چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
ضرورت توجه به نسخ خطی سنگی و داده‌های دیجیتال در کتاب‌خانه‌های ایران

در دومین نشست ماهانه کتابداران و فهرست نویسان قم، بر اهمیت ارتباط میان دست اندرکاران حوزه کتب خطی و کتابداران و توجه به داده‌های دیجیتال تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قم، دومین نشست ماهانه کتابداران و فهرست نگاران نسخ خطی برجسته قم با حضور جمعی از کتابداران و فهرست نگاران قم، سه شنبه شب 4 آذرماه در فرهنگسرای کوچک، وابسته به موسسه تاریخ علم و فرهنگ برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سید صادق حسینی اشکوری با اشاره به برگزاری ماهانه این نشست اظهار کرد: از اهداف اصلی ما، برقراری ارتباط میان فهرست نویسان و کتابداران است تا نقش یکدیگر را در عرصه حساس کتاب و کتابخوانی، تکمیل کنند.

رئیس مجمع ذخائر اسلامی افزود: دغدغه های کتابداران و فهرست نویسان باید ثبت، مکتوب و دیده شود و از طریق رسانه ها به اطلاع آگاهان این مسیر رسانده شود تا در کوتاه مدت و دراز مدت، منشاء تغییرات خوبی در حوزه کتاب شود.

امکان جستجوی انگلیسی در منابع کتابخانه سلیمانیه ترکیه فراهم می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری تصریح کرد: اطلاع رسانی از نسخ خطی چه به صورت مکتوب و الکترونیک، از دیگر اهداف تشکیل این نشست ماهانه است. با وجود این که امروزه اطلاع رسانی در جامعه در سطح خوبی است اما بسیاری از نکات مرتبط با کتابداری، به روز نیست یا اطلاع رسانی نمی‌شود و از سوی دیگر، حاضران این جلسه، خود منبع اخبار حوزه کتابداری و فهرست نویسی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری افزود: این کار به تازگی راه افتاده است و باید چند جلسه بگذرد تا نشست سه‌شنبه‌های اول هر ماه، جایگاه خود را پیدا کند. 

رئیس مجمع ذخائر اسلامی با اشاره به ضرورت وجود دستور جلسه برای دیگر جلسات ماهانه، تصریح کرد: به نظر من درباره چاپ سنگی باید صحبت جدی ای صورت گیرد.

وی افزود: ذخیره سازی دیتاهای دیجیتال از دیگر نکات جدی مورد بحث است زیرا نسل امروز اطلاعات خود را به طور مستقیم وارد اینترت می کند و در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها و وبسایت ها اطلاعات زیادی تولید می شود که در جایی ذخیره نمی شود.

کتابشناسان و کتاب پژوهان جدی گرفته شوند
سید رضا باقریان موحد، از کتابشناسان برجسته قم نیز در این نشست اظهار کرد: دو ضلع دیگر درباره بحث کتاب در این نشست ها فراموش شده است که یکی از آنها کتاب شناسان و دیگری کتاب پژوهان هستند. در واقع چهار ضلع بحث کتاب که شامل کتاب شناسان، کتاب پژوهان، کتابداران و فهرست نویسان هستند، با یکدیگر ارتباط مناسبی ندارند و حتی گاهی همدیگر را قبول ندارند. اگر در جلسات آینده گروه های دیگر نیز دعوت شوند، مفید است.

شناخت کافی از دست اندرکاران حوزه کتاب در دست نیست
مصطفی محفوظی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی در ادامه این نشست با اشاره به این که ارتقا دانش و معرفت  نسبت به نسخه های خطی ضروری است، اظهار کرد: مشکل عمده در حوزه کتاب، نبود شناخت کافی از دست اندرکاران حوزه کتاب است و امیدوارم مجموعه نشست های سه شنبه های اول ماه به این شناخت ختم شود.

وی افزود: کتابداران با تنوع زیاد منابع چاپی روبرو هستند و عملا فرصت جدا شدن از منابع چاپی را ندارند. اگر تعامل بین کتابداران و دست اندرکاران جمع آوری نسخه های خطی و مخطوطات ایجاد شود، امکان استفاده از دانش مضبوط در سینه های ایشان فراهم می شود.

محفوظی تصریح کرد: اطلاع رسانی در فعالیت های انجمن باید بیش از پیش صورت گیرد و ضرورت حضور در این جلسات به جامعه کتابداران و فهرست نویسان منتقل شود زیرا صرف حضور در این جمع، به معرفت انسان اضافه می کند.

این کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی تصریح کرد: در زمینه نسخ خطی، نیازمند سامانه ای در ایران هستیم که با جستجو، نسخ را مکان نمایی کند تا نسخه های خطی از کنج پستوها بیرون بیاید. در زمینه کتب چاپی، یکی از کشورهای خارجی، تمام کتاب های چاپی را جمع آوری می کند و از ایران دو کتابخانه عضو این سامانه هستند که نسخه های این گنجینه را تامین می کنند.

کتابداران و فهرست نویسان جزیره‌های جدا از هم هستند
عیسی زارعی دیگر سخنران این نشست بود و اظهار کرد: کتابداران و فهرست نویسان مانند جزیره های جداگانه هستند که هر کدام به راه خود می روند. اگر افتراقات در میان این دو گروه کنار گذاشته شود، اتفاقات خوبی در حوزه کتاب می افتد.

دبیر انجمن کتابداران استان قم افزود: گسترش حاضران در جلسات ماهانه خوب است اما باید کسانی در این نشست ها حاضر شوند که به طور تخصصی در حوزه کتاب به فعالیت می پردازند و با گسترش یافتن این جلسات، زمینه برای فعالیت های تخصصی ایجاد می شود.

وی افزود: سواد کافی برای فهرست نویسی کتاب در بین کتابداران وجود دارد اما اگر فهرست نویسان نسخ، دانش خود را از کتب خطی به کتابداران منتقل کنند، آشنایی با کتاب های خطی به خوبی صورت می گیرد. 

زارعی با اشاره به ضرورت فهرست نویسی نسخ خطی تصریح کرد: ابتدا باید فهرست ها از جایی در ایران شروع شود و قم مکان مناسبی است.

در پایان این نشست دو موضوع کتب سنگی و داده‌های دیجیتال به عنوان موضوعات نشست ماه آینده کتابداران و فهرست نویسان قم تعیین شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها