سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
مطالعات میدانی و مستندسازی گورستان تاریخی/ شناسایی 30 شخصیت تأثیرگذار دوره قاجار و پهلوی

پژوهش در «گورستان ارتدکس‌ها» به شناسایی بیش از سی نفر از شخصیت‌های تأثیرگذار دوره قاجار و پهلوی از ملیت‌های مختلف منجر شد که براساس کتیبه سنگ قبرهای موجود، هریک از ایشان از جایگاه ویژه اجتماعی برخوردار بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست علمی «پژوهش در گورستان ارتدکس‌ها» به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون با همکاری انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی به دبیری نادر کریمیان سردشتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه برگزار شد.

خسرو خوانساری کارشناس گروه متون و کتیبه‌های دوران اسلامی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، در این نشست با بیان گوشه‌ای از  پژوهش در گورستان ارتدکس­‌ها (محله دولاب تهران) گفت: در جنوب شرقی تهران در محله دروازه دولاب، چند گورستان تاریخی قرار دارد که متعلق به فرقه­‌های مختلف مسیحیت است.

او با بیان‌اینکه این مجموعه، شامل پنج بخش شامل قبرستان ارامنه گریگوری، ارامنه کاتولیک، ارتدکس‌ها، آشوری‌ها و مسیحیان کاتولیک رومی است تصریح‌کرد: مساحت مجموعه این گورستان­‌ها حدود 76000 متر مربع است که گورستان ارتدکس‌­ها از نظر وسعت، پس از قسمت­‌های ارامنه گریگوری و کاتولیک­‌های رومی، به عنوان سومین گورستان بزرگ مجموعه محسوب می­‌شود.

مجری طرح پژوهش در گورستان ارتدکس‌ها (محله دولاب تهران)، گورستان ارتدکس­‌ها را یکی از آرامستان­‌های تاریخی تهران خواند که پیروان مسیحیت ارتدکس شرقی از سال 1894 میلادی تاکنون در آن به خاک سپرده شده­‌اند و افزود: مدفونین در این گورستان را اتباع روسیه، یونان، گرجستان و چند کشور دیگر تشکیل می­دهند که در میان آنها برخی از شخصیت‌های تأثیرگذار دوره قاجار و پهلوی نیز یافت می‌­شوند.

خوانساری بیان کرد: در این پژوهش، ضمن تحقیق در پیشینه این گورستان و سیر تاریخی آن، سرگذشت برخی از مشاهیر و افراد شاخص مدفون در آن مورد مطالعه قرار گرفته و شایان ذکر است که مطابق شمارشی که در سال 1397 شمسی به عمل آمد، در این گورستان حدود 1700 متوفی دفن شده است.

کارشناس گروه متون و کتیبه‌های دوران اسلامی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون گفت: در این پژوهش، ابتدا درباره موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی این گورستان تحقیق شد؛ به این منظور، مطالعات کتابخانه‌­ای درباره این گورستان انجام و در پی آن جست‌وجوی میدانی آغاز شد و به این ترتیب از مهم­ترین قبور موجود در این گورستان عکس‌برداری به عمل آمد.

خوانساری با بیان‌اینکه، به­‌دنبال این کندوکاو، در مجموع بیش از سی نفر از شخصیت­‌های تأثیرگذار دوره قاجار و پهلوی از ملیت­‌های مختلف شناسایی شدند که براساس کتیبه سنگ قبرهای موجود، هریک از ایشان از جایگاه ویژه اجتماعی برخوردار بوده‌­اند بیان کرد: در مطالعات میدانی، ضمن بررسی و مستندسازی قبور (با اولویت قبور شاخص و مشاهیر خارجی)، خوانش دقیق آنها انجام شد.

او با بیان اینکه در ادامه پژوهش، سرگذشت مشاهیر مدفون در این گورستان، مورد تحقیق قرار گرفت و شرح احوال ایشان تهیه شد، به اسامی برخی از ایشان از جمله نیکلای مارکف، آنتوان سوروگین، مینادورا خوشتاریا، پیتر سلیمانی­پور، علی­اکبر شیدایی، خاندان جهانبانی، ژنرال­‌ها و افسران نظامی، و چند اسقف و کشیش کلیسای ارتدکس روس اشاره کرد و افزود: امید است در مراحل بعدی پژوهش و با دسترسی به اسناد آرشیوی، سرگذشت افراد دیگر مدفون در این گورستان نیز فراهم آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها