شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
برنامه‌های یادروز حافظ با گشایش نمایشگاه کتاب فارس آغاز شد

بیست و پنجمین کنگره یادروز حافظ با گشایش نمایشگاه مجازی کتاب استان فارس و سرای اهل قلم در آرامگاه حافظ شیرازی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نخستین بخش از برنامه‌های یادروز حافظ به همراه «نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن» به همت داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز با حضور‌ هادی شه‌دوست شیرازی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس، مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امیرحسین حکمت‌نیا، مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، جمعه شب آغاز به کار کرد.

در همین ارتباط مدیر انتشارات نوید شیراز در سخنانی با بیان اینکه طی 50 سال گذشته بالغ بر 1800 نسخه قرآن با ترجمه‌های مختلف گردآوری شده است، گفت: در زمینه جمع‌آوری دیوان‌های حافظ هم اهتمام جدی به خرج داده شده و بالغ بر 1200 نسخه مختلف خطی و چاپ سنگی از دیوان این شاعر بزرگ گردآوری شده که برخی از آن‌ها در قالب این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گفته داریوش نویدگویی، دیوان برخی شاعران بزرگ دیگر مانند فردوسی و خیام نیز در کنار دیوان حافظ در معرض دید قرار گرفته است.

مدیر انتشارات نوید شیراز در ادامه از چاپ دیوان حافظ تحت عنوان «کلک جوهرین» به همت هوشنگ حکمتی خبر داد و گفت: در این مجموعه بالغ بر 500 غزل از حافظ با شرح گردآوری شده است. در این کتاب بسیاری از اصطلاحات و اسامی محلات قدیم شیراز مورد اشاره و توضیح قرارگرفته است.

این ناشر شیرازی در پایان سخنان خود، خواستار توجه بیشتر مدیران ارشد استان به مقوله حافظ و حافط‌شناسی شد و به کنایه گفت: امیدواریم مدیران به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند تا در برنامه‌های مختلف هنگام خواندن اشعار شاعران بزرگی مانند حافظ و سعدی دچار اشتباه نشوند!

پس از آغاز به کار «نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن» نوبت به گشایش «سرای اهل قلم» در جوار آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد رسید. این مراسم با سخنرانی محمد مرادی، استاد ادبیات دانشگاه شیراز همراه بود.

وی در یک سخنرانی با عنوان «شاعران حافظ و حافظان شاعر» به بررسی شهرت حافظ در میان ادبا، مفسران و عارفان قرون مختلف پس از اسلام پرداخت و گفت: بر اساس تذکره‌های موجود نزدیک به یکصد نفر مفسر قرآن، عارف و شاعر در قرون مختلف اسلامی با تخلص یا نام حافظ ظهور کردند، اما هیچ‌یک نتوانستند جایگاه و شأن خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی را پیدا کنند.

مرادی با تاکید بر اینکه جایگاه این افراد در طول تاریخ قابل بحث و بررسی است، تصریح کرد: واقعیت این است که ما نسبت به این مفسران، عرفا و شاعران دچار نوعی فراموشی زمانی و مکانی شدیم و شمع وجود هنری آنها تحت نام نورانی حافظ، به خوبی دیده نشده است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در جوار آرامگاه حافظ شاعران و عارفان بزرگی مانند اهلی شیرازی، فرصت شیرازی و ذهبی شیرازی  خفته‌اند، اما کمتر دیده شده و مورد توجه قرار گرفتند، افزود: این در حالی است که بر پایه آنچه که در برخی تذکره‌ها آمده، شهرت حافظ عموماً از دهه پنجم زندگی‌اش بوده و از قرن نهم جایگاه شناخته شده‌تر و والاتری یافته است، به طوری که برخی بزرگان تلاش کردند در اندیشه قرآنی و عرفانی حافظ غوطه‌ور شوند و برخی تلاش کردند در اندیشه شاعری او مستغرق باشند و از او تقلید کنند؛ اما هیچ کدام حافظ نشدند.

یادآور می‌شود، در ادامه برنامه‌های یادروز حافظ، امروز شنبه با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نمایشگاهی با عنوان «اسناد تاریخی حافظیه در گذر زمان» در نگارخانه تاروپود سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح و فردا یکشنبه ۱۸ مهرماه نیز آیین پایانی جشنواره داستانی حافظ و تقدیر از برندگان آن (به‌صورت مجازی) از ساعت ۲۰ تا ۲۲ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها