سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
ضعف تالیف در حوزه کودک و نوجوان بخشودنی نیست 

مهدی مردانی در آیین گرامی داشت روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: ضعف تالیف در حوزه کودک و نوجوان چنان تاثیری در درک لذت مطالعه، علاقه‌مندی به کتاب و سرنوشت کودکان این سرزمین دارد که به هیچ عنوان بخشودنی نیست و نباید از آن گذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، در دومین دوره از ویژه برنامه از «تبار قلم» در قزوین به مناسبت هفته ادبیات کودک و نوجوان از مهدی مردانی، نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان استان تجلیل به عمل آمد.

ادبیات کودک و نوجوان در ایران عمری کمتر از 100 سال دارد
مردانی که خود از روند رشد ادبیات حوزه کودک و نوجوان در کشور گلایه من است می‌گوید: اساسا ادبیات کودک و نوجوان در ایران عمری کمتر از 100 سال دارد و به نظر می‌رسد، پیش‌تر مرحله کودکی و نوجوانی مورد توجه نبوده است که بخواهد محتوا و شعر و داستانی برای آن تولید شود در نهایت در یک‌‌‌صد سال اخیر با ورود کتاب‌های ترجمه در این حوزه و علاقه‌مندی بازار ایران به این نوع از کتاب‌ها، نویسندگان داخلی نیز به این بخش روی آوردند، حال اینکه به نظر می‌رسد، حتی به اندازه 100 سال نیز رشد در این بخش دیده نمی‌شود.
وی افزود: معتقدم در این سال‌ها فقط کار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تولید شده، بلکه درک این بخش، اهمیت و میزان اثرگذاری آن به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده است که ضعف در برخی از تولیدات مهم‌ترین نشانه این رشدنیافتگی است.

این شاعر و نویسنده قزوینی بیان کرد: به همین دلیل است که هنوز مشکل پذیرش آثار و افزایش سرانه مطالعه در بخش کودک و نوجوان هم مانند سایر گروه‌ها وجود دارد، درحالی‌که توجه، علاقه‌مندی و فرصت مطالعه در این گروه بیشتر است که در این بخش به نظرمن سیستم غلط آموزشی کشور بسیار تاثیرگذار است.

کتاب‌های درسی کودکان ایرانی را از منابع غیردرسی دور کرده است/کودکان محروم از چشیدن طعم لذت مطالعه 
مردانی اظهار کرد: در شرایطی که نخستین مواجهه کودکان با کتاب، همان آشنایی با کتاب‌های سال‌های نخست مدرسه، کتاب‌های حجیم، آموزشی، آزمون‌گرایانه و نامتناسب با علاقه‌مندی و سلایق کودکان است، نمی‌توان انتظار داشت کودک به کتاب علاقه‌مند شود.

وی ادامه داد: کودکی که لذت مطالعه را در سال‌های ابتدای دبستان و پیش از آن نچشیده را به سختی می‌توان دوباره با کتاب آشتی داد و با توجه به اینکه امروز «لذت مطالعه» به یکی از حقوق کودکان در دنیا تبدیل شده است، مسئولین بسیار باید دقت نظر داشته باشند تا سیستم‌های غلط کودکان را از لذت مطالعه و تجربه دنیای کتاب محروم نکنند.

مردانی عنوان کرد: انزجار از کتاب، درسی و غیردرسی ندارد، وقتی کودکان را از کتاب زده کردیم و اجازه نمی‌دهیم کودکان با کتاب‌ها آشنا شوند نباید انتظار داشته باشیم که در سال‌های بعد کودکان به کتاب علاقه‌مند شوند.

وی افزود: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که پررونق‌ترین بخش نشر، کتاب‌های آموزشی است وبا همین دانش  انسانی را رو به روی انسان قرار می‌دهیم در یک رقابت نابرابر با توانمندی‌ها و استعدادهای مختلف و فاجعه‌ای ایجاد می‌کنیم که بیشتر از همه دود آن در چشم کتاب می‌رود.باعث خجالت است که معیار رشد، نشر انتشار کتاب‌های کنکور و آزمون و کتاب های درسی است.

این شاعر اظهار کرد: لذت مطالعه، دریچه‌های جدیدی از دانش، بینش و گستردگی جهان هستی را در مقابل دیدگان کودک باز می‌کند که هیچ ابزاردیگری این توانمندی را ندارد و از این روست که باید برای آشتی کودکانمان با دنیای کتاب، تلاش کنیم و در این مسیر از هیچ شیوه و راهکار فرهنگی غافل نشویم.
مردانی بیان کرد: به همین دلیل است که معتقدم ضعف تالیف در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بخشودنی نیست و اثر آن یک نسل را درگیر خواهد کرد.

وی گفت: قطعا فعالان حوزه اجتماعی، جامعه‌شناسان و روانشناسان صحبت‌های بنده را در این خصوص تایید خواهند کرد که نقش مطالعه، توجه به کتاب و چشیدن لذت مطالعه تا چه اندازه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی، جامعه‌پذیری و علاقه‌مندی اجتماعی مردم تاثیرگذار باشد تا جائی که امروز کارشناسان این حوزه رد پای بسیاری از آسیب‌های موجود در شخصیت افراد را در دنیای کودکی آن ها پیدا می‌کنند. نظر می‌رسد هنوز نگاه جدی به این حوزه در کشور شکل نگرفته است و متاسفانه درگیر نگاهی سطحی به این بخش هستیم، حال اینکه اشعار و داستان‌های کودکی‌مان را به ذهن سپرده‌ایم.

این نویسنده قزوینی خاطر نشان کرد: اول باید از خود بپرسیم که چکار داریم می‌کنیم با آینده فرزندانمان در خانه، آرامش و امنیت او را تحت تاثیر چه اتفاقاتی قرار می‌دهیم؟

مردانی گفت: سعی کردم توکل باور و امید در زندگی داشته باشم و در شعرهایم برای بچه‌ها از شادی و لبخند و امید سخن بگویم، مسایلی که انگار با مشکلات موجود از یاد پدر و مادرها رفته است، پدر و مادرهای ایران قدیم حتی اگر وقت زیادی برای بچه‌های خود نمی‌گذاشتند غصه‌ها و مشکلاتشان راهم به دوش کودکانشان نمی‌انداختند،  حال اینکه به نظر می‌رسد در دنیای امروز کودکان شریک مشکلات و ناراحتی‌های پدرها و مادرشان هستند.

وی افزود: از این روست که به جد معتقدم، کودکان امروز به امید و امیدبخشی نیاز دارند، نیاز است که کودکان دنیا را رنگی ببینند و از این رو همه تلاشمان را برای رنگی‌تر شدن دنیای کودکان در اشعار و کتاب‌هایی که به چاپ رسانده‌ایم باید انجام دهیم.

این  نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: عرصه ادبیات اینقدر بزرگ است که سال‌ها تلاش هم نهایتا شما را در ساحل این دریا نگاه خواهد داشت و در نهایت هرکس جز جرعه‌ای سهم نخواهد برد. اگر تجلیلی هم هست از دکتر انصاری ها باید بشود از این رو تشکر میکنم از تمام بزرگوارانی که در این مسیر در کنار ما استاد و راهنمای ما بری طی کردن این راه بودند.

فاطمه محمد بیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه این جلسه بیان کرد: برنامه از «تبار قلم» به منظور ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان قلم و با هدف توجه به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی، دومین سال متوالی است که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است؛ بنابراین تلاش شده تا  همه نویسندگان و اهالی قلم به‌ویژه نویسندگان بومی  پاسداران فرهنگ و تاریخ و تمدن هر منطقه در این مراسم معرفی و از زحمات و تلاش‌هایشان تقدیر شود.

به گزارش ایبنا؛ مهدی مردانی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر قزوینی حوزه ادبیات کودک و نوجوان از نام های آشنای شعر و کتاب های آهنگین در بخش کودک و نوجوان است مردی که در سال های فعالیت خود در حوزه ادبیات و سرودن اشعار در قالب های متفاوت قلم زده و در نهایت با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان امروز به یکی از نویسندگان و پژوهشگران برجسته و البته متخصص در این حوزه تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها