سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کودکان را با کتاب‌های علمی آشنا کنید!/ از «تاریخ زنان فیلسوف معاصر» تا «فیزیک و فلسفه»

جلال پیکانی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و نویسنده و پژوهشگر فلسفه برای مطالعه نوروزی مخاطبان خبرگزاری کتاب از مطلوبیت کتاب‌هایی در حوزه رنج در قرن بیستم تا راه یافتن روانشناسی و روانکاوی به سپهر سیاست، سخن گفته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جلال پیکانی: شرایط محیطی در کیفیت و کمیت کتاب خوانی تأثیر بسیار دارد. برخی‌­ها از این شرایط بیشتر متأثر می‌­شوند و برخی‌­ها کمتر. اما کسانی هستند که تحت هر شرایطی همچنان کتاب خواندن را به مثابه یکی از اجزاء برنامه خود حفظ می‌­کنند. برای تعطیلات عید این کتاب‌ها را برای هر دو دسته پیشنهاد می‌­کنم.

در سال‌­های اخیر روانشناسی تکاملی به برجسته­‌ترین و چالش­‌برانگیزترین حوزه علوم انسانی تبدیل شده است. به نظر می­‌رسد در آینده این حوزه میان رشته‌­ای اهمیتی به مراتب بیشتر پیدا خواهد کرد. کتاب «روانشناسی تکاملی» اثر دیوید باس، دانشمند سرشناس این حوزه، با ترجمه آرش حسینیان کتابی است عالی برای آشنایی با چارچوب کلی روانشناسی تکاملی. احتمالاً خواندن این کتاب زلزله‌­ای در فکر شما ایجاد خواهد کرد.

در قرن بیستم کتاب­‌هایی با موضوع رنج، به خصوص پس از وقوع بحران‌های اجتماعی فراگیر، بسیار مطلوبیت پیدا می‌­کنند. کتاب «جامعه‌­شناسی رنج» اثر احمد غلامی کتابی است که از منظر جامعه‌­شناختی به ماهیت رنج در اثر مدرن می‌­پردازد. این کتاب توسط انتشارات احسان اندیشه منتشر شده است.

مدتهاست که روانشناسی و روانکاوی به سپهر سیاست نیز راه یافته­ است و کتاب‌های خوبی در این زمینه منتشر شده است. کتاب «زیست روانی قدرت» اثر جودیت باتلر و ترجمه پرویز شریفی و لیلا طورانی، از بهترین‌­های این حوزه به شمار می‌­آید. این کتاب را گام نو منتشر کرده است.

سرنوشت شوروی به دلایل متعدد برای کتاب­خوان‌های ایرانی موضوعی است جذاب. کتاب «فروپاشی شوروی» اثر مایرا ایمل و ترجمه فاطمه شاداب از نشر ققنوس یکی از جدیدترین و بهترین‌های این قلمرو است. اگر از همین ناشر کتاب «تصفیه‌­های گسترده استالینی» اثر نوح برلاتسکی و ترجمه شهربانو صارمی را نیز کنار آن قرار دهید، لذت­تان کامل خواهد شد.

آیان واقعاً فیلسوفان زن هم داریم؟ بله که داریم، کافی است کتاب «تاریخ زنان فیلسوف معاصر» از الن وایت با ترجمه مریم نصر اصفهانی را بخوانید. این کتاب توسط نشر کرگدن منتشر شده است.

در حوزه ادبیات، نمایشنامه «فردریک یا تئاتر بولوار» از اشمیت اریک امانوئل با ترجمه شهلا حائری از نشر قطره از نمایشنامه‌های محبوب این روزهاست.

کتاب «فیزیک و فلسفه» از برنارد دسپانیا و ترجمه رسول رکنی زاده برای علاقمندان این قلمرو میان رشته‌ای اثری است فوق العاده. این کتاب افق دید ما را نسبت به هر دو قلمرو و نیز اهمیت این مطالعه میان رشته‌ای و دستاوردهای آن بسیار می‌گشاید. این اثر به‌طور مشخص به نتایج و لوازم فلسفی مهم‌ترین نظریه‌های فیزیکی می‌پردازد.

رمان «مغازه جادویی» از جیمز آر.دوتی و ترجمه شبنم سلطان پور در عین اینکه رمانی است پرفروش، اثری ارزشمند نیز به شمار می‌­آید. این رمان ترکیبی است از زندگی نامه، روانکاوی، رمان، دستورالعمل موفقیت و ...؛ و این ترکیب و درهم آمیختگی در جذابیت آن اثری مضاعف دارد.

بچه­‌ها را نباید فراموش کنیم. کودکان ما باید از همان کودکی با کتاب‌های خوب انس بگیرند. در این زمینه بسیار مطلوب است که کودکان از همان آغاز با اهمیت علم آشنا شده و به سمت رویکردهای علمی تمایل پیدا بکنند.

مجموعه 12 جلدی «دانستنی­‌های علمی برای کودکان» اثر گروه نویسندگان و ترجمه امیر صالحی و رضوان دزفولی از نشر قدیانی برای شروع کار خیلی خوب است. در همین زمینه کتاب «تو کجای این جهانی» اثر جیسون چین و ترجمه آناهیتا حضرتی از انتشارات پرتغال نیز قابل ذکر است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها