پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
حضور 500 ناشر در دهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه

دهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه شامگاه چهارشنبه (16 مهرماه) افتتاح شد. در این نمایشگاه 500 ناشر به عرضه آثار خود پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه شامگاه چهارشنبه (16 مهرماه) با حضور میرجلال‌الدین کزازی، رضایی بابادی استاندار کرمانشاه، محمد حیدری مدیرکل مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماموستا ملامحمد محمدی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، دکتر ابراهیم رحیمی‌زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و جمعی از مدیران اجرایی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کرمانشاه واقع در پارک شاهد افتتاح شد.

در این مراسم ابراهیم رحیمی‌زنگنه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به حاضران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب سال گذشته با حضور 400 ناشر برگزار شد و خوشبختانه نمایشگاه امسال با حضور 500 ناشر از سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: استقبال 500 هزار نفری مردم کرمانشاه از نمایشگاه سال گذشته و فروش 2 میلیارد تومانی آن باعث شد تا امسال ناشران برای حضور در این نمایشگاه انگیزه ویژه‌ای داشته باشند و 50 هزار عنوان کتاب را در این نمایشگاه عرضه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: در نمایشگاه امسال بیش از 200 برنامه جنبی در حوزه نشر در قالب نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود.

رحیمی‌زنگنه بیان کرد: برگزاری نمایشگاه امسال، در نیمه دوم مهرماه فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است تا کتاب‌های خود را تهیه کنند. تمام تلاش دست‌اندرکاران نمایشگاه بر این بود تا نمایشگاه در این بازه زمانی که به‌عنوان بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه در سایر استان‌ها از آن یاد می‌شود، برگزار شود. امیدواریم مردم فرهنگ‌دوست استان، در مدت این یک هفته نهایت بهره‌وری را از این نمایشگاه داشته باشند.

مهندس رضا بابادی، استاندار کرمانشاه در ادامه این مراسم با بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود درباره کتاب و کتابخوانی گفت: جامعه‌ای که ادعای توسعه همه‌جانبه در همه حوزه‌ها به‌ویژه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی دارد، باید نگاه ویژه‌ای به کتاب داشته باشد. دست‌یابی به توسعه پایدار اقتضائاتی دارد که بدون آن توسعه محقق نمی‌شود.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: انسان توسعه‌یافته باید کمتر از کسی تقاضا داشته باشد و در روز به صورت مستمر بگوید «من نمی‌دانم»، درباره چیزی که نمی‌داند اظهارنظر نکند و خوشبختی خود را با مصرف‌گرایی مقایسه نکند و حداقل در روز یک ساعت مطالعه کند.

وی با بیان این‌که جوانان نباید از کتابخوانی غافل شوند، اظهار کرد: باتوجه به وجود جاذبه‌های الکترونیکی امروزی و دسترسی سریع به اطلاعات از طریق اینترنت، نباید از کتاب و کتابخوانی غافل شد.

بابادی در پایان سخنانش از اعلام آمادگی استانداری برای حمایت از گسترش کتابخوانی خبر داد و گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم. هر اندازه در این زمینه تلاش کنیم، کم است.

بخش پایانی این مراسم به سخنان میرجلال‌الدین کزازی اختصاص یافت. وی عنوان کرد: باشکوه‌ترین جشن‌های باستانی ما مانند بزرگداشت فردوسی و حافظ در ماه مهر برگزار و گرامی داشته می‌شود. ماه مهر از دید دیگری نیز، ماهی خجسته است زیرا دو جشن قربان و غذیر در آن همراه شده است. نیاکان ما پس از جشن نوروز در روز 16 مهرماه، برترین جشن را به نام مهرگان برگزار کرده‌اند.

وی با اشاره به داستان زهاک ماردوش گفت: چرا زهاک مغز جوانان ایرانی را از سرشان به درمی‌آورد؟! زهاک می‌خواست اندیشه و فرهنگ و دانش را در سرزمین ایران بخشکاند؛ این پلیدترین کاری است که می‌توان انجام داد.

کزازی با بیان این‌که انسان بی‌فرهنگ و نااندیشمند، انسان نیست و آن‌چه انسان را از سایر موجودات جدا می‌سازد، فرهنگ است، گفت: دشمنان کتاب هنوز هستند و واپسین آنها را می‌توان در هیتلر و آیین کتاب‌سوزان او بیابیم.

وی در ادامه سخنانش افزود: اگر می‌خواهید بدانید مردم تا چه حد اندیشمند هستند، سنجیده‌ترین کار این است که ببینید کتاب در نزد آنها چه جایگاهی دارد.

کزازی به دلایل فاصله گرفتن مردم ایران از کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما اکنون در زمان گذار و برهنگی هستیم. این دوران همواره با آشوب و سرکشی همراه است. ما جامه فرهنگ گذشته خود را از تن به درآوردیم و جامه جدید را نیافته‌ایم که به تن کنیم.

وی ادامه داد: ما در آینده نه چندان دور، این جامه را خواهیم دوخت و این جامه باید متناسب با نیازهای امروزی ما دوخته شود و نباید برای دوخته شدن این جامه از غریبان و باختریان الگو بگیریم. ما باید از سرگشتگی میان سنت گذشته و امروز، خود را دریابیم و دوباره به کتاب بازگردیم.

دهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه با همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ کرمانشاه و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا 22 مهرماه در دو نوبت 9 تا 12 و 15 تا 19 و 30 دقیقه برپا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط