دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
اسماعیلی: جریان‌های فکری امروز کشور مرهون نواندیشی دینی علامه طباطبایی هستند

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش علامه طباطبایی در شکل‌گیری اندیشه دینی در دنیای معاصر گفت: جریان‌های فکری امروز کشور مرهون نواندیشی دینی علامه طباطبایی‌اند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و آغاز فعالیت‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه در قم، گفت: بسیاری از بزرگان دینی و جریان‌های فکری امروز کشور مرهون عقبه فکری و نواندیشی دینی علامه طباطبایی در جهان معاصر هستند.

به گفته وی، علامه طباطبایی نقش بزرگی در شکل‌گیری اندیشه دینی در دنیای معاصر برای ایجاد یک تحول بزرگ و حمکرانی دینی در انقلاب اسلامی داشت.
 
وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی با اشاره به نقش بزرگ علامه در شکل‌گیری مکتب فکری شهر قم، بیان کرد: از مهرماه سال 1341 شمسی روزشمار انقلاب اسلامی آغاز شد اما شکل‌گیری انقلاب نیازمند یک اندیشه و معرفت دینی بود که بخش مهمی از این تئوری توسط علامه طباطبایی رقم خورد. علامه طباطبایی در دوره جدید حوزه‌های علمیه در طول یک قرن گذشته نقش بزرگی در شکل‌گیری مکتب فکری شهر قم و رونق علوم عقلی و نوآوری در تفسیر قرآن کریم ایفا کرد.
 
اسماعیلی تصریح کرد: دوگانگی‌های اشتباه و کاذب بین دین و علم در اندیشه علامه طباطبایی یک آرایش جدید پیدا کرد که کتاب «شیعه در اسلام»، نمونه بارزی از نگاه اصولی تشیع به اصل دین و علم است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه علامه طباطبایی منزلت بسیار ویژه‌ای در پایه‌گذاری اندیشه انقلاب اسلامی دارد، یادآور شد: نسل‌های دوم و سوم انقلاب امروز عقبه فکری علامه طباطبایی را در داخل و خارج از کشور گسترش می‌دهند.
 
همچنین آیت‌الله غلامرضا خراسانی رییس هیات مدیره مجمع حکمت اسلامی و دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در این مراسم گفت: از دی‌ماه سال ۹۹ طرح چهلمین سالگرد بین‌المللی ارتحال علامه طباطبایی با همکاری ۲۴ مرکز علمی و اجرایی کشور کلید خورده است و کمیته علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با حضور ۴۰ شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی تشکیل شده و از امروز فراخوان مقاله و پیش نشست‌های کنگره در داخل و خارج از کشور آغاز خواهد شد.
 
دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی افزود: ۲۲ برنامه در قالب کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی دیده شده که بخش مهم آن مرتبط با عموم جامعه است و در بخش تخصصی نیز محورهایی در نظر گرفته شده است.
  
وی ادامه داد: علامه طباطبایی هدف و بنای خود را بر این گذاشته بود که «بنده‌ی خدا» باشد و بر همین اساس دنیا را در حدی می‌خواست که خدا برای او مقدر کرده بود. طبق روایات اسلامی و صریح آیات قرآن کریم، زندگی و معیشت این دنیا را خداوند متعال تضمین کرده در حالی که آخرت را خداوند تضمین نکرده و هر فرد بر مبنای اعمال و کردارش آخرت خود را می‌سازد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که بنده هر شب یک سوره قرآن کریم را به نیت هدیه به روح علامه طباطبایی قرائت می‌کنم و از برکات وجودی این شخصیت الهی کسب فیض می‌کنم.
 
بر اساس همین گزارش، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به قم از موسسه تحقیقاتی کامپیوتری نور بازدید کرد و در سخنانی درباره این موسسه گفت: موسسات تحقیقاتی کامپیوتری اسلامی (نور) از مجموعه‌های گرانسنگ است که در طول دهه‌های گذشته به خوبی درخشیده و اقدامات بزرگی انجام داده است.

به گفته وی، در یکی از پروژه‌های موسسه تحقیقاتی کامپیوتری نور ۷۰ هزار جلد کتاب به‌صورت متن نوشتاری و PDF بارگزاری شده است و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده با انعقاد توافق نامه‌ای همکاری‌های خود را با این موسسه افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها