پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
سفری اکتشافی به درازای چندین قرن

نیل شوبین در کتاب «دگرگونی‌های بزرگ» خواننده را به سفری اکتشافی به درازای چندین قرن می‌برد که در آن کاشفان و دانشمندان تلاش می‌کنند منشأ تنوع عظیم حیات روی زمین را درک کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در طول میلیاردها سال ماهی‌های باستانی برای راه رفتن روی خشکی تکامل پیدا کردند. خزندگان به پرندگان تکامل یافتند که توانایی پرواز داشتند و نخستیان به انسان‌هایی تکامل پیدا کردند که روی دو پا راه می‌رفتند، سخن می‌گویند و می‌نویسند. بیش از یک قرن است که دیرینه‌شناسان با سفر به مناطق مختلف جهان در پی یافتن فسیل‌هایی هستند که نشان دهند اینگونه تغییرات چگونه ایجاد شده‌اند. 

ما اکنون به لحظه مهمی رسیده‌ایم. فسیل‌های ماقبل تاریخ به همراه فناوری DNA ابزارهای لازم را برای پاسخگویی به پرسش‌های اساسی درباره وجود خودمان در اختیار ما گذاشته‌اند. تغییرات بزرگ تکاملی چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا حضور ما روی زمین صرفا نتیجه تصادف است؟ باید بگوییم این علم جدید تاریخ چند میلیارد سال تکامل را با مسیر پر پیچ‌وخم آن که مملو از آزمایش و خطا تصادف و نوآوری است، آشکار می‌کند.

گفتنی است نیل شوبین در کتاب «دگرگونی‌های بزرگ» خواننده را به سفری اکتشافی به درازای چندین قرن می‌برد که در آن کاشفان و دانشمندان تلاش می‌کنند، منشأ تنوع عظیم حیات روی زمین را درک کنند.


 
در حقیقت کتاب «دگرگونی‌های بزرگ» به رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا دینی می‌پردازد. این اثر از سوی قاسم کیانی مقدم ترجمه شده است

برگی از رسانه‌ها
مجله حیات‌وحش بی‌بی‌سی درباره این اثر نوشته است: «سفری پر هیجان، کتابی جذاب پر از حکایت‌های جالب و سرگرم‌کننده و آموزنده و رضایت‌بخش؛ فسیل‌ها دی ان ای دانشمندانی که به زره‌های جنگلی علاقه‌مندند... دیگر جالب‌تر از این‌ها چه می‌خواهید. همچنین ژورنال لایبرری نوشته است؛ کتابی سودمند و خواندنی برای همه کسانی که به تکامل علاقه دارند.»

پابلیشر ویکلی درباره این کتاب نوشته؛ «کتابی لذتبخش و گویا. این راهنمای عالی هیجان فکری کشفیات علمی را به‌گونه‌ای آموزنده و سرگرم‌کننده در اختیار خوانندگان می‌گذارد.»

ساینس هم درباره این کتاب اینگونه می‌نویسد؛ «صمیمی و متفکرانه .... هیجان‌انگیز ... شرح مفصلی از تاریخ تکامل... یکی از بهترین ویژگی‌های کتاب بخش یادداشت در پایان کتاب است که هر کدام از این یادداشت‌ها می‌تواند سرفصلی برای کتابی کامل باشد. یادداشت‌ها به تفکیک هر فصل ارائه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها داستانی کوتاه را نقد می‌کنند که غالبا با پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر همراه است.»

و اما در نهایت نیچر نوشته است؛ «تاریخ چهار میلیاردساله شوبین از فسیل های باستانی تا DNA تصویری واقعی را به خوانندگان آن ارائه و حکایت‌های جالبی را از دانشمندان گذشته و حال بازگو می‌کند. »

نویسنده از علاقه خود به جریان تکامل و شناخت حیات می‌گوید. وی در ابتدای این کتاب و در بخش پیشگفتار آن نوشته است: «من که با مجله و فیلم‌های مستند نشنال‌جئوگرافیک بزرگ شده بودم از سن نسبتا پایینی فهمیدم که دلم می‌خواهد به سفرهای اکتشافی بروم و فسیل‌ها را کشف کنم. این علاقه مرا به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هاروارد کشاند و در آنجا سرانجام در اواسط دهه 1980 نخستین سفر‌هایم را برای شکار فسیل‌ها انجام دادم از آنجایی که توانایی گردش در محل‌های غیر عادی را نداشتم به بررسی سنگ‌ها در امتداد جاده‌های جنوب کمبریج در ایالت ماساچوست پرداختم. یک‌بار وقتی که از سفر برگشتم، پشته‌ای از مقالات پژوهشی را روی میز تحریرم دیدم. با استفاده از این مقالات بود که فهمیدم که دنیای دیرینه‌شناسی در شرف دگرگونی شگرفی است.»

گفتنی است این انقلابی که شوبین از آن سخن می‌گوید، ما را به لحظه خارق‌العاده‌ای رسانده است. سنگ‌ها و فسیل ها به همراه DNA امکان پاسخگویی به برخی از پرسش‌های کلاسیک را فراهم می‌کنند که داروین و معاصران او در پاسخ دادن به آن‌ها مشکل داشتند آزمایش‌های جدید تاریخی چند میلیارد سال را آشکار می‌کنند که مملو از همکاری، تغییر کاربری، رقابت، دزدی و جنگ بوده و تازه این چیزی است که فقط در درون خود DNA اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه ویروس‌ها مدام ژنوم را آلوده می‌کنند و قطعات خود ژنوم هم با یکدیگر در جنگ هستند. لذا ژنوم هر سلول جانوری در حین انجام فعالیت خود نسلی پس از نسل دیگر درهم آمیخته می‌شود. پیامد این پویایی پیدایش اندام‌ها و بافت‌های جدید بوده، نوآوری‌هایی زیست‌شناختی که جهان را تغییر داده است.

کتاب «دگرگونی‌های بزرگ» در 248 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه از سوی انتشارات مازیار راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها