سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
مخاطبان کتاب‌های علمی روانشناسی را جدی گرفتند!

با نگاهی مختصر به کتاب‌های حاضر در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور گسترده و پر تیراژی از کتاب‌های روانشناسی زرد هستیم. کتاب‌هایی که با عناوین کلیشه‌ای همچنان به دنبال خریدار می‌گردند. با این وجود به نظر می‌رسد تغییراتی در ذائقه مخاطبان کتاب‌های روانشناسی در حال رخ دادن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اگرچه جای برخی از ناشران تخصصی حوزه کتاب‌های روانشناسی در نمایشگاه کتاب خالی است اما همچنان ناشران بزرگی همچون آرایان، شمعدونی، باریزانف پارسینه، چابک اندیش، آلاچیق، آریدنگار، شبگیر، شباهنگ و البته سایه سخن در نمایشگاه حضور دارند. 

با نگاهی به کتاب‌هایی که این ناشران در نمایشگاه عرضه می‌کنند شاهد تعداد فراوانی کتاب با عناوین کلیشه‌ای و زرد شدیم. مدیران و کارشناسان حاضر در غرفه‌ها عقیده دارند تنها عناوین کلیشه‌ای هست که می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند اما مشاهدات از بازار کتاب‌های روانشناسی گویای رخداد دیگری است به گونه‌ای که عناوینی که شاید در سال‌های پیش خریداران  قابل قبولی داشتند امروز توجه چندانی به آن نمی‌شود. کتاب‌های شاد زیستن، سریع پولدار شدن، و یک شبه فروید و یونگ را شناختن دیگر نمی‌تواند مانند گذشته کسی را فریب بدهد!

وضعیت نشر موضوع «روان‌شناسی» در بازار کتاب ایران به اعتبار آمار‌های بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم تغییرات در بازار کتاب‌های روانشناسی را نشان می‌دهد؛ بنا بر آمارهای منتشر شده در سال گذشته، در زیر شاخه «روان شناسی کاربردی و موفقیت» 581 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 271 عنوان کتاب تالیف و 310 عنوان کتاب ترجمه بوده است.

همچنین 317 عنوان کتاب چاپ اولی و 264 عنوان کتاب تجدید چاپی داشته‌ایم. در این زیرشاخه که در ایران مخاطبان بسیاری دارد ترجمه و تالیف هم پای هم پیش رفته است. اما در حوزه «ادارک و هیجان، هوش و قوای ذهنی» 311 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 151 عنوان تالیف، 160 عنوان ترجمه، 196 عنوان چاپ اول و 115 عنوان تجدید چاپ است.

در این حوزه به نظر می‌رسد دست تالیف خالی نیست. در زیر شاخه «روان شناسی رشد و روان شناسی تطبیقی» 299 عنوان کتاب منتشر شده که بر اساس این آمار 177 عنوان کتاب تالیف، 122 عنوان ترجمه، 205 عنوان چاپ اول و 94 عنوان تجدید چاپ بوده است.

در زیر شاخه «روان شناسی عمومی» نیز 73 عنوان کتاب به چاپ رسیده که از این تعداد 31 عنوان کتاب تالیفی، 42 عنوان ترجمه، 33 عنوان کتاب چاپ اول و 40 عنوان تجدید چاپ است.

بر اساس این آمار سهم «روان شناسی کاربردی و موفقیت» 46 درصد، «ادارک و هیجان، هوش و قوای ذهنی» 24 درصد، «روان شناسی رشد و روان شناسی تطبیقی» 24 درصد و «روان شناسی عمومی» 6 درصد از بازار کتاب است.

با نگاهی به این آمار می‌توان چنین استنتاج کرد که همچنان نبض بازار در دست کتاب‌های روان‌شناسی زرد است گرچه رشد کتاب‌های ادارک و هیجان و نیز روان شناسی رشد و تطبیقی نشان دهنده افزایش علاقه‌مندی مخاطبان به کتاب‌های جدی‌تر روان‌شناسی است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها