مشکلات پیش‌‌رو برای چاپ این کتاب اشاره کرد و یادآور شد: من برای چاپ این کتاب خیلی زحمت کشیدم و خیلی جاها رفتم. امسال این کتاب چاپ شد اما بیش‌ از هفت، هشت سال است پیگیر چاپ این کتاب بودم. چند بار صفحه‌بندی نهایی شد و فینال کار آماده شد اما به‌خاطر اینکه هیچ جایی نبوده که از این کتاب حمایت‌ کنند، من نتوانستم کتاب را چاپ کنم.
 
عضو خانه مطبوعات استان قم افزود: متأسفانه یا خوشبختانه هیچ گروهی، اداره‌ای و نهادی حمایت نکرد و افتخار می‌کنم که این کار را با هزینه شخصی انجام دادم و دِینم را نسبت به حضرت معصومه (س) ادا کردم.
 
حسامی‌نژاد درباره پیشینه اینگونه کتاب‌ها نیز گفت: ‌این کتاب اولین کتاب عکس حرم حضرت فاطمه معصومه (س) است. زمان پهلوی کتابی به‌نام آستان معصومه و کتاب دیگری به‌نام آستان رضا چاپ شد که بیشتر به معماری و نقشه‌های حرم پرداخته است اما این برای اولین بار به‌صورت اختصاصی مجموع حرم را ثبت کرده است.
 

این فتوژورنالیست بیان کرد: این اتفاق در حرم امام رضا (ع) متفاوت است. آنجا مجموعه عکس‌های متفاوتِ زیادی چاپ‌ شده است اما در قم این نگاه وجود نداشته و امیدوارم بعد از انتشار این کتاب به این دغدغه توجه شود.
 
وی گفت: بعضی از این عکس‌های مجموعه «خواهر خورشید» منتشر شده است اما برخی برای اولین‌بار منتشر می‌شود. 223 قطعه عکس معاصر و 49 عکس قدیمی که برخی برای اولین‌بار منتشر شده ‌است و آن‌ها را به‌زحمت جمع‌آوری کرده‌ام. امیدوارم بعد از چاپ این کتاب بقیه عکاسان، نهادها و حرم مطهر همت کند و کتاب عکس‌های بعدی را چاپ کنند تا باعث بهتر دیده شدن این حرم نورانی شود.
 
عضو انجمن عکاسان استان قم به مراحل تولید کتاب هم پرداخت و گفت: چون مجموعه «خواهر خورشید» اولین کتاب عکس حرم بود در چاپ کتاب سعی کرده‌ام در همه مراحل از بهترین نفرات و متریال استفاده کنم لذا دوست ‌داشتم بهترین‌ها در این کتاب نقش داشته باشند. برای صفحه‌آرایی و گرافیک از آقای رسول محمدی استفاده کردم، در طراحی جلد و لوگو استاد نجابتی به کمک ما آمد، بزرگ‌ترین خطاط جهان اسلام یعنی آقای طاووسی کار خطاطی این اثر را به‌عهده گرفت، حسین ونکی، بهمن عزیزی و آقای بحرینی و به‌ویژه استاد سلیمانی که ایشان با اینکه قصد چاپ همچنین مجموعه‌ای داشتند، به‌محض اطلاع کار خودشان را کنار گذاشتند و به من کمک کردند تا این کتاب در قطع خشتی به‌صورت نفیس در 216 صفحه با کاغذ 150گرم جلد سخت و یک جعبه نفیس چاپ شود.
 
وی در پایان گفت: بزرگترین مشکل من این بود که هیچ نهاد فرهنگی، هنری و مذهبی کمک حال نبود و برای همین کتاب بیش ‌از 9 سال معطل چاپ شد. به مسئولین نامه زدم، انواع و اقسام ماکت‌ها را بردم و ارائه کردند اما متأسفانه از جانب مسئولین هیچ حمایت مالی صورت نگرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها