دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد تشکیل جلسه داد

سومین جلسه انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد در اولین روز از بیست و نهمین دوره هفته کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، سومین جلسه انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد به ریاست خشایار صنعتی، معاون فرماندار و با حضور عزیز عزیزنژاد، سرپرست شهرداری؛ طاهر جنگلی، عضو شورای اسلامی؛ سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ كریم سلیمانی، مدیر آموزش و پرورش؛ چیا قادری، رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی؛ انور ابراهیم‌آذر، رئیس دفتر نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای انجمن در محل كتابخانه فجر مهاباد برگزار شد.

در ابتدای جلسه سیامند جوانبخت، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد و دبیر انجمن با بیان اینكه كتاب و ارتقای فرهنگ كتابخوانی باید به دغدغه همگانی تبدیل شود، گفت: با همكاری اداره كتابخانه‌های عمومی مهاباد در طول هفته كتاب و كتابخوانی ۱۳ برنامه متنوع در این شهرستان پیش‌بینی شده است.

وی ایجاد ایستگاه‌های كتاب با عنوان «یار مهربان» در سه نقطه از شهر برای اهدای كتاب به مردم، تقدیر از مروجان كتاب و كتابخوانی، راه‌اندازی قفسه‌های كتاب در پایانه‌های مسافربری، مطب پزشكان و آرایشگاه‌ها، برگزاری مسابقه با محوریت شناخت مشاهیر فرهنگی، توزیع و اهدای بسته‌های فرهنگی بین شهروندان به ویژه در مناطق حاشیه شهر و تجلیل از ناشران فعال را از جمله این برنامه‌ها عنوان كرد.

این مسئول افزود: به همین مناسبت پیش‌بینی شده است برنامه «عصر شعر» با موضوع كتاب یار ماندگار، مسابقه دلنوشته با محوریت كتاب در فضای مجازی، اهدای كتاب و راه‌اندازی كتابخانه و برنامه كتابخوانی در مراكز نگهداری معلولان و ناتوانان جسمی نیز در این شهرستان اجرا خواهد شد.

در ادامه، رییس اداره كتابخانه‌های عمومی مهاباد نیز گفت: به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته كتاب پویش «كتابخانه محبوب من» (توصیفی از كتابخانه ایده آل شما) همزمان با آذربایجان‌غربی در این شهرستان نیز برگزار می‌شود.

چیا قادری با بیان اینكه علاقه‌مندان جهت شركت در این پویش می‌توانند مطالب خود را حداكثر در ۵۰۰ كاراكتر به شماره ۰۹۹۰۳۰۰۹۲۵۶ همراه با ذكر مشخصات (نام و نام‌خانوادگی، كدملی، نام شهرستان و تاریخ تولد) در پیام‌رسان بله ارسال كنند، افزود: پویش كتابخانه محبوب من ویژه گروه سنی كودک، نوجوان و بزرگسال بوده و برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر خواهند شد.

رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی مهاباد، با اشاره به شعار امسال هفته كتاب (جای خالی را با كتاب خوب پر كنیم)اظهار کرد: به همین مناسبت امسال مسابقه نقاشی با محوریت كتاب به صورت حضوری و مجازی، مسابقه كتابخوانی ویژه نوجوانان و بزرگسالان، نشست‌های فرهنگی و كتابخوانی، دیدار با نویسندگان محلی، نمایشگاه  تازه‌های كتاب، دیدار با مسئولان و مراسم اهدای كتاب به زندان مهاباد نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد.

طاهر جنگلی، عضو شورای اسلامی شهر، در این جلسه اظهار کرد: كتابخوانی اصل و اساس فعالیت‌های فرهنگی است و بدون توجه به این امر موفقیتی در جامعه حاصل نمی‌شود و پیشرفت جوامع در نتیجه توجه به مقوله مطالعه و انس با كتاب محقق می‌شود و بی‌توجهی به امر مهم عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی همچنین بیان كرد: مجموعه شورای دوره ششم جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطح شهرستان آماده هرگونه خدمت و همكاری می‌باشد.

خشایار صنعتی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد با تاكید بر ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی در جامعه گفت: ترویج این فرهنگ نباید محدود به مناسبت‌های خاص بوده و باید در طول سال تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینكه برای نهادینه كردن فرهنگ مطالعه و بالا بردن میزان كتابخوانی باید با برنامه‌ریزی عمل كرد، ادامه داد: مراكز نگهداری كودكان بی‌سرپرست، زندان ها، مراكز ترك اعتیاد و مراكز نگهداری معلولان مكان هایی است كه می توان با تزریق كتاب به آن فرهنگ مطالعه را در آنها به خوبی ترویج داد.

صنعتی افزود: شهرستان مهاباد  تاكنون ۲ بار توانسته است در سطح كشور عنوان «شهر خلاق كتاب» را به خود اختصاص دهد كه این امر نشان‌دهنده اهمیت كتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌ دوست این شهرستان است.

ایجاد ایستگاه یار مهربان در سه نقطه پرجمعیت توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، توزیع بسته‌های فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین، تخصیص بیلبورد جهت نصب بنر هفته کتاب توسط شهرداری از مهم‌ترین مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها