چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
نمی‌توان حجوانی را متوقف کرد

علی‌اصغر سیدآبادی در بزرگداشت مهدی حجوانی گفت: ویژگی‌های حجوانی برمی‌گردد به احساس مسئولیت او که هم فردی و هم اجتماعی است و وقتی کاری را شروع می‌کند، نمی‌توان او را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هجدهمین برنامه «عصری با کتاب» که عصر سه‌شنبه (25 دی‌ماه) در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار ‌شد به بزرگداشت مهدی حجوانی اختصاص داشت. علی‌اصغر سیدآبادی در این آئین به عنوان یکی از دوستان آقای حجوانی گفت: در این مراسم بیشتر از هنرهای آقای حجوانی گفته شد و من می‌خواهم از چیزهای دیگری بگویم که چگونه ما را خون به جگر می‌کرد. من در دو کار با مهدی حجوانی همکاری داشتم که هر دو غیردولتی بوده است. نخست تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و دوم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان.

چگونه حجوانی، سیدآبادی را خون به جگر کرد؟
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: ما عصر روزهای یکشنبه، جلسه داشتیم و من قبل از رفتن به جلسه دچار استرس می‌شدم. چون آقای حجوانی همه حرف‌هایی را که در جلسات زده می‌شد، یادداشت می‌کرد و در جلسه بعد پیگیری می‌کرد و من هم می‌گفتم فراموش کردم. و این مساله سبب شده بود تصمیم بگیرم اگر ایده‌ای به نظرم آمد جلوی حجوانی بیان نکنم. ولی از طرفی حرف نزدن هم برایم سخت بود و به این ترتیب ما به عنوان تیم کوچکی که در این جلسه حضور داشتیم، روزهای یکشنبه از دست آقای حجوانی خون به جگر می‌شدیم که همه چیز را یادداشت می‌کرد و مسئولانه پیگری می‌کرد. در تاسیس انجمن نویسندگان کودک هم همین‌گونه پیگیر بود و دفتری داشت که همه چیز را در آن یادداشت می‌کرد و درنهایت فوایدش به جامعه ادبیات کودک می‌رسید ولی زجرش را ما می‌کشیدیم.
 
وی افزود: البته ازبس ما از این دفتر گفتیم، بعدا خودش هم خسته شده بود و می‌گفت «من حسرت حال تو را می‌خورم که این چیزها را نداری» و من هم حسرت حال ایشان را می‌خوردم که چقدر منظم است. خلاصه این دو حسرت وجود داشت و متوجه نشدم چه کسی پیروز شد و آیا مهدی حجوانی بالاخره توانست از این خون به جگر کردن دیگران دست بردارد و آیا هنوز این دفتر را دارد یا نه.
 

نمی‌توان حجوانی را متوقف کرد
سیدآبادی گفت: به‌هرحال نکاتی که درباره حجوانی بیان شد برمی‌گردد به احساس مسئولیتی که داشت و هم فردی بود و هم اجتماعی. خیلی آدم ول نکنی است و وقتی کاری را شروع می‌کند، نمی‌توان او را متوقف کرد. این ویژگی علاوه بر کارهای اجرایی در کارهای دیگرش هم هست و برمی‌گردد به نوعی روحیه معلمی که در وجود او هست.
 
وی با بیان اینکه حجوانی در بحث‌های نظری و نقد هم همین روحیه معلمی و احساس مسئولیت را دارد، گفت: وقتی نوشته‌های مهدی حجوانی را می‌خوانیم می‌بینیم این دغدغه وجود دارد و به نتیجه کار هم فکر می‌کند. من تقریبا همه نقدها و کارهای نظری را که مهدی حجوانی انجام داده‌ است، خوانده‌ام و به نظرم می‌رسد دو ویژگی در آن‌ها وجود دارد؛ نخست نظم و احساس مسئولیت است که سعی می‌کند همه چیز منظم و در چهارچوب باشد و ویژگی‌های هرچیزی را کامل بیان می‌کند و دومین ویژگی برمی‌گردد به معلمی که مطلب را با مثال‌های زیاد مطرح می‌کند.

حس دامادها را دارم 
مهدی حجوانی نیز در مراسم بزرگداشت خود بیان کرد: من حس دامادها را دارم. چون آرزوی دامادها این است که کی شب تمام می‌شود و نگرانی‌ و استرسش تمام می‌شود. ما ایرانی‌ها این روحیه را داریم که خیلی نمی‌خواهیم در موقعیت شاد بمانیم و دوست داریم زودتر تمام شود و بگذرد ولی من امشب باید خیلی خوشحال باشم و خوشحال هستم و شرمنده دوستان و کلام قاصر از تشکر است.
 
 

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: البته من از دو جهت خیلی خوشحال نیستم؛ یک وجه اجتماعی و یک وجه شخصی. از نظر اجتماعی فکر می‌کنم که در شرایطی که حال مردم ما خوب نیست، چرا دنبال کسی هستید که برایش بزرگداشت بگیرید دنبال کسی باشید که تقصیرها را گردن بگیرد. جامعه ما مثل قطاری است که در تاریکی پیش می‌رود و احساس می‌کنم شما از پنجره قطار برای من دست تکانی می‌دهید و نگران این هستم که ادبیات کودک و نوجوان با توجه به شرایط اقتصادی بد، تبدیل به کالایی لوکس شود و نویسندگان اقدام به سری‌دوزی و تولیدات کارخانه‌ای کنند. انگار برای نویسندگان کودک و نوجوان سخت شده که یک اثر را چند بار چکش‌کاری کنند، این کم‌توجهی‌ها که از روی شرایط اقتصادی فعلی است، کیفیت آثار ادبی کودک و نوجوان را پایین می‌آورد. جایی که دولت وظیفه دارد به این مساله وارد شود، وارد نمی‌شود، همچنین جایی که نباید وارد شود، وارد می‌شود. و در این شرایط خیلی خوشحال نیستم مگر اینکه باز هم  از ادبیات کودک مدد بگیریم می‌توانیم دلمان را به پایانی خوب خوش کنیم و به خودمان امیدواری بدهیم و ما به این امیدواری محکومیم.

سعی می‌کنم به حجوانی‌ای که در این مراسم تصویر شده، نزدیک شوم 
حجوانی در ادامه بیان کرد: وجه شخصی آن این است که چرا من برای بزرگداشت انتخاب شدم. پیش خودم فکر کردم یا بحث بازنشستگی مطرح است و می‌خواهند بگویند خیلی خوب بود به شرط اینکه دیگر ادامه ندهید. یا حکایت پلوخورشت قبل از اعدام است که قبل از اعدام در دوره قاجار به محکومین می‌دادند و مصداق دیگرش هم می‌تواند مبصر کردن بچه‌های شر است تا آرام‌تر شوند و کمتر اذیت کنند. اما می‌توان گفت که این بزرگداشت در واقع احترام به ادبیات کودک و نوجوان است نه یک فرد، و این یک فرد بهانه است چون هیچ وقت با یک فرد نهاد شکل نمی‌گیرد و انجمن تاسیس نمی‌شود. اما از امشب مهدی سعی می‌کنم به حجوانی‌ای که در این مراسم تصویر شده، نزدیک شوم.
 
 

اخلاق، متانت و اعتدال‌ مهدی حجوانی مهمترین ویژگی‌ اوست
سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» نیز در این مراسم بیان کرد: درباره مهدی حجوانی هم از جنبه کارها و هم از جنبه شخصیت او می‌توان صحبت کرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های او معلمی و استادی است که مهمترین مصادیق آن را در پیک قصه‌نویسی و جایگاهش در دانشگاه‌ها می‌توانیم ببینیم. نقش او به عنوان نهادساز در دفتر هنر و ادبیات کودک و نوجوان و شورای تخصصی کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن تصویرگران، نشریه تخصصی مطالعات ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، لاکپشت پرنده، کتاب ماه کودک و نوجوان و پژوهشنامه کودک و نوجوان همه از مصادیق نهادهای مهم ادبیات کودک است که از سوی ایشان راه‌اندازی شده است.
 
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: همچنین جایگاه ایشان به عنوان مترجم و داستان‌نویس و همچنین روزنامه‌نگار ادبیات کودک و نوجوان در این سال‌ها تاثیرگذار بوده است و جدا از بحث‌های کاری باید راجع به شخصیت، اخلاق و متانت و همچنین اعتدال‌شان صحبت کنیم و جایگاهش به عنوان روزنامه‌نگار، منتقد و نظریه‌پرداز ادبیات کودک و نوجوان. موضوع دیگر نگاه دینی عمیق و باورهای مذهبی و نگاه معنوی ایشان است؛ نگاهی که بخشی از آن ریشه در خانواده و بخشی دیگر ریشه در اجتها و مطالعه و کوشش ایشان دارد.
 
کاشفی خوانساری گفت: با بیان این‌که به عنوان شاگرد ایشان فکر می‌کنم تجلیل کامل‌تر فراهم آوردن زمینه‌هایی است تا پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان از انتشار باز نماند  این نشریه دو سال است انتشار آن متوقف شده است. مقالات او گردآوری شود و خاطراتش مکتوب شود و انجمن نویسندگان با مشکلات کمتری روبه‌رو شود و جایگاهش مستحکم‌تر شود.

احمد مسجد جامعی، نیکنام حسینی‌پور، فریدون عموزاده خلیلی، علی‌اصغر سیدآبادی، رضا هاشمی‌نژاد، نادر قدیانی، عبدالعظیم فریدون، شهرام اقبال‌زاده، فتح‌الله فروغی، مجید راستی، سیدعلی کاشفی خوانساری، حسین فتاحی، اسدالله شعبانی، شهلا انتظاریان، آتوسا صالحی، خانواده مهدی حجوانی و جمعی از نویسندگان و ناشران در این مراسم حضور داشتند.

درپایان مراسم هدایایی از سوی موسسه خانه کتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن ویراستاران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک، نشر افق و نشر قدیانی به مهدی حجوانی تقدیم شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط