شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
معاون فرهنگی وزیر ارشاد: صنعت چاپ نیازمند حمایت ویژه دولت، مسئولان و دست‌اندرکاران است

با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد‌ مقدس، مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد و همچنین همایش تجلیل از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران صنعت‌ چاپ خراسان‌رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مراسمی که با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس رونمایی شد. 

در این مراسم، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شناخت استعدادها و لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های کتاب به‌ویژه در بخش فرهنگی تاکید کرد. 

صالحی عنوان کرد: باید نمایشگاه‌های کتاب به بستر مناسبی برای تولید علم و دانش تبدیل و قابلیت‌های آنها در این بخش جهت‌دهی شود. 

وی ادامه داد: باید از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها به‌عنوان فرصت مناسبی برای یک اتفاق و رویداد مهم فرهنگی بر محور کتاب و عرضه این محصول فرهنگی و افزایش سطح دسترسی عمومی مردم جامعه بهره گرفت. 

صالحی افزود: امیدواریم نمایشگاه‌های کتاب که کانون و مرکز تمدن‌سازی و تمدن‌پروری است به یک جشنواره بزرگ فرهنگی بر محور کتاب تبدیل شوند. 

وی با اشاره به پیشگامی مشهد در حوزه‌های فرهنگی، افزود: مشهد این قابلیت و ظرفیت را دارد که در برگزاری نمایشگاه کتاب نیز پیشگام بوده و برای سایر استان‌ها الگوسازی کند. 

برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد با محوریت موسسات فرهنگی
سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد از نظر کمیت و کیفیت در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه در سایر نقاط کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری هر چه مناسب‌تر این نمایشگاه شد. 

وی برگزاری نمایشگاه کتاب را با محوریت موسسات فرهنگی از ویژگی‌های این نمایشگاه دانست و افزود: این نمایشگاه با محوریت موسسات فرهنگی از جمله شرکت تعاونی ناشران و سایر موسسات برگزار می‌شود و این موسسات بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنند. 

انتخاب کتاب سال خراسان رضوی همزمان با برگزاری نمایشگاه
همچنین حسین مسگرانی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی در این مراسم، اظهار کرد: همزمان با این نمایشگاه، یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان‌رضوی نیز برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: کمیته‌های مختلف نمایشگاه از جمله تبلیغات، اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های جنبی، ادارات و سازمان‌ها و مطبوعات تشکیل شده است. این کمیته‌ها برنامه‌های خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه ارائه کرده‌اند. 

وی ضمن درخواست از معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مساعدت در تخصصی برگزار شدن نمایشگاه کتاب مشهد و حضور ناشران حرفه‌ای در این نمایشگاه، گفت: خراسان‌رضوی و برخی شهرهای بزرگ کشور این قابلیت و ظرفیت را دارند که نگاه ویژه‌تری به آنها شود؛ این یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که نیاز به مساعدت دارد. 

شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس 2 تا 8 آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود.

صنعت چاپ نیازمند حمایت ویژه دولت است
همچنین معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از پیشکسوتان، دست‌اندرکاران چاپ و بسته‌بندی خراسان‌رضوی به قابلیت‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: تعامل مسئولان و بخش خصوصی در حوزه زیرساختی، عامل مهم موفقیت صنعت چاپ و نشر است. 

وی افزود: بخش خصوصی و تشکل‌های فعال صنعت چاپ و نشر باید با عزم جدی، رقابت‌های مضر را از این صنعت حذف کنند. 

صالحی عنوان کرد: با رویه‌های گذشته ـ ولو در صورت حمایت مسئولان دولتی ـ باز هم نمی‌توان این صنعت را به‌خوبی اداره کرد؛ این رویه‌ها باید تغییر کنند. 

وی ادامه داد: صنعت چاپ و نشر از صنایع مهم ارتباط دهنده اقتصاد و فرهنگ و از معدود حوزه‌هایی است که با مولفه‌ها و بخش‌های گوناگون مرتبط است.

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید ضمن رفع مشکلات موجود، از ظرفیت‌های صنعت چاپ و نشر برای رفع کاستی‌ها استفاده کرد. 

صالحی با بیان این‌که عرصه چاپ و نشر عرصه ارتباطی میان کتاب و فرهنگ است، افزود: صنعت چاپ یک هنر است و ویژگی آن زمانی ارزشمند است که در کنار رقابت، به ظرافت نیز توجه کند. این صنعت با هنر پیوند دارد. 

وی بیان کرد: حوزه‌هایی داریم که نیاز به فناوری جدی دارند که یکی از آنها حوزه چاپ است. رشدی که صنعت چاپ ایجاد کرده بحث روزآمدی فناوری و اطلاعات آن را مهم کرده است.

طرح‌ها و برنامه‌های کلان نیاز پیشرفت در حوزه چاپ
محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ خراسان‌رضوی در مشهد مقدس، گفت: استان خراسان‌رضوی به بازیگران بزرگ در صنعت چاپ نیاز دارد. بازیگران بزرگ این حوزه باید طرح‌ها و برنامه‌های کلان ارائه کنند تا خراسان‌رضوی در این حوزه هم پیشگام و پیشرو باشد. 

وی افزایش واردات و هزینه‌ها را از معضلات صنعت چاپ و نشر برشمرد و گفت: نرخ دستمزد کارگران و فعالان این بخش طی 10 سال گذشته، شش درصد و هزینه چاپ، از جمله روزنامه‌ها بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. 

برازش با اشاره به این‌که افزون بر 95 درصد نیاز موجود صنعت چاپ و کالاها و مواد اولیه نشر و بسته‌بندی کشور از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: این واردات بی‌رویه از طرفی نشان‌دهنده نیاز بالای کشور و از طرف دیگر یکی از معضلات و مشکلات مهم اقتصادی این صنعت است که دست‌اندرکاران آن را با تنگناهایی مواجه می‌کند. 

وی گفت: باید با رفع مشکلات موجود و حمایت از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر و بسته‌بندی و همچنین توسعه و رونق اقتصادی این بخش، شاهد کاهش واردات مواد چاپی از خارج کشور و تولیدات جایگزین آنها در داخل باشیم. 

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی مسائل و مشکلات این صنعت و حمایت از فعالان این بخش و تجهیز و نوسازی وسایل مورد نیاز، برای رفع تنگناهای فعالان چاپ و نشر تلاش می‌کند. 

برازش گزارشی از وضعیت صنعت چاپ و بسته‌بندی در خراسان‌رضوی ارائه کرد و گفت: صنعت چاپ در کشور ما نسبت به سایر کشورها خیلی پیشرفته نیست هر چند وضعیت خراسان‌رضوی نسبت به بقیه استان‌ها وضعیت خوبی دارد اما اگر این صنعت رشد و توسعه پیدا نکند در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط