دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
رونمایی از «هوای حوالی حوا» در ارومیه

کتاب «هوای حوای حوا» حاوی ۱۲ داستان کوتاه با محوریت زنان و مادران و اثر کامران داوری نیکو هم‌زمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب در آذربایجان‌غربی رونمایی شد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، آئین رونمایی از کتاب «هوای حوالی حوا» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی و با حضور حجت الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و کامران داوری نیکو، نویسنده اثر و صاحب‌نظران و علاقه‌مندان در خانه مطبوعات استان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در این مراسم، ضمن تبریک بیست و نهمین دوره هفته کتاب به  پیشکسوتان عرصه علم و فرهنگ و هنر گفت: کتاب «هوای حوالی حوا» از جمله آثاری است که مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران قرار گرفته و از شیوه جدید کتاب‌نگاری بهره برده است.

این مسئول ادامه داد: محتوای اثر اگر در قالب اشکال ادبی جدید نوشته شود، مورد توجه عموم مردم به ویژه نسل جوان خواهد بود و شفافیت، زلالی، ظرافت بیان، دقت و تعمق، پرداختن به مسائل اجتماعی و خلاصه‌نویسی در این اثر به خوبی مشهود است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، درهم تنیدگی، بومی‌نویسی و جهانی‌نویسی را از دیگر ویژگی‌های این اثر برشمرد و گفت: نویسنده در این اثر اندیشه‌های جهانی را با استفاده از عناصر بومی به تصویر کشیده شده است.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی، نیز در این مراسم گفت: هفته کتاب امسال با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» همراه شده است و امیدواریم بتوانیم کتاب‌های خوب به ویژه آثار بومی استان را معرفی کنیم.

خدیجه معصومی با بیان اینکه نویسنده کتاب «هوای حوالی حوا»، این کتاب را با محوریت زنان، مادران و دختران نوشته است، گقت: زنان چراغ افروخته هر خانه هستند و در نظام ارزشی اسلام، خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و زنان در خانواده، نقش مهمی را بر عهده دارند و به لطف تلاش و کوشش آنان بی‌هویتی اجتماعی، کمبودهای عاطفی و ...  با عشق و مدارا جایگزین می‌شود و ساختار شخصیتی اعضای خانواده شکل گرفته و روح آن‌ها از عاطفه سیراب می‌شود.

وی ادامه داد: مشعل‌دار عاطفه انسانی در کانون خانواده، وجود بانوان است و نقش رهبری آن‌ها در پاسداری از ارزش‌های انسانی بسیار خطیر است و بدون وجود مادر آگاه و فرهیخته، تربیت نسل با مشکل و معضل جدی مواجه خواهد شد و تربیت صحیح دینی و اجتماعی فرزندان، مهمترین نقش این قشر در خانواده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی افزود: امام خمینی (ره) در خصوص جایگاه زنان اندیشه‌های والایی داشتند و فرمودند «نقش مادری و همسری زنان با نقش اجتماعی، سیاسی و اجتماعی او هیچ تزاحمی ندارد و در سطح جامعه یک زن می‌تواند یک مادر موفق، یک کارآفرین و فعال اجتماعی موفق باشد».

معصومی بیان کرد: زنان سرزمین ما این قابلیت را دارند که یک نسل آگاه، مسئولیت‌پذیر و توانمند تربیت کنند و چه بسا مادرانی که فرزند خود را با آگاهی و بصیرت تربیت می‌کنند و این مادران سرمنشاء ظهور یک نسل آگاه و کتابخوان خواهند بود.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی گفت: کتاب «هوای حوای حوا» مجموعه 12 داستان کوتاه از زنان و مادران است که ویژگی بارز آن پرداختن به بانوان سرزمین ایران اسلامی، تصویرسازی قوی، استفاده از عناصر نشانه‌شناسی زیبا و پرمفهوم است و نگاه بومی و اقلیمی و اشارات ظریف به تاریخ معاصر نیز این اثر را  بسیار خواندنی کرده است.

وی افزود: مختصر بودن و کم حجم بودن دو شاخصه اصلی کتاب بوده که موجب آسانی استفاده از آن شده است.

در ادامه، اساتید و صاحب نظران حاضر در آئین، توضیحاتی پیرامون اثر ارائه کردند و رونمایی از کتاب مذکور و جشن امضاء نویسنده، بخش پایانی این آئین بود.

این کتاب در قطع نیم وزیری با ۱۶۵ صفحه، و بهای پشت جلد ۲۳ هزار تومان، حاوی ۱۲ داستان کوتاه با اسامی «قرص جوشان»، «با انگشتان خیس»، «مشروطه»، «هوای حوالی حوا»، «یک داستان مودار»، «کولبر»، «به امید دیدار»، «پروای پروانه شدن»، «درنا»، «باران اسیدی»، «انفرادی دونفره» و «دژاوو» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها