شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
بحران مشکلات مالی رفع شده است/تقلیل زمان صدور مجوز نشر کتاب به یک ماه

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌‌ای که با حضور مدیران بخش‌های مختلف این معاونت برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد یک ساله خود، گفت: با ورودم به معاونت فرهنگی ارشاد با حجم عظیمی از بدهی‌های ناشران مواجه بودم؛ در این مدت توانستیم با پرداخت بدهی‌ها، این بحران را حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست رسانه‌ای سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیران بخش‌های مختلف این معاونت با هدف تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در طول یک سال گذشته، امروز (8 شهریورماه) در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

صالحی در این نشست اظهار کرد: از همان ابتدای ورودم به معاونت فرهنگی همواره این تاکید را داشتم و همچنان هم دارم که از نظر من رسانه ـ چه رسانه‌ مدافع و چه رسانه‌‌ منتقد ـ مکمل مدیریت فرهنگی کشور است.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم عرصه مدیریت کشور را از حوزه‌های بولتنی و نامرئی به حوزه‌های مرئی و قابل کنترل در بیاوریم، به رسانه‌ها نیازمندیم. رسانه‌های شفاف با ایجاد فضای نقد و انتقاد در جامعه، به مدیریت اجرایی کشور کمک می‌کنند. البته ظرفیت مدیران نیز باید آن‌گونه باشد که به این نقدها میدان دهند و هیجانی واکنش نشان ندهند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از همان ابتدا که مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را برعهده گرفتم، چندین فعالیت را در دستور کار خود قرار دادم؛ نخست این که تصمیم گرفتم به صورت فصلی نشست خبری با اهالی رسانه برگزار کنم. چرا که معتقدم این نشست‌ها فرصت ارتباطی خوبی برای من با اهالی رسانه فراهم می‌کنند تا اظهار نظر آنان را بشنوم. به لطف خدا در مدت 10 ماهه فعالیتم در معاونت فرهنگی، 3 نشست خبری با اهالی رسانه داشتم.

صالحی افزود: همچنین با ورودم به معاونت فرهنگی تصمیم گرفتم به صورت ماهانه یک بازدید ویژه از یک رسانه و گفت‌وگوی تخصصی با آن رسانه داشته باشم. به نظرم این موضوع تاکنون روند منظمی داشته است و تا به امروز از روزنامه ایران، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق، خبرگزاری فارس، خبرگزاری نسیم، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایلنا، روزنامه جام جم بازدید و گفت‌وگو داشته‌ام.

وی بیان کرد: در مدت فعالیتم در معاونت فرهنگی،  مقرر شد که نشست دوماهانه با سردبیران فرهنگی رسانه‌ها و نشریه‌های مختلف با هدف گفتمان فرهنگی و شنیدن مسائل و چالش‌های بخش فرهنگی کشور برگزار شود؛ خوشبختانه این نشست‌ها نیز روند خوبی را تاکنون طی کرده‌اند.

تولید و توزیع فرهنگی نباید در تهران باشد
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تلاش مدیران مجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این مدت این بوده است که رسانه‌ها احساس نکنند معاونت فرهنگی آنها را مزاحم می‌داند، ادامه داد: رسانه برای ما همیشه مکمل و ناظر چهارم بوده است و خواهد بود. کاملاً اشراف دارید که در این مدت با هیچ یک از مسئولان و مدیران رسانه‌ها خارج از فرایند تعریف شده صحبتی انجام نداده‌ام تا احیاناً خودسانسوری به وجود نیاید.

صالحی با بیان این‌که تیم اجرایی معاونت فرهنگی به تدریج شکل گرفت، گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت‌هایش چندین رویکرد را در دستور کار خود قرار داد؛ نخست، عدالت فرهنگی است. معتقدیم تولید و توزیع فرهنگی نباید در تهران باشد. نه منابع نخبگانی و نه نیازهای فرهنگی در تهران است. استان‌ها باید اهمیت خود را در این تولید و توزیع پیدا کنند. به این منظور تفاهمنامه‌ای را با ادارات ارشاد استان‌ها منعقد کردیم که براساس آن، 15 میلیارد و 820 میلیون تومان از منابع مالی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در اختیار ادارات ارشاد استان‌ها قرار گرفت.

وی تفویض برخی فعالیت‌ها به استان‌ها را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی ارشاد در دوره جدید برشمرد و اظهار کرد: در این دوره با اعتماد به منابع انسانی استان‌ها، حداکثر تفویض در امور چاپ و نشر به استان‌ها صورت گرفته است.

سید عباس صالحی، دیپلماسی فرهنگی بر مبنای چاپ و نشر را از اولویت‌های معاونت فرهنگی در دوره جدید دانست و گفت: معتقدیم چاپ و نشر می‌توانند یکی از محورهای جدی برای دیپلماسی فرهنگی باشند.

توجه جدی به حوزه‌های فارسی زبان منطقه
صالحی افزود: در این دوره، به حوزه‌های فارسی زبان منطقه توجه جدی صورت گرفت که از میان اقدامات این حوزه می‌توان به اعزام تور فرهنگی به افغانستان و مهمان ویژه شدن افغانستان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد.

همچنین در این راستا با سایر کشورهای فارسی زبان مانند تاجیکستان وارد گفتمان شده‌ایم.

وی با اشاره به سایر اقدامات معاونت فرهنگی در دوره جدید، گفت: این معاونت تفاهمنامه‌ای را با سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات منعقد کرده است که در مرحله امضا قرار دارد. می‌کوشیم با امضای این تفاهمنامه با سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات در حوزه چاپ و نشر به صورت فعال مراوده داشته باشیم تا معاونت فرهنگی به صورت فعال در کشورهایی که زمینه برای فعالیت‌های چاپ و نشر وجود دارد، حضور جدی داشته باشد. همچنین با دفتر یونسکو در ایران تفاهمنامه‌ای را امضا کرده‌ایم.

علاقه‌مندیم معاونت فرهنگی در یک خانه شیشه‌ای باشد
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به رویکرد دوم این معاونت در دوره جدید، مبنی بر شفافیت عملکرد، گفت: ما علاقه‌مندیم معاونت فرهنگی در یک خانه شیشه‌ای باشد. در این راستا در قدم نخست، کمیته خرید کتاب را تشکیل دادیم. مصوبات جلسات این کمیته در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد به گونه‌ای که هم ناشران و هم رسانه‌ها می‌توانند به فهرست خرید کتاب معاونت فرهنگی دسترسی داشته باشند.

راه‌اندزای سامانه‌های مجوز کتاب، توزیع کتاب و چاپ
صالحی توضیح داد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در برخی از حوزه‌ها نیز وارد عمل شده است اما متاسفانه به دلایل مختلف هنوز اجرایی نشده است؛ از آن میان می‌توان به تشکیل سامانه مجوز کتاب اشاره کرد. با این نگاه می‌خواهیم وقتی فردی کتابش را به وزارت ارشاد تحویل می‌دهد، مرحله به مرحله چک کند که کتابش چه فرایندی را طی کرده و طی خواهد کرد. آقای علی شجاعی صائین در این زمینه به صورت جدی در حال پیگیری امور هستند که امیدواریم به زودی این سامانه راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌هایی که هنوز به صورت کامل تحقق نیافته‌ است، می‌توان به تشکیل سامانه توزیع کتاب اشاره کرد. چرا که معتقدیم فقط حمایت از نشر با خرید کتاب محقق نمی‌شود بلکه باید بدانیم که کتاب کجا می‌رود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: تشکیل سامانه چاپ نیز از دیگر اقدامات در دستور کار است که هنوز تحقق نیافته‌ است. آقای محمودرضا برازش نیز در این زمینه وارد شده‌اند تا این سامانه هم در حوزه مجوزهای چاپ و هم در درخواست‌ها، به سرعت راه‌اندازی شود.

صالحی توضیح داد: اگر سامانه‌های نامبرده شکل بگیرند بسیاری از کارها روان می‌شوند از این جهت که ما احساس می‌کنیم یک ناظر اجتماعی داریم. راه‌اندازی این سامانه‌ها در روند فسادزدایی و تاخیرزدایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی از سلیقه‌زدایی و ایجاد ساختارهای قانونی و علمی به عنوان رویکرد سوم معاونت فرهنگی یاد کرد و گفت: در این راستا به تشکیل هیات نظارت اقدام کرده‌ایم. همچنین در این راستا بحث شعر را که پراکنده شده بود، به بنیاد ادبیات داستانی واگذار کردیم. همچنین در این حوزه با ایجاد ساختارهای قانونی و علمی، نمایشگاه‌های فرهنگی ایران را سامان دادیم. 

جلب اعتماد اهالی فرهنگ و هنر
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره رویکرد چهارم این معاونت مبنی بر توجه به بخش خصوصی، گفت: ما معتقدیم فرهنگ را بخش خصوصی بهتر می‌تواند مدیریت کند. بنابراین، بسیاری از فعالیت‌ها را در این دوره به بخش خصوصی واگذار کردیم تا ما فقط نقش حاکمیتی و نظارتی داشته باشیم. با این نگاه بخش‌های خصوصی را در کمیته‌ها، کارگروه‌ها و واگذاری‌ها درگیر فعالیت کردیم. این نگاه در نمایشگاه‌های خارجی به صورت جدی دنبال شده است.

صالحی اظهار کرد: رویکرد پنجم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این دوره، اعتمادسازی در اهالی فرهنگ است. تلاش وزارت ارشاد در دوره جدید این بود که اعتماد از دست رفته اهالی فرهنگ و هنر از معاونت فرهنگی بازگردد چرا که این به نفع نظام است که از سرمایه‌های اجتماعی اهل فرهنگ به عنوان پشتوانه‌های فرهنگی استفاده کند.

وی در ادامه سخنانش، توضیح داد: در این راستا در مجوزهای چاپ و نشر ورود پیدا کردیم و در رفع برخی تعلیق‌ها و ممنوعیت‌های سلیقه‌ای اقدامات جدی صورت گرفت. همچنین در این راستا از افراد مورد اعتماد اهل فرهنگ در هیات‌های امنا، شوراها و کمیته‌های وابسته به معاونت فرهنگی دعوت شد. همچنین بر این اساس، در مسئولیت‌های علمی تلاش کردیم از شخصیت‌های قابل اعتماد اهل فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد حل مشکلات مالی را رویکرد ششم این معاونت در دوره جدید دانست و گفت: با ورودم به معاونت فرهنگی با حجم وسیعی از بدهی‌های ناشران داخلی و خارجی مواجه بودم که تا پایان سال 1392 توانستیم تمام بدهی ناشران داخلی را پرداخت کنیم. همچنین بدهی‌های ناشران خارجی را توانستیم با حمایت‌های دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل کنیم. همچنین برخی موسسات خاص وجود داشتند که از معاونت فرهنگی طلب داشتند، به لطف خدا در این مدت توانستیم این بدهی‌ها ر ا به صفر برسانیم.

معافیت مالیاتی کتابفروشان
صالحی با اشاره به رویکرد هفتم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این دوره مبنی بر پیگیری مسائل حقوقی، گفت: دفتر حقوقی وزارت ارشاد در این مدت انصافاً کارهای مختلفی را به ثمر رساند که از آن میان می‌توان به معافیت مالیاتی کتابفروشان اشاره کرد. بحث‌های دیگری مانند تسهیل امور چاپ و نشر در این راستا در دست پیگیری هستند که امیدوارم به زودی به نتیجه برسند.

وی بیان کرد: تسهیل درفرایندها، رویکرد هشتم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این دوره است. در این راستا تلاش شد هم زمان صدور مجوز نشر کتاب کوتاه‌تر شود و هم زمان برای صدور مجوز برای تاسیس انتشاراتی‌ها کاهش یابد. براساس آمار و ارقام به دست آمده، در این دوره می‌کوشیم کتاب‌هایی که به معاونت فرهنگی می‌آیند در فاصله زمانی یک ماه یا برای کتاب‌های خاص حداکثر 2 ماه تعیین تکلیف شوند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توسعه مطالعات زیرساختی و راهبردی در حوزه چاپ و نشر به عنوان رویکرد نهم این معاونت در دوره جدید یاد کرد و گفت: متاسفانه حوزه چاپ و نشر از فقر مطالعات فرهنگی هم در حوزه اطلاعات و هم در حوزه تحلیل، رنج می‌برد. خوشبختانه در این دوره، به همت موسسه خانه کتاب و سایر مراکز وابسته، مطالعات زیرساختی جدی در حوزه چاپ و نشر صورت گرفته است.

صالحی افزود: بازنگری، آسیب‌شناسی و تسهیل برخی فعالیت‌ها مانند جوایز مختلف کتاب و برگزاری نمایشگاه‌ها، رویکرد دهم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوره جدید است. در این عرصه هزاران ساعت کار کارشناسی و مطالعه صورت گرفته است تا نقاط قوت غنی و نقاط ضعف برطرف شوند.

وی در پایان سخنانش، گفت: از مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم چرا که با وجود تمامی مشکلات توانستند به صورت جدی در عرصه‌های نامبرده ورود پیدا کنند و موفقیت‌هایی را به ثمر برسانند. همچنین از همه خبرنگاران و مدیران رسانه‌های مختلف به دلیل همکاری خوبی که در این مدت با این معاونت داشتند، تشکر می‌کنم.

در این مراسم «نجفعلی میرزایی»، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، «امیرمسعود شهرام نیا»، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، «محمودرضا برازش»، مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد، «علی شجاعی صائین»، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، «مهدی قزلی»، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و «علی اصغر سید آبادی»، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در این نشست حضور داشتند که هر کدام به تفصیل به تشریح فعالیت‌های یک سال گذشته خود پرداختند.

ادامه این نشست متعاقبا از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط