جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۶
کتاب‌ها جوابگوی سلیقه جامعه نیستند

"انتشار کتاب‌های موضوعی برای کودکان و نوجوانان" موضوع نشست امروز سرای اهل قلم کودک و نوجوان بود که با حضور "عبدالعظیم فریدون" و "محسن طائب" از ناشران بخش کودک و نوجوان برگزار شد. طائب در این نشست به کتاب‌های مصرفی در این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از 80 درصد کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، از لحاظ قطع، تصویر و محتوا یکی اند که من نام کتاب‌های مصرفی را بر آن‌ها می‌گذارم. اگر همه این کتاب‌ها را کنار هم بگذارید عامل خلاقیت کودکان و نوجوانان نخواهند بود. قطعاً سلیقه جامعه بالاتر از چنين کتاب‌هایی است./

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب، محسن طائب مدیر انتشارات پیدایش درباره ضرورت تمرکز ناشران بر موضوعی خاص در انتشار کتاب‌های کودکان و نوجوانان گفت: «من معتقدم اگر می‌خواهیم در دنیای امروز موجودیت خود را حفظ کنیم، باید به عنوان ناشر بر موضوعات خاصی تمرکز داشته باشیم. به عنوان مثال اگر فقط در حوزه کتاب‌های کودکان و نوجوانان کار می‌کنیم، همه نیازسنجی‌ها و نگاهمان به مسائل گوناگون حول محور کودکان و نوجوانان خواهد بود.»

این ناشر ادامه داد: «من معتقد به تمرکز در حوزه نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانانم چرا که کار را جدی‌تر می‌کند. برخلاف برخی دوستان که کار برای کودکان و نوجوانان را سهل و آسان می‌دانند، به نظر من درک ادبیات این گروه سنی کار بسیار خاصی است و کسی در این حوزه موفق می‌شود که به این ادبیات آشنا باشد. تمرکز ناشر بر یک موضوع خاص باعث تخصصی‌تر شدن و پویایی حوزه نشر می‌شود. نشر کنونی کودک و نوجوان نیز، معلول فعالیت‌های ناشرانی است که توانسته‌اند این تمرکز را حفظ کنند.»

عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات محراب قلم نیز در این باره گفت: «در دوران گذشته نیز معمولاً علوم عمومی بود و به تدریج به سمت تخصصی شدن کشیده شد که اکنون یک بحث جدی است. اما در کنار کار تخصصی، باید نگاهی هم به مخاطب داشته باشیم. به این معنی که گروه‌های سنی تا حدودی مشخص می‌کنند که چه محصولی برایشان تولید کنیم.»

وی در ادامه گفت: « اصل انتشار کتاب‌های موضوعی بسیار پسندیده است اما در نشر کودک و نوجوان نمی‌توان چندان به تفکیک موضوعی قائل بود و گقت یک ناشر تنها در یک زمینه کتاب تولید کند. البته ممکن است ناشری در تولید کتاب‌هایی در زمینه‌ای خاص فعالیت بیشتری داشته باشد اما به نظرم هنوز در کشورمان، چندان بستر این موضوع فراهم نیست. نشر کتاب‌های کودک و نوجوان، دچار بیماری بدی است که موضوعی بودن کتاب‌ها موضوعی فرعی است. به نظر من مهم این است که ابتدا این حوزه نشر را سالم‌ساری کنیم و سپس از انتشار کتاب‌های موضوعی صحبت کنیم. اکنون ما در حوزه کودک و نوجوان اصلاً تولیدات خوبی نداریم و بیشتر تولیدات کتاب‌سازی اند.»

طائب، جریان‌ساز بودن ناشران در موضوعات گوناگون کتاب را منوط به سیاست‌های فرهنگی و نیز علاقه شخصی ناشران دانست و گفت: «بخش مهمی از این موضوع، به سیاست‌های کلان فرهنگی و حمایت‌ از ناشران بستگی دارد. البته نه تنها به معنی حمایت‌های مادی، بلکه حمایت‌های معنوی که تاثیرش چندین برابر حمایت‌های اقتصادی است و تاثیرش را بر همه جنبه‌های فعالیت ناشران خواهد گذاشت.»

او ادامه داد: «شاید تنها مرکز جریان‌ساز در حوزه کتاب که ما از گذشته به یاد داریم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که دیگر ناشران با تکیه بر فعالیت‌های آن، کار جدی خود را شروع کردند. اگر بخواهیم دوباره این جریان به راه بیفتد، باید کسانی را که در حوزه فرهنگی فعالیت‌های جدی دارند حمایت کنیم تا دیگران از آمدن به سمت کار نشر دلسرد نشوند.»

این ناشر افزود: «متاسفانه بیش از 80 درصد کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، از لحاظ قطع، تصویر و محتوا یکی اند که من نام کتاب‌های مصرفی را بر آن‌ها می‌گذارم. اگر همه این کتاب‌ها را کنار هم بگذارید عامل خلاقیت کودکان و نوجوانان نخواهد بود. اما من معتقدم قطعاً سلیقه جامعه بالاتر از کتاب‌هایی است که امروز شاهد تولید آن‌ها هستیم.»

در ادامه نشست، کارشناسان به بحث درباره انتشار کتاب‌های دینی پرداختند و معتقد بودند که بسیاری از ناشران غیر حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان دست به انتشار این نوع کتاب‌ها در سطحی نه‌چندان مطلوب می‌زنند.
 
محسن طائب در این باره گفت: «متاسفانه برخی دوستان بیش از حقیقت دین به ظاهر آن توجه دارند. من معتقدم اگر در بستری آزاد، ادبیات ناب تولید شود، جامعه به حقیقت دین نزدیک می‌شود. حقیقت دین یعنی جامعه‌ای دور از دروغ و ریاکاری و تظاهر داشته باشیم.» 

او در ادامه افزود: «اگر فقط بر اساس عناصری خاص کتابی را مذهبی بدانیم یا فقط درباره شخصیت‌های دینی و مذهبی کتاب تولید کنیم شاید نتوانیم اثر گذاری مطلوب را بر مخاطبانمان داشته باشیم. واقعیت این است که تفسیر دین در شرایط حاضر اجتماعی انحصاری است و نمی‌توان به هر کسی اجازه اظهار نظر در حوزه دین را داد. در این شرایط خواهی نخواهی نویسندگان خلاقی که می‌توانند دین را به حوزه ادبیات بیاورند، محدود می‌شوند.»

طائب در انتها یادآور شد: «ما به دنبال این نیستیم که همه علت‌های وضعیت کنونی نشر کودک و نوجوان را سیاست‌های فرهنگی کلان کشور بدانیم اما اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیاست‌های خود، ادبیات ناب را تشویق کند، قطعاً ادبیات دینی نیز رونق پیدا می‌کند. به نظر من اگر جامعه در حوزه ادبیات ناب پیش برود در ادبیات دینی هم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.» 

نشست "انتشار کتاب‌های موضوعی برای کودکان و نوجوانان" عصر امروز در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بيست و چهارمين نمایشگاه بين المللي کتاب تهران برگزار شد.

اين نمايشگاه، فردا 24 ارديبهشت به كار خود پايان مي دهد.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تا 24 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها