شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
نخستين كنگره ادبيات امريكاي لاتين در ايران آغاز به كار كرد

اولين كنگره بين‌المللي ادبيات امريكاي لاتين، امروز ساعت 10:30 دقيقه صبح، در سالن كنفرانس هتل لاله شروع به كار كرد. اين كنگره به همت كانون ادبيات ايران و سازمان ميراث فرهنگي به مدت 3 روز داير خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اولين كنگره بين‌المللي ادبيات امريكاي لاتين ساعت 10:30 دقيقه امروز در محل تالار كنفرانس هتل لاله تهران، شروع به كار كرد. 

اين كنگره ابتدا با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد و پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد و پس از سخنان ابتدايي مجري جلسه و نجمه شبيري دبير جلسه از هادي سعيدي كياسري، مدير كانون ادبيات ايران و شبكه راديويي فرهنگ، دعوت شد تا سخنراني خود را ايراد كند. 

هادي كياسري طي سخنان خود اين كنگره را اتفاق مباركي دانست و ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري چنين جلساتي دو ادبيات قدرتمند فارسي و امريكاي لاتين بتوانند به تكميل يكديگر بپردازند. 

وي سپس از پيوندهاي مشترك ادبيات امريكاي لاتين و ادبيات فارسي سخن گفت و تصريح كرد: ما ايراني‌ها با مفاهيمي مثل رئاليسم جادويي، پيوندي ديرينه دايم و عالي‌ترين انواع اين سبك در ادبيات شفاهي و مكتوب فارسي و آثاري همچون هفت گنبد نظامي و چهل طوطي و بختيارنامه و هزار و يك شب و بسياري آثار ديگر جمع شده‌اند. 

كياسري تاكيد كرد: ملت ايران و ملت‌هاي امريكاي لاتين، براي استقلال و آزادي هزينه‌هاي سنگيني پرداخته‌اند و اين‌ها ما را به سمت هماهنگي و هم عالمي پيش برده است.

در اين مراسم از لوئيس اورئيس سفير كشور مكزيك دعوت شد تا سخنان خود را به عنوان دومين سخنران جلسه، ايراد كند. 

سفير كشور مكزيك، پس از حضور در جلسه، به زبان فارسي به حضار سلام كرد و سپس به ايراد سخنان خود پرداخت كه به طور همزمان براي حاضرين به فارسي ترجمه مي‌شد. 

وي حضور در اين كنگره را براي خود افتخار بزرگي دانست و استقبال جوانان از اين جلسه را نشانه اين دانست كه راهي براي پيوند سه زبان فارسي، اسپانيايي و پرتغالي و پيوند ادبيات فارسي با كشورهاي امريكاي لاتين پيدا شده است. 

سفير كشور مكزيك ضمن تشكر از معاون رييس جمهور ايران كه در جلسه حاضر بود، ابراز اميدواري كرد كه اين كنگره پلي باشد كه فرهنگ‌هاي فارسي و امريكاي لاتين را پيوند دهد تا بتوانند حرف‌هاي مشترك خود را در ادبيات بيان كنند. 

وي خوش‌آمد خود به ميهمانان خارجي جلسه را با اين جملات بيان كرد: ورود نويسندگان و شاعران امريكاي لاتين به سرزمين مولانا و خيام و سعدي و حافظ را خوش آمد مي‌گويم. 

پس از سخنان سفير مكزيك كه با تشويق و استقبال حاضران مواجه شد، نجمه شبيري دبير كنگره، شعري از پابلونرودا، شاعر شيليايي را قرائت كرد و سپس از رحيم مشايي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و معاون رييس جمهور در جلسه حاضر و به ايراد سخنراني پرداخت. 

مشايي در خصوص فروريختن مرزها و پيوند آدميان و فرهنگ‌ها سخن گفت و تاكيد كرد: وضعيت موجود نشان مي‌دهد كه انسان‌ها از زمان و مكان فاصله گرفته اند و انسان درك كرده است كه همه دنيا با او تعلق دارد و مفهوم جديدي در ذهن او شكل گرفته كه براساس آن همه انسان‌ها مي‌بايست براي يكديگر باشند. 

مشايي مديريت امروز حاكم بر جهان را مديريت سياست و اقتصاد دانست و از اين بابت ابراز تاسف كرد. 

وي ادامه داد: همواره نياز به عشق و محبت و همدلي در تمام نظام‌هاي بشري احساس شده است و در برآورده كردن اين نياز، ادبيات نقش اساسي دارد. 

مشايي در پايان از ميهمانان خارجي حاضر در جلسه تشكر كرد و به تمام اهل قلم حاضر در جلسه پيشنهاد كرد كه مطالبي بنويسند كه مردم و دنيا را فارغ از زبان و نژاد به يكديگر پيوند دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها