پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
خسروی‌راد: آثار سفارشی دفاع مقدس در انبار خاک می‌خورند

محمد خسروی‌رادف نویسنده خراسانی در حوزه دفاع مقدس معتقد است: بیشتر آثار سفارشی نوشته شده در حوزه دفاع مقدس در انبارها خاک می‌خورند و تبلیغات رایگان کتاب تنها شامل گروهی از آثار دفاع مقدس می‌شود.

خسروی‌راد به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: وقتی در سال 1373 نخستین اثرم را نوشتم از سوی دو گروه مورد بی‌مهری قرار گرفتم. گروهی که مرا متهم می‌کردند دولتی هستم و دولتی‌ها که به دلیل کمبود بودجه حاضر به چاپ مجدد کتابم نبودند. «حکایت سال‌های بارانی» نیز با استقبال مواجه شد اما 15 سال گذشت تا ناشری خصوصی تصمیم به چاپ مجدد آن گرفت.

این نویسنده خراسانی ادامه داد: اکنون هم برخی نویسندگانی که در گذشته اعتقادی به دفاع مقدس نداشته‌اند و هم نویسندگان جوانی که در پی کسب جایگاهی هستند در این حوزه می‌نویسند اما به نظر من، هیچ کدام از این دو گروه یاد شده دغدغه جدی دفاع مقدس ندارند. در این حوزه باید افرادی بنویسند که جنگ را لمس کرده‌اند و دفاع مقدس را باور دارند.

نویسنده «روایت دلبری» درباره میزان استقبال مردم از آثار منتشر شده‌ در حوزه دفاع مقدس توضیح داد: این بازتاب دو وجه دارد. نخست، جنبه مالی که به تعداد چاپ آثار و شمارگان آن برمی‌گردد و دیگر، نظر‌ها و پیشنهاد‌های مردمی که به ناشر ارایه می‌شود. درباره آثارم همواره نظرها و انتقاد‌هایی به ناشرانم اعلام کرده‌ام. معتقدم که ناشر بخش خصوصی جدی‌تر است و با اطمینان بیشتری کار می‌کند. به این معنی که آثار پر استقبال و پرمخاطب را به سرعت به چاپ مجدد می‌رساند.

نویسده آثار حوزه دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که چقدر بازتاب کمی و کیفی معادل هم هستند؟ گفت: این دو خیلی با هم بیگانه نیستند. به عنوان نویسنده حوزه دفاع مقدس از تجدید چاپ کتابی مثل «دا» خوشحال می‌شوم اما تبلیغات و تیزر‌های رایگان نباید تنها شامل گروهی از آثار دفاع مقدس ‌شوند.
  
خسروی‌راد افزود: به یقین، اگر کتاب‌های ناشران خصوصی هم چنین بختی داشته باشند می‌توانند پرفروش و پرشمارگان شوند. در هر حال ما خوشحالیم از این‌که کتاب‌های دفاع مقدس از غریبی درآمده‌اند و طیف‌های مختلف ادبی درباره آنها سخن می‌گویند.
 
این نویسنده برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس، درباره این‌که چقدر ادبیات دفاع مقدس توانسته ذائقه مخاطب خراسانی را دریابد؟ گفت: آثار حوزه دفاع مقدس اگر سفارشی نوشته نشوند، به دل می‌نشیند. بسیاری از کارهای سفارشی فقط در انبار اداره‌ها خاک می‌خورند. اگر چه از آن میان برخی که در حوزه تاریخ شفاهی تولید می‌شوند، می‌توانند برای خلق داستان و رمان مورد اقتباس قرار بگیرند.

نگارنده «شکارچی تانک» گفت: به هر حال  معتقدم با وجود گذشت بیش از 30 سال از آغاز جنگ تحمیلی هنوز ادبیات دفاع مقدس در ابتدای راه است.

وی با بیان این‌که مسابقه‌های کتابخوانی هم می‌توانند در جلب مخاطب به آثار این حوزه کمک کنند، افزود: انتخاب اثر در مسابقه‌هایی چون «کتاب و زندگی» بسیار مهم است. باید آثاری انتخاب شوند که مخاطبان عام دچار دلزدگی نشوند. به همین دلیل، نیاز است پیش از اجرای چنین مسابقه‌هایی کار مطالعاتی دقیقی صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها