یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
سیطره کمیت بر کیفیت در جایزه کتاب سال

محمد‌علی مهدوی‌راد، در نشست خبری سی‌و‌هفتمین دوره جایزه کتاب سال با بیان اینکه تکرار مکررات از جمله عمده‌ترین نگرانی‌های برگزارکنندگان جایزه کتاب سال است، کیفیت آثار این دوره را کمتر کمیت آن‌ها اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری سی‌و‌هفتمین‌ دوره جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.  

محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی‌و‌هفتمین دوره جایزه کتاب سال با بیان این مطلب که سبک و روش ارزیابی آثار این دوره از جایزه کتاب سال همانند دوره‌های قبل بود گفت: هر سال کتاب‌های منتشر شده سال قبل را ارزیابی می‌کنیم و این دوره نیز کتاب‌های منتشر شده فروردین تا اسفند سال 97 مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند. تاکید دارم محدودیت موضوعی در جایزه کتاب‌سال وجود ندارد؛ به‌عبارت دیگر هر کتابی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محدوده داوری جایزه کتاب سال قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: از 4 سال گذشته کتاب‌ها براساس فراخوان دریافت و به دبیرخانه ارسال می‌شد. امسال نحوه دریافت به دوگونه بود فراخوان عمومی و همچنین فراخوان خصوصی سازمان‌ها و نهاد‌ها، مولفان، مترجمان و محققان. تجربه نشان داده در جریان داوری گاهی بعضی عنوان‌ها از قلم می‌افتند و دیده نمی‌شوند؛ بنابراین از بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب نیز برای ارزیابی همه کتاب‌ها استفاده شد. به‌عبارت دیگر علاوه بر فراخوان از این اطلاعات نیز استفاده کردیم.
 
مهدوی‌راد افزود: 46هزار 254 عنوان کتاب چاپ نخست در سال 1397 منتشر شده است. بخشی از این کتاب‌ها در غربال اولیه کنار گذاشته شدند و در مرحله بعدی داوری 7هزار و 473 عنوان کتاب باقی ماند از بین این آثار 213 عنوان کتاب به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. هر عنوان کتاب از سوی 3 داور ارزیابی شد. ملاک‌ها و معیارهای ارزیابی نیز منطق با آئین‌نامه بود. کتاب‌هایی که بین 80 تا 90 امتیاز کسب کردند، عنوان شایسته‌تقدیر و کتاب‌هایی که 90 تا 100 امتیاز گرفتند به‌عنوان برگزیده شناخته شدند.
 
وی درباره ارزیابی کتاب‌های ترجمه بیان کرد: از 4 دوره گذشته با توجه به افزایش انتشار کتاب‌های ترجمه در کشور جایزه کتاب سال نیز به این بخش توجه ویژه داشت؛ بنابراین کتاب‌هایی که بین 95 تا 100 امتیاز گرفتند به‌عنوان کتاب‌های برگزیده و کتاب‌هایی که بین 85 تا 90 امتیاز کسب کردند به عنوان کتاب‌های تقدیری معرفی خواهد شد.
 
دبیر علمی سی‌و‌هفتمین دوره جایزه کتاب سال با بیان این مطلب که داوری فرایند دشوار و سختی است گفت: در مقدمه ویژه‌نامه کتاب سال آمده است که در این دوره سیطره کمیت همچنان حاکم بود؛ به‌عبارت دیگر، جریان تولید کتاب در کشور کم نیست اما از نظر محتوایی شاهد اتفاق قابل توجهی نیستیم. متاسفانه رویدادهای مختلف کتاب‌محور ازجمله جایزه کتاب‌سال، جایزه فارابی و همچنین کتاب سال حوزه نیز این شرایط را دارند.
 
مهدوی‌راد ادامه داد: تکرار مکررات از جمله عمده‌ترین نگرانی‌های برگزارکنندگان جایزه کتاب سال است علاوه بر این سرقت‌های ادبی و نوشتاری نیز همچنان وجود دارد. این سرقت‌ها حتی بیش از سرقت در حد یک فصل از کتاب است. سرقت ادبی آفتی است که باید با پیگیری و تدابیر ویژه مانع از آن شد.
 
دبیر علمی سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال این رویداد را بزرگ‌ترین رویداد پژوهشی کشور دانست و بیان کرد: هیچ رویدادی مشابه جایزه کتاب سال زمینه‌ساز حضور اندیشمندان و پژوهشگران مطرح کشور پای یک میز نمی‌شود. بی‌تردید متخصص‌ترین افراد در گروه‌های داوری جایزه کتاب سال وجود دارند که قابل تقدیر است. جزء بعضی از خطوط قرمز خاص خاص حقیقتا در 5 سالی که من به عنوان دبیر علمی این رویداد حضور داشتم وجود نداشته به عبارت دیگر به خاطر سویه، رویه و جهت‌گیری مولف یا مترجم کتاب از ارزیابی کنار گذاشته نشده است.

برگزیده چینی جایزه جهان کتاب سال شاید به ایران نیاید
احمدعلی حیدری،، دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با بیان این مطلب که امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های کتاب‌محور همواره رو به رشد باشد بیان کرد: حجم قابل‌توجهی از آثار پژوهشگران حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی را دریافت کردیم که به بیش از 2هزار اثر می‌رسد. امسال از کشورها آلمان، چین، فنلاند و روسیه برگزیده داریم.
 
حیدری با اشاره به برگزاری جایزه منطقه‌ای هند در دیماه 98 برابر با ژانویه سال نوی میلادی افزود: آثار منتشرشده سال 2016 در قالب تصحیح و ترجمه و تألیف از سوی دبیرخانه جایزه منطقه‌ای کتاب سال مورد ارزیابی قرار گرفت. تصمیم بر این شده است که دوره بعدی این رویداد در کشور چین برگزار شود.

وی افزود: در چین 20 کرسی زبان فارسی وجود دارد که نشان از توجه این کشور به ادبیات و زبان فارسی است. تصمیم‌ داریم آثاری که در حوزه مطالعات اسلامی و ایرانی کمتر در جایزه‌های بزرگ دیده می‌شود را در جایزه کتاب سال داوری و ارزیابی کنیم. دومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب سال در چین همزمان با نمایشگاه بین‌المللی این کشور برگزار خواهد شد.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد‌علی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی‌و‌هفتمین دوره جایزه کتاب سال و احمدعلی حیدری، دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در این نشست حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها