جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
زیرساخت‌های تولید معارف اسلامی در قم فراهم شود

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (9 خردادماه) در آیین گشایش مجتمع ناشران قم با بیان این‌که این مجتمع باید الگویی برای فعالان حوزه نشر در کلانشهرها باشد، گفت: باید زیرساخت‌های مناسب در حوزه معارف اسلامی در استان قم به عنوان مرکز تولید فکر و اندیشه فراهم شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید محمد حسینی در این مراسم که با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان فرهنگی استان قم همراه بود، با بیان این مطلب افزود: ساخت مجتمع ناشران قم نشانه همدلی و همکاری همگانی از سوی نهادهای بخش خصوصی و دولتی در این استان است.

وی ادامه داد: برخی کشورهای منطقه تلاش خود را برای حذف اندیشه اهل بیت (ع) به کار بسته‌اند و نویسندگان و پژوهشگران خود را برای تولید آثاری بر علیه تفکر شیعه بسیج کرده‌اند.

حسینی با بیان این‌که در این میان حوزه علمیه قم نقش مهمی در پاسخ گویی به شبهات را به عهده دارد، اظهار کرد: قم باید بتواند با تولید و انتشار آثار مختلف راهکاری برای مقابله با این هجوم‌ها و تبلیغات ایجاد کند.

در بخش دیگر این مراسم، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی عنوان کرد: تاسیس و راه‌اندازی این مجموعه‌ در قم به عنوان مرکز تشیع و نشر معارف دینی ضروری بود و همت ناشران و مدیریت شهری در این حوزه ارزشمند و قابل تقدیر است.

علی لاریجانی ادامه داد: تجربه خوب و موفق همکاری ناشران و شهرداری قم می‌تواند در شهرهای دیگر نیز اجرا شود زیرا برخی شهرداری‌ها توانمندی‌های خوبی در این حوزه دارند و می‌توانند به حوزه نشر کمک کنند.

وی با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ دینی در انقلاب اسلامی ایران و تاکید شهید مرتضی مطهری بر این موضوع، گفت: یکی از ویژگی‌های ارزشمند این حرکت، ابتنای انقلاب بر اساس فرهنگ دینی بود.

لاریجانی با بیان این‌که همواره مسوولیت سنگین بر عهده ناشران به عنوان قشری فرهنگی بوده است، اظهار کرد: فعالیت در حوزه نشر سود مادی زیادی ندارد و به همین دلیل برای سرپا ماندن حوزه نشر باید از ناشران حمایت‌های ویژه‌ای شود.

وی قم را علمدار حرکت اصیل انقلاب دانست و عنوان کرد: ناشران قمی مراقب باشند آثار ضعیف و مبتنی بر خرافات را منتشر نکنند و نشر کتاب‌ها و مجلات آن‌ها از پایه قدرتمند فکری برخوردار باشد.

وی همچنین خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتظار ما از شما این است که نسبت به قم به عنوان مهم‌ترین مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) توجه ویژه داشته باشید.

سید محمود حسینی، مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران قم به عنوان دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به ویژگی‌های مجتمع ناشران قم، گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت سه هزار و 200 متر مربع و زیربنای 30 هزار متر مربع در 11 طبقه و 330 واحد ساخته شده است.

وی افزود: 60 درصد این مجتمع متعلق به تعاونی ناشران و 40 درصد آن‌ها به شهرداری تعلق دارد و مجتمع ناشران با مشارکت هر دو مجموعه ساخته شده است.

دیگر سخنران این مراسم، محمد دلبری، شهردار قم بود، وی از آمادگی این مجموعه برای احداث باغ بوستان کتاب در بلوار پیامبر(ص) و نمایشگاه دایمی کتاب در سطح شهر قم خبر داد و گفت: در این زمینه لازم است همکاری و رایزنی‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

وی افزود: مشارکت شهرداری قم در ساخت این مجتمع بزرگ از نمونه‌های مشارکت مردم قم در آبادانی و عمران این شهر است.

دلبری گفت: تعامل شهرداری و شورای شهر قم با شرکت تعاونی ناشران قم و تجمیع سرمایه‌های خُرد ناشران برای احداث این مجتمع در قالب حماسه اقتصادی است، همچنین‌ به زودی مدل مجتمع ناشران را در شهر قم توسعه خواهیم داد.

به گفته وی، قم به عنوان پایتخت مذهبی و قطب فرهنگی کشور برای ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) نیازمند زمینه سازی‌ها و زیر ساخت‌هایی بود که با احداث مجتمع ناشران گامی بلند در این عرصه برداشته شد.

همچنین در پایان این مراسم از جمعی از اعضا و مسوولان اتحادیه ناشران قم و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری قم تجلیل و هدایایی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به آن ها اهدا شد.

آیین گشایش مجتمع ناشران قم شب گذشته (9 خرداد) از ساعت 18 تا 21 در سالن اجتماعات این مجتمع واقع در بلوار معلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط