شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
نقش كتابخانه‌ها در توسعه كسب و كارهای کوچک

دبير علمی همايش بين‌المللی كتابخانه‌های عمومی و كسب‌و‌كارهای كوچک معتقد است: «توسعه و حفظ کسب‌و‌کارهای کوچک متکی بر دانائی است و اطلاعات نقش حیاتی در ایجاد و توسعه آن‌ها دارد.»

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اعظم صنعت‌جو، دبير علمی همايش بين‌المللی كتابخانه‌های عمومی و كسب و كارهای كوچک: «بررسی تجربیات کشورهای توسعه‌یافته حکایت از نقش پررنگ توسعه کسب و کارهای کوچک بر رونق اقتصادی این کشورها دارد. این کسب‌و کارها به‌عنوان  یک عنصر مهم در پیشرفت‌های اقتصادی - اجتماعی این کشورها شناخته می‌شود. این نوع فعالیت‌ها، خصوصا در ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه‌گذاری‌های كم اما زودبازده، توسعه‌های منطقه‌ای و نوآوری در عرضه محصولات اهمیت بسزایی دارد.

توسعه و حفظ کسب و کارهای کوچک متکی بر دانائی است و اطلاعات نقش حیاتی در ایجاد و توسعه آن‌ها دارد. اطلاع و میزان وابستگی آن‌ها به دانش را می‌توان از ابعاد شناخت كسب و كار، بازار، رقبا، مصرف‌كننده، سرمايه و قوانين و مقررات روشن کرد.

مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ها که به دلیل موقعیت محلی، دربرداشتن توانمندسازهايی نظیر ابزارهای مبتني بر فناوری‌های اطلاعاتی، کتابداران، شناسایی و دسترس‌پذیر کردن منابع اطلاعاتی گزينش شده، قابلیت‌ها، فضای سازنده و جایگاه مهمی که در ایجاد، توسعه و حفظ فعالیت‌های اقتصادی نظیر کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی دارند، ارتباط مستقیمی با رونق کسب و کارها دارد.

کتابخانه‌ها با شناسایی نیازمندی‌ها در زمینه کسب و کارهای محلی و توانایی‌های جامعه خدمت­‌گیر، از یک سو و شناسايی سازمان‌های حامی و مرتبط با توسعه كسب و كار، سرمایه­‌گذاران جویای نیروی کار، شركاء، قوانین و مقرارت، از سوی ديگر، مي‌­توانند با ارائه خدمات، منابع، فضا، آموزش و... به خلق ایده ،ایجاد و راه‌اندازی و پايداري کسب و کار و در نتیجه توسعه جامعه کمک کنند. در اين بين؛ هر يک از انواع كتابخانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در اين زمينه ايفا كنند مثلا كتابخانه‌های دانشگاهی می‌توانند به توسعه كسب و كارها به دليل داشتن توانمندسازهايی نظير قابليت‌های پژوهشی و مسئله‌گرايی، ايجاد شبكه صاحب‌نظران و متخصصان و ارائه مشاوره‌های تخصصی، عرضه منابع اطلاعاتی تخصصی و عرضه امكانات آموزش نيروی انسانی به توانمندسازی صاحبان كسب و كارها و توسعه این فعالیت‌ها پردازند. کتابخانه‌های عمومی نیز به دلیل موقعیت محلی، علاوه برتوانمندسازهايی كه به آن‌ها اشاره شد، با شناسایی نیازمندی‌های کسب و کاری محلی و توانایی‌های جامعه محلی، از یک سو و شناسايی سازمان‌های حامی و مرتبط با توسعه كسب و كار، سرمایه‌گذاران جویای نیروی کار، شركاء، قوانین و مقرارت از سوی ديگر با ارائه خدمات، منابع، فضا، آموزش و... می‌توانند به خلق ایده، ایجاد، راه اندازی و پايداري کسب و کار کمک کنند.

استراتژی کتابخانه‌های عمومی برای انجام یک نیازسنجی نظام‌مند از مشاغل محلی برای اجرای فعالیت‌های حمایتی خاص نشان می‌دهد که اين کتابخانه‌ها می‌توانند شیوه‌های مؤثر مشابهی را برای ترویج توسعه اقتصادی اتخاذ کنند. این مجموعه‌ها می‌توانند نقش راهبر را داشته باشند و این راهبری منجر به تقویت اجتماع‌سازی، احیای اقتصادی و ارتقای این مجموعه‌ها شود.  کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های توسعه‌ای اهداف مشترک بسیاری دارند که آن‌ها را به شرکای قوی در جهان تبدیل کرده است.

هر دو گروه کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی با اجرای برنامه‌های آموزشی، گسترش دسترسی به اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی، حمایت از افراد برای پیگیری فرصت‌های اقتصادی جدید و موارد دیگر، می‌توانند به ایجاد مشارکت‌های اجتماعی قوی کمک کنند. هرچند كتابخانه‌ها به‌عنوان مراكز دارای منابع اطلاعاتی، به‌عنوان تامين‌كننده اطلاعات مورد نياز كسب و كارها مطرح هستند اما نقش‌های برجسته ديگري نيز دارند كه ازجمله آن می‌توان به نقش آن‌ها در ارتقای مهارت‌ها و سواد اطلاعاتی کسب و کار، تسهیل‌گری و ایجاد فضای تعاملات کسب و کاری، گسترش خدمات جنبی و برون کتابخانه‌ای کسب و کار مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی ( آشنایی با بورس، تدوین طرح اقتصادی، راه‌های جذب اعتبار، کارآفرینی، ایده‌پردازی، کسب ثروت)، برگزاری جلسات مشاوره‌ای با صاحبان کسب و کار موفق، برگزاری جلسات نقد آثار اقتصادی و بازارهای مالی و اقتصادی و تحلیل‌های اقتصادی، معرفی کسب و کارهای موفق، بازارها، ایده‌های نوین، تجربه‌های جهانی موفق اشاره کرد.

برگزاری همایش و سمینارها با هدف توانمندسازی کسب و کار، نمایش فیلم‌های مستند و آموزشی مرتبط با مسائل اقتصادی (مستندهای کسب و کار، معرفی شرکت‌ها و سازمان‌ها، آشنایی با بورس، کارگزاران، واسطه‌ها، مشاغل خانگی، داستان‌های موفقیت‌ها و شکست‌های كسب و كاری، زندگی کارآفرینان موفق)، برگزاری جلسات با مدیران نهادهای مرتبط با حوزه کسب و کار، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در حوزه کسب و کار و کارآفرینی، مسائل تخصصی اقتصادی و درآمدزایی، تشکیل جلسات مباحثه و مناظره در بخش کسب و کار و فعالیت اقتصادی و پرسش و پاسخ در زمینه مسائل و چالش‌های موجود و همچنین برگزاری تورهای مجازی و حضوری در شرکت‌ها، کسب و کارها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از دیگر  نقش‌های کتابخانه‌ها در بخش توسعه کسب‌‌کارها است.

 هر چند در دنیا پروژه‌هایی برای حمايت از كسب و كارهای كوچگ در كتابخانه‌ها آغاز شده است اما مروری بر اين‌گونه فعاليت‌ها حكايت از توجه تنها برخی كشورها به اين امر دارد. از چالش‌هايی كه در اين زمينه وجود دارد می‌توان به ناشناخته ماندن نقش كتابخانه‌ها در اين زمينه، حتی در بين صاحب‌نظران و فعالان اين حوزه اشاره كرد. نبود تعريف جايگاه سازمانی كتابخانه‌ها و ديده نشدن نقش كتابداران و تقويت آن، برای برقراری ارتباط با ديگر سازمان‌ها را می‌توان از ديگر چالش‌های موجود در اين زمينه برشمرد و در مجموع هرچند چالش‌های زيادي بر سر راه شناخته‌شدن نقش توانمندسازی كتابخانه‌ها در رونق بخشی جوامع و خصوصا كسب و كارها و كارآفرينی وجود دارد و اين مجال كوتاه فرصت پرداختن به آن‌ها نيست؛ اما هرگونه تلاشی در اين زمينه، به زعم نگارنده، می‌تواند برانگيزاننده توجه به آن‌ها براي رفع چالش‌هاي موجود باشد. بدين منظور ضروری است، ابتدا تلاش شود تا جايگاه كتابخانه‌ها و خصوصا كتابخانه‌های عمومی در اين زمينه تقويت شود. سپس اين ديد را در جامعه ايجاد كرد كه کتابخانه‌ها چه قابیلت‌هایی در زمینه توانمندسازی کسب و کارها دارند. 

مساله ديگر اين است که هرگاه كتابخانه بخواهد به جامعه محلی یا جامعه خدمت‌گير، ارائه خدمات بدهد؛ ضروری است تا شناخت درستی از جامعه محلی داشته باشد. اين شناخت نیز مستلزم ايجاد پايگاه دانش‌محور از مشتريان و نيازسنجی نظام‌مند از آنان است. شبكه‌سازی ميان این توانمندسازی‌ها نیز در مرحله‌های بعدی می‌تواند از سوی نهادهای ذيربط، تعريف و نهادينه شود.»

همايش بين‌المللي «كتابخانه‌های عمومی و كسب و كارهای كوچک» مهرماه سال آینده از سوی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور و انجمن ارتقای كتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود. این همایش سعی دارد به شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور بپردازد و  حداقل فايده آن، تلاش براي پی‌ریزی و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیی اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک است. این همایش تلاش دارد با پرداختن به مباحثی مانند كارآفرينی بانوان، كارآفرينی اجتماعی، دانش مشتريان و بهره‌گيري از تجربيات ديگر كشورها كه ازسوی حرفه‌مندان در سطح بين‌المللی مطرح خواهد شد؛ مشاركت فعال و حداكثری حرفه‌مندان دغدغه‌مند در این حوزه را جذب کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها