شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
دكتر ابوالقاسم گرجي به ديار باقي شتافت

دكتر ابوالقاسم گرجي، مجتهد، استاد دانشگاه و نويسنده، همزمان با اذان ظهر امروز (شنبه 7 اسفند) درگذشت. وي كه نزد آيت‌الله خويي به درجه اجتهاد رسيده بود، سال‌ها در مقام «استاد تمام» دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تدريس پرداخت و تاليفات متعددي از خود بر جاي گذاشت._

اميرحسين شرافت، مدير موسسه پارسا، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اعلام اين خبر گفت: استاد گرجي در سال 1300 متولد شد و ظهر امروز به دليل كهولت سن درگذشت. 

وي افزود: پيكر اين مرحوم دوشنبه، 9 اسفند، از مقابل منزلش يا مسجد قباد تشييع و در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) به خاك سپرده مي‌شوند. 

شرافت درباره سوابق علمي دكتر گرجي گفت: وي در سال 1323 شمسي براي ادامه تحصيل فقه و اصول به نجف اشرف رفت و نزد استادان و مراجعي نظير شيخ محمد علي كاظميني، سيد عبدالهادي شيرازي، شيخ محمد كاظمي شيرازي و به‌ويژه آيت‌الله العظمي خويي شاگردي كرد.

مدير موسسه پارسا ادامه داد: او پس از بازگشت به تهران در سال 1330 به تدریس در سطوح عالیه و خارج فقه و اصول مشغول شد. دكتر گرجي همچنين دکترای فلسفه و حکمت اسلامی را از دانشگاه تهران دريافت و سال‌هاي متمادي در دوره دکتری حقوق خصوصی و حقوق جزا دانشگاه تهران تدریس كرد.

گفتني است از دكتر گرجي بیش از صد مقاله و بیست عنوان کتاب منتشر شد كه از ميان آنها دو کتاب به عنوان کتاب سال انتخاب شد‌ند.
از كتاب‌هاي او مي‌توان به «مسايل هامّه من مسائل الخلاف»، تصحیح و تعلیق و تحقیق «ذریعه» سیدمرتضی در علم اصول فقه در دو جلد، تصحیح جلد اول و دوم کتاب «تفسیر جوامع الجامع» طبرسي (برگزيده كتاب سال)، ترجمه و تلخیص کتاب «عدة الاصول»، «حقوق اسلامی»، و «قیاس استنباط» اشاره كرد.

 انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نيز از اين استاد فقه و حقوق در روز چهارشنبه، 27 بهمن، تجليل به عمل آورده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها