دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
پختگی در نویسندگی نیازمند ممارست در این کار است

محمدعلی خامه‎پرست نویسنده زنجانی که به‌تازگی کتاب «ماه عسل در تیمارستان» او روانه بازار نشر شده است، لازمه پختگی در نویسندگی را فراتر از شرکت در کلاس‌های آموزشی، تمرین و ممارست در این کار می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «محمدعلی خامه‎پرست» از نویسندگان مشهور و پرکار زنجانی است که تاکنون چند کتاب در موضوعات مختلف منتشر کرده است. از او داستان‌هایی در 4 مجموعه داستان مشترک با نویسندگان دیگر، 7 جلد کتاب تدوین خاطرات جانبازان و پاسداران دفاع مقدس و 4 مجموعه داستانی سفارش شده ازسوی سازمان نظام مهندسی، به چاپ رسیده است.

در خیابانی خیالی (مجموعه شعر)، (مجموعه داستان گروهی)، هزار بوسه (بازنویسی داستان)، روز امتحان، سوم خردادی‌ها (خاطرات سرهنگ اسماعیلی)، کله‌های سنگی (مجموعه داستان گروهی)، ریحانه‌های رحمانی (خاطرات نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس)، می‌خواهم مهندس شوم (داستان نوجوانان)، خوب، خانه زیبا (داستان نوجوانان)، مهندس وظیفه شناس (داستان نوجوانان) از جمله آثار این نویسنده زنجانی است.

سیزده هزار گلوله (تاریخ شفاهی خاطرار سرهنگ هوشیار)، من خود توانمندم اگر تو (داستان نوجوانان)، بوی باروت سوخته، دشت لاله (خاطرات سرهنک جمال‌الدین حاجی‌میری)، پرچمی در میدان مین (خاطرات اکبر بروجردی)، روی تپه شیندروی (درباره شهید حکمعلی بیگدلی)، از کازرون تا کارون (درباره محمدابراهیم فروزنده) و بوی باروت سوخته (مجموعه داستان) نیز از دیگر آثار منتشر شده توسط این نویسنده است.

آخرین اثر «محمدعلی خامه‌پرست» رمان «ماه عسل در تیمارستان» است که در 236 صفحه نوشته شده و در 1500 نسخه الکترونیک و 500 نسخه صوتی و 200 نسخه چاپی به چاپ رسیده است. این کتاب داستان روزنامه‌نگار جوانی است که برای تحقیق درباره دیوانگان در تیمارستانی بستری شده است. وی در همین زمان، دلبسته دختر آشپزی می‌شود که ظاهراً برای کشف راز تیمارستان به او کمک می‌کند.

کتاب، روایت تصمیم عجیب این فرد (به ‌نام یونس) است که می‌خواهد مدتی دیوانگی کند! یونس برای آنکه دریابد در دنیای دیوانگان چه می‌گذرد، با همراهی دوست روانپزشک خود، تصمیم می‌گیرد مدتی را در تیمارستان در نقش یک بیمار بستری شود؛ اما هرچه می‌گذرد او متوجه غیرعادی بودن شرایط تیمارستان می‌شود. ماجرای قتل، زیرزمینی که پنجره‌هایش پوشانده شده و پرستاری که رفتارهای عجیبی دارد، آیا او می‌تواند پی به رازهای این آسایشگاه مخوف ببرد؟

نگاه جزئی‌نگر نویسنده در توصیف فضاها و شخصیت‌ها درک کاملی در اختیار مخاطب نکته‌سنج قرار می‌دهد. ازسویی نویسنده به‌خوبی توانسته در بستر مکانی که به نظر بی‌روح و بی‌ماجرا به نظر می‌رسد، ماجراهایی هیجان‌انگیز، جذاب، دارای کشمکش و همچنین شخصیت‌هایی ملموس خلق کند.

محمدعلی خامه‌پرست، نویسنده کتاب «ماه عسل در تیمارستان» درباره موضوع محوری این کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «ماه عسل در تیمارستان» مربوط به تصمیم یک روزنامه‌نگار است که با همکاری دوست روانپزشک خود مدتی در تیمارستان بستری می‌شود. پس از بستری شدن این روزنامه‌نگار در بیمارستان حوادث مرموزی برای وی رخ می‌دهد؛ قتل مرموز در تیمارستان و رفتارهای عجیب پرستار تیمارستان از جمله این اتفاقات است.

وی با بیان اینکه کار تالیف رمان «ماه عسل در تیمارستان» سال قبل به پایان رسیده بود، اما به علت وضعیت نشر در کشور، انتشار آن به تعویق افتاد، افزود: در نهایت امسال این کتاب توسط نشر «صاد» منتشر شد.

این نویسنده زنجانی با اشاره به شمارگان کتاب ماه عسل در تیمارستان و چاپ الکترونیکی آن گفت: چاپ الکترونیک به معرفی کتاب کمک شایانی می‌کند، چرا که با این کار تیراژ و خرید کتاب نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش گرایش به کتاب‌های الکترونیکی افزود: از طرفی خرید کتاب کاغذی به لحاظ اقتصادی و محیط زیستی به‌صرفه نیست و این دلایل، مهمترین علت‌ها برای افزایش گرایش به‌سمت کتاب‌های الکترونیکی است.

خامه‌پرست در ادامه در ارتباط با بهترین سن برای شروع نویسندگی، گفت: نوشتن و شروع نویسندگی چندان ارتباطی به سن و سال ندارد.

این نویسنده زنجانی گفت: شخصی ممکن است از دوران کودکی به نوشتن علاقه پیدا کند و قدم در این مسیر بگذارد و شخصی دیگر در سن 40 سالگی دست به قلم ببرد، با این حال مسلم است که اگر فردی از کودکی به نوشتن روی بیاورد و قدم در این مسیر بگذارد، به لحاظ تجربه‌ای که به مرور زمان پیدا می‌کند، زودتر و در سنین پایین‌تری به آن جایگاه مورد نظر خود در نویسندگی دست پیدا می‌کند، هرچند که سایر عوامل نیز در پختگی یک نویسنده موثر است.

وی در ارتباط با تاثیر دوره‌های نویسندگی در بهتر شدن آثار نیز گفت: به گواه تاریخ نویسندگان بزرگ کشور در کلاس آموزشی خاصی شرکت نکرده‌اند و به پشتوانه تمرین و تجربه به این سطح از مهارت رسیده‌اند اما امروزه وضعیت متفاوت است.

خامه‌پرست اضافه کرد: در جامعه امروزی با توجه به گسترش بسیار شاخه‌های علم، به صورت خودآموز و بر اساس تجربه و تکرار نمی‌توان در این مسیر گام برداشت و سالیان زیادی زمان نیاز است که نویسنده به پختگی لازم برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها