دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
هفته دولت، هفته پرکار کتابخانه‌های عمومی

هفته دولت برای کتابخانه‌های عمومی کشور هفته پرکاری بود. از افتتاح کتابخانه‌های جدید گرفته تا اهدای کتاب توسط خیّران. این گزارش نگاهی دارد به مهم‌ترین رویدادهای کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت هفته دولت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بخشی از فعالیت‌های اخیر کتابخانه‌های عمومی استان‌های کرمان، مازندران، ایلام، همدان، یزد، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سایر و شهرستان‌های مختلف کشور بدین شرح است:
     
یزد:‌ افتتاح بخش استان‌شناسی در کتابخانه امام علی(ع)
بخش استان شناسی کتابخانه عمومی امام علی(ع) همزمان با هفته دولت و با حضور معاون سیاسی امنیتی فرماندار یزد، با بیش از 300 عنوان کتاب در زمینه‌های مرتبط با آداب و رسوم، جغرافیا، فرهنگ، ارتباطات و معرفی فرهیختگان این استان افتتاح شد.

 مصطفی سالاری معاون فرماندار یزد در آیین افتتاح این بخش گفت: امیدواریم افتتاح بخش استان‌شناسی در این کتابخانه، زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های خوب استان در ابعاد مختلف فرهنگی و گردشگری باشد. استان یزد با غنای فرهنگی و منحصر به فردی که دارد می‌تواند همواره به عنوان الگویی شایسته در سطح کشور مطرح باشد.

معاون فرماندار یزد در ادامه، به بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه نظیر مخزن، بخش کودک، مرکز اینترنت و اطلاع رسانی و همچنین کتابخانه تخصصی نابینایان پرداخت. دیدار و گفت‌وگو با کتابداران و شنیدن نظرات و انتقادات آنها از دیگر برنامه‌های بازدید سالاری از کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد بود.

سمنان: راه اندازی بخش استان شناسی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان از راه اندازی بخش استان شناسی در کتابخانه‌های عمومی این استان خبر داد.

علیرضا شاه حسینی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش بسطام  اظهار کرد: با وجود سابقه تاریخی این منطقه، در هر یک از شهرهای استان، کتاب‌های موجود در زمینه استان شناسی گردآوری و به صورت جداگانه در مخزن کتابخانه‌ها نگهداری خواهد شد تا علاقه مندان در استان سمنان با فرهنگ، تاریخ و جغرافیای منطقه خود بیشتر آشنا شوند.

وی در ادامه گفت: با این اقدام، محققان، پژوهشگران و مولفان استان سمنان به راحتی منابع مورد نیاز خود را در این زمینه به دست خواهند آورد. استان سمنان مهد علماء، شعرا و عارفان و دانشمندان زیادی است، و این امر در آشنایی بیشتر با مشاهیر، شخصیت‌ها، اماکن و همچنین تشویق نسل جوان به مطالعه و نویسندگی تاثیر به‌سزایی دارد.

محمد محمدزاده، بخشدار بسطام نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه بسطام به عنوان مرکز عرفان اسلامی در شرق کشور شناخته شده، ترغیب جوانان به مطالعه مفید و منابع معتبر عرفان اسلامی برگرفته از فقه اسلامی و آثار عالمان و صالحان بزرگ دینی در این خطه برای حفظ این امر ضروری است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: تقویت و ایجاد انجمن خیرین برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، بهره‌مندی بیشتر اعضا و مراجعین کتابخانه عمومی بسطام را به دنبال دارد.
 
ری: کلنگ زنی ساخت کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع)
مراسم کلنگ زنی کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) در بخش کهریزک شهرستان ری با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، امام جمعه باقرشهر و دیگر مسئولان و روسای ادارات شهرستان برگزار شد.

به گفته قربانی، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ری، این کتابخانه در زمینی با زیر بنایی به مساحت 1500 مترمربع و بنایی معادل 800 مترمربع در سه طبقه ساخته خواهد شد.

وی عنوان کرد: در ساخت این کتابخانه، اداره کتابخانه‌های عمومی باقر شهر، شهرداری باقر شهر و بخشداری کهریزک مشارکت دارند و به امید خدا کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) طی دوسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.  
 
ایلام: کلنگ زنی احداث کتابخانه عمومی در شهرستان «دره شهر»
کلنگ احداث یک باب کتابخانه عمومی در شهر دره شهر با حضور استاندار، سرپرست کتابخانه‌های عمومی و معاونین استانداری ایلام در زمینی به مساحت 400 مترمربع در پارک شهرداری دره شهر به زمین زده شد.

علی حیدر مظفری در این مراسم گفت: ساخت این کتابخانه در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و توسعه کتابخانه‌های شهری و روستایی انجام می‌شود و انتظار داریم همه مسئولان و افراد خیر شهرستان دره شهر ما را در ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه فرهنگی مفید یاری کنند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی ایلام همچنین اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی این کتابخانه شاهد رشد و بالندگی فرهنگ مطالعه در شهرستان دره شهر باشیم.

مریم شادیوند، سرپرست فرمانداری دره شهر نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: یکی از اهداف مهم و اساسی ما در حوزه فرهنگی شهرستان دره شهر احداث کتابخانه است که علیرغم وجود مشکلات مالی، با مشارکت و همکاری افراد خیر، خوشبختانه راهی برای توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی باز شده است.
 
همدان: افتتاح کتابخانه عمومی امام سجاد(ع)
کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) در روستای اسلام آباد به صورت همزمان با بخش ویژه نابینایان، بخش اختصاصی مطالعه و دفتر انجمن خیرین کتابخانه ساز در کتابخانه عمومی علامه مجلسی ملایر، با 150 متر مربع زیربنا دارای سالن مطالعه، مخزن، بخش مخصوص کودک، بخش مرجع و نمازخانه است که با امکانات روز کتابخانه‌ای افتتاح  و به بهره برداری رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در آیین افتتاح این کتابخانه اظهار کرد: به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، مساعدت‌های فرماندار ویژه ملایر، تلاش و پیگیری همه جانبه امام جمعه و دیگر مسئولین روستای اسلام آباد در گرامیداشت هفته دولت جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) به بهره برداری رسید.

 ارشاد استعدادی ادامه داد: امروز بخش ویژه کم بینایان و نابینایان نیز جهت استفاده  350 نفر از کم بینایان و نابینایان شهرستان ملایر توسط اداره کتابخانه‌های عمومی با متراژ 40 متر مربع در کتابخانه عمومی علامه مجلسی راه اندازی شد.

استعدادی بهره برداری از بخش ویژه محققان کتابخانه عمومی علامه مجلسی با فضای 35 متر مربع در سه اتاق جداگانه را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای ارج نهادن به محققان و فرهیختگان شهرستان ملایر و تلاش در راستای تامین محیطی آرام و مناسب جهت تحقیق و مطالعه عنوان کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این بخش از جمله اختصاصی بودن، مبله و مفروش بودن و اینترنت رایگان اظهار داشت: دفتر انجمن خیرین کتابخانه ساز ملایر نیز چهارمین بخش از افتتاح‌هایی است که امروز به طور همزمان با کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) به بهره برداری می‌رسد.
 
خوزستان: راه اندازی بوستان مطالعه در شهرستان آغاجاری
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان از راه اندازی بوستان مطالعه در شهرستان آغاجاری در هفته دولت با حضور فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان، امام جمعه، فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی آغاجاری و جمعی دیگر از مسئولان این شهرستان خبر داد.

نرگس موقرپور گفت: فضای اطراف کتابخانه عمومی شهید مدنی شهرستان آغاجاری با مشارکت شهرداری این شهرستان تبدیل به مکانی برای استفاده اعضای کتابخانه عمومی با نام «بوستان مطالعه» شده است.

وی افزود: با همکاری شهرداری آغاجاری فضای سبز این منطقه بهسازی شده است و درختکاری، چمن کاری انجام شده است و همچنین نصب آلاچیق، نیمکت و تابلوی بوستان مطالعه توسط شهرداری آغاجاری این مکان را به فضایی مناسب برای استفاده دوستداران مطالعه تبدیل کرده است.

موقرپور در ادامه افزود: طرح بوستان مطالعه در شهرستان به منظور جذب عموم مردم شهرستان آغاجاری به مطالعه، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی  که در نهایت افزایش شاخص سرانه مطالعه را به دنبال دارد توسط اداره کتابخانه‌های عمومی با همکاری و مشارکت شهرداری انجام شده است.

وی همچنین گفت: نصب آلاچیق، نیمکت و چمن کاری توسط شهرداری، فضای بی روح اطراف کتابخانه را در حال حاضر به محیطی جذاب، دلنشین، زیبا و قابل استفاده برای دوستداران مطالعه تبدیل کرده است که بسیار مورد توجه مردم شهرستان قرار گرفته است.
 
کرمان: اهدای 1500 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی
کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان از اهدای بیش از 1500 جلد کتاب توسط خانواده مرحوم محمد نخعی به کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد.

معصومه ناظمی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: اهدای کتاب به کتابخانه‌ها یکی از شیوه‌های ترغیب افکار جامعه به مقوله کتاب و کتابخوانی است و روشی برای تامین منابع و غنی ساختن منابع کتابخانه‌ها به شمار می‌رود.

وی اهدای کتاب را به نوعی نذر علم و توزیع دانش در بین همه شهروندان علاقمند بیان کرد و خواستار مشارکت همه شهروندان و مسئولان در اهدای کتاب شد.

ناظمی همچنین گفت: این کتاب‌ها پس از گذراندن مراحل فنی و مجموعه ‌سازی برای استفاده عموم، وارد مجموعه کتابخانه عمومی خواهند شد.
 
مازندران: عضویت کارکنان راه آهن شمال در کتابخانه‌های عمومی
طبق توافقی در نشست مشترک مدیرکل راه آهن شمال و سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، تمامی کارکنان راه آهن شمال به عضویت کتابخانه‌های عمومی در می‌آیند.

یوسف گران‌پاشا مدیرکل راه آهن شمال در دیدار عبدالحسین باقری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، با استقبال از طرح‌های مربوط به ترویج فرهنگ مطالعه مفید، این طرح‌ها را بسیار ارزنده توصیف کرد.

گران‌پاشا در ادامه افزود: کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز مروج فرهنگ کتابخوانی باید مورد توجه ویژه جامعه باشند و از این رو با پرداخت هزینه عضویت از سوی اداره کل راه آهن شمال، تمامی کارکنان این اداره کل به عضویت کتابخانه‌های عمومی در خواهند آمد.

عبدالحسین باقری سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی نیز در این دیدار اذعان داشت: حجم مسافران و فرصت‌های بوجود آمده در سفر با قطار، زمینه مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی با بیان این‌که کارکنان راه آهن می‌توانند سفیران کتاب و کتابخوانی در جامعه باشند، ابراز امیدواری کرد با عضویت آنها در کتابخانه‌های عمومی، شاهد اقدامات ارزشمندی در ترویج فرهنگ مطالعه مفید باشیم.
 
خراسان شمالی: همدردی کودکان عضو کتابخانه‌ها با کودکان غزه
اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با همکاری اعضای کودک کتابخانه‌های عمومی این استان، نمایشگاه نقاشی با موضوع کودکان غزه برگزار کرد.

علی رحیمی گفت: این اداره کل به مناسبت مقاومت پیروزمندانه مردم غزه و به پاس همدردی با کودکان این منطقه، مسابقه نقاشی با موضوع کودکان غزه در بخش کودک کلیه کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی برگزار کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در ادامه افزود: در  این مسابقه که با استقبال چشمگیری از سوی اعضای کودک کتابخانه‌های عمومی استان همراه بود، ‌قریب به 1000 اثر به کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تحویل داده شد.

وی همچنین بیان داشت: بعد از داوری نقاشی‌ها، 150 اثر به عنوان برگزیده انتخاب و با هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد برگزاری نماز جمعه در صحن مصلی شهرستان بجنورد، در ایام پایانی هفته دولت جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته شدند.
 
خراسان جنوبی: کتابداران بیرجند به کودکان  گل و کتاب هدیه دادند
همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی به همراه مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند با حضور در مؤسسه خیریه ترنم مهر به کودکان این مرکز گل و کتاب هدیه دادند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی یکی از زمینه‌های بهره‌مندی مفید از زندگی و اوقات فراغت است و مسلماً آشنایی با محیط کتابخانه از سنین کودکی مسیر رشد، کمال و موفقیت را برای تمامی جامعه از جمله دختران عزیز این مرکز فراهم می‌کند.

محمود کاظم زاده، از اعلام آمادگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند برای همکاری بیشتر با کودکان این مرکز خبر داد و یادآور شد: همه کتابخانه‌های عمومی شهرستان و بیشتر کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به بخش ویژه کودکان هستند و کودکان می‌توانند با حضور در کتابخانه‌ها از لذت مطالعه در این بخش‌ها بهره ببرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها